Hej

Vi höller på att bygga nytt hus och för att klara alla krav som finns på energianvändning (110 KWh/kvm) och tvingande fjärrvärme (kommunens planbestämmelser) så ser det ut att bli ftx-ventilation.
Hustillverakren erbjuder ett systemair vr400. Bra? Dåligt? Överdimensionerat för knappt 140 kvm enplanshus utan källare?
Läste någonstans om att EC-motorer i ftx-aggregat ska vara bra för att de drar mindre energi och lättare går att styra farten på. Hur vet jag om det har det eller inte? (Det står såklart inte på deras hemsida)
Väggmonterat eller under tak?
Imkanal från köksfläkten separat hade jag nog tänkt mig. Bra? Dåligt?
Alla råd är välkomna.

/M

Vi har ett Systemair VR400. Jag är överlag nöjd med det. Fläktar och fläktmotorer är tysta och aggregatet är kompakt. Det enda jag stört mig på är att motorn till värmeväxlaren låter mycket. Den låter mer än fläktmotorer och fläktar. Så skall det inte behöva vara. Detta stör nog inte om man kan placera aggregatet väl avskilt från boutrymmen, t.ex. på en kallvinda, men vi har aggregatet i en klädkammare på övreplan (1 1/2-planshus), så ljud från värmeväxlarmotorn hörs i boutrymmena på övreplan.

VR400 är nog lagom till 140 m2. Vårt hus är på 163 m2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.