A
andersmc: Du ska ha ett frånluftsdon i köket, men inte rakt över spisen. Däremot får köksfläkten inte kopplas till FTX:en. Den ska dras rakt ut, i en brandskyddad kanal.
2 svar · 6,6k läst
E
EmMi: Ja, fast punktera plasten måste man ju göra om man lägger plasten mellan sista isoleringen och takgipset, bla till uttag för taklampor och i vissa rum då även spot som Hemmakatten skrev. Men det är väl möjligt att tejpa noggrant runt varje "hål", eller blir det aldrig lika bra och/eller är det besvärligt? Kruxet är att de båda lagren 195mm isolering hänger ned en aning, så vi
16 svar · 5,7k läst
·
P
purjolainen: Kul att höra att det verkar funka! Gjorde du ett eller flera hål?
5 svar · 2,6k läst
B
brine: Nu var det inte den länken jag meande :-) utan i andra inlägg avslutar han ganska ofta med en liten hänvisning till sin hemsida. Knaske är smygreklam, vad vet jag
5 svar · 3,1k läst
A
andersmc: Det kan man väl, men jag kan tänka mig några orsaker till att det inte blir lika bra: Får du rätt vinkel på tilluftsröret där det går igenom innertaket? Den vinkeln går ju att justera i både ledderna om du gör som på konsultens ritning, men bara i en led enligt din ritning. Är det tillräckligt med plats för alla kopplingar mellan 160-rör och innertak? Det behövs T-rör,
4 svar · 5,1k läst
·
Z
zoom: Tack för tipset ! Mitt problem i rummet där jag skall placera tilluftsdonen är att den enda väggen där jag har ett element är den väggen som är mot uterummet så det blir inte optimalt att placera dem där. Eller det kanske det blir förresten, då blir ju luften lite varmare och jag får lite ventilation i uterummet. Vad tror ni ? Problemet med att sätta dem över en hylla är att våra
2 svar · 6,7k läst
P
patrikka: Okej, då är jag med på noterna :D
10 svar · 10,9k läst
K
knut v hage: [citat] Använd naturlagarna.Det stmmer alltid :confused: http://
8 svar · 3,5k läst
·
P
purjolainen: Det låter rimligt! :-D
11 svar · 17,2k läst
L
lösvirke: Jag har hittat ett don från TROX som ser lite annorlunda ut men är fortfarande intresserad av att hitta något fränare alternativ. Huset www.lundgardan.blogspot.com
2 svar · 5,7k läst
P
patrikka: Reduktion från 250 till 160 Bör vara sådana du behöver då de flesta aggregat har nippelanslutning (gummi runt stosen/röret). Utan gummi kallas det för muff. kan vara bra att veta :D Kom ihåg att se till att inte vilja ett aggregat som precis klara dina flöden. Alltid bättre att få en lugnare gång från en lite större fläkt. Östberg HERU är folk som vi har installerad em hs mycket
7 svar · 6,4k läst
M
Magnus_78: Ang. drag i fel riktning i tilluftskanalen så har jag sett att det finns kallrasskydd (backventil) till spirorör. Kan nog vara en bra idé att installera. Edit: Jag funderar även på att ha ett spjäll som är justerbart innifrån. Med tanke på att rördelen inomhus är vertikal så är det nog svårt att få ett kallrasskydd att funka. Om jag förstått de rätt så måste röret hänga
14 svar · 13,0k läst
·
P
patrikka: När man sätter friskluftsventiler måste man räkna med hur mycket luft som sugs ut ur huset, och se till att f.l.ventilerna är av rätt antal för att slippa för högt tryck över dom. Är det för högt tryck över dom blir det ett väldans kallras under och omkring dom. Som sagt, FTX!
5 svar · 6,9k läst
P
patrikka: [citat] Endel FTX kan ju ersätta den luft som sugs ut genom kåpan (som man har istället för fläkt om man ansluter till FTX) med mer tilluft då kåpan är forcerad. Men det finns egentligen ingen anledning om du har ett bra fungerande system idag. En annan aspekt är ju att om nått i FTXen går sönder har du fortfarnade spisfläkten kvar i drift, den är inte trevlig att vara utan när man
5 svar · 9,7k läst
P
patrikka: Jag skulle vilja säga att det isåfall vore bättre att sätta en avfuktare i grunden. Sen är det lite oklart vad du vill uppnå, vill du få bort fukt i grunden eller vill du värma grunden, eller vad? Att dra ner luft från huset känns som att bidra till mögelpåväxt, det kan ju vara rätt fuktigt i huset efter tvättning, bad/dusch etc, som då tack vare undertrycket som skapas av
2 svar · 5,4k läst
A
Arne61: Jag har fått intrycket av alla de som pratar om sina erfarenheter om värmeflyttning att det är betydligt effektivare att få runt värmen om man blåser den kalla luften till det rum som har den varma luften. Dessutom, ta den kall vid golvet och släpp den i det varma rummet högt. Prova så får du se om det stämmer hos dig. Isåfall kan väl knappast sotis ha något att invända. Du måste
2 svar · 3,2k läst
A
addee: Ah, perfekt. Var det jag ville veta. Får kolla med leverantören! Tackar!
6 svar · 5,1k läst
P
Per-Erik: Möggel på vinden brukar bero på: 1.Yttertaket läcker in vatten. 2.Det kommer in varmfuktig innomhus luft på vinden som kondenserar. Alternativ 2 är mycket vanlig. Så du bör fixa en luft spalt i badrums dörrarna så du får bra drag där. Viktig att fuktig luft snabbt kommer ut...
5 svar · 7,9k läst
M
martin_skold: [citat] tack! mycket intressant. ska fundera lite på alternativen, sen ska jag meddela lösningen! tack!
8 svar · 2,9k läst
v-g
v-g: Varför skulle det vara dåligt? Finns många hus där tex ovanvåning bara används på sommaren eller som kallförråd etc. Vi har ett ouppvärmt rum på ovanvåningen och det är väl i stort sett enda rummet utan problem i kåken. Du har ju ändå värmen som kryper upp från nedervåningen så minus borde det aldrig bli. Dock kan ju det vara värt att hålla koll på tempen om det blir
1 svar · 3,1k läst
A
arny: Vi har ett Systemair VR400. Jag är överlag nöjd med det. Fläktar och fläktmotorer är tysta och aggregatet är kompakt. Det enda jag stört mig på är att motorn till värmeväxlaren låter mycket. Den låter mer än fläktmotorer och fläktar. Så skall det inte behöva vara. Detta stör nog inte om man kan placera aggregatet väl avskilt från boutrymmen, t.ex. på en kallvinda, men vi
1 svar · 6,5k läst
H
Hans_Nordstrand: Det skulle nog vara bra med en tilluftsventil i det andra rummet också. Då blir det bättre luft där och ventilen i vardagsrummet behöver inte släppa in lika mycket, vilket ger mindre drag.
4 svar · 27,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Svårt att hitta "energieffektiva" system för lokaler som inte används året runt. Skall du bara använda lokalen på sommaren är det itne direkt länt med någon avancerad lösning på värmeåtervinning. Och att göra ett aggregat för väldigt låga flöde så blir komponenterna för dyra. Och även att beakta att pratar vi så lågt som 16m3/h (eftersom den siffran dykt upp innan) så är
6 svar · 5,4k läst
J
jon_h: Ja, det låter utmärkt.
5 svar · 3,1k läst
S
scenic46: Med 40m2 överplan och 50m2 under så har Du inte så mycket snedtak. Då använderr jag ångspärr i taket men inte i väggarna i ett sommarhus. Sedan blir det knepigare beroende på om Du skall sätta in en spisfläkt eller ej. Idag har Du ingen spisfläkt antar jag för då ryker det in om Du eldar i den öppna spisen. Jag hade troligen satt in ett par termostatstyrda Velcoventiler på
3 svar · 4,2k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Med ett viktigt undantag: Luft som inte cirkulerar är en mycket god isolator för värme. Bor man till exempel i ett äldre hus utan forcerad värme, med yttervägg i betongmaterial, så leder stillastående luft värmen en faktor 30 sämre än betongen. Det innebär att om du har en relativt tjock betongvägg med kyla på utsidan, men rätt långt till ett element på insidan, så får
12 svar · 8,1k läst
N
nizze_putt: [citat] Minimikravet som boverket ställer är 0,35l/sek * m2. Så för dig blir det 0,35 * 130 = 45,5 l/s vilket omräknat är 164 m3/h. Minsta rekommenderade luftflöde i toa, bad, dusch och kök är 10l/s.
4 svar · 8,6k läst
Jaarmanen
Jaarmanen: Har just installerat precis ett sånt system som du funderar på Bumling. Fick hjälp med att dimensionera antal don, rördimensioner och lämplig fläkt av personalen på Ventilationsbutiken http://www.ventilationsbutiken.se De var mycket tillmötesgående och bra att ha att göra med om man som jag är helt novis på ventilation. Resultatet blev KANON! Mycket bättre luft inne och imfritt i
10 svar · 8,3k läst
E
ErikV: Är det någon som vet om det är en bra ide att sätta ventilerna bakom elementen, eller är det bättre att ha ventillerna högt uppe på väggen?? Fördelar nackdelar ???
14 svar · 27,1k läst
L
larsu: tack för förklaringen ang EC vs AC-motorer mvh/Larsu
17 svar · 7,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.