Jag ska bygga carport med snickeboa / verkstad på 25 kvadrad . Enligt ritningarna ska det vara plast i väggarna på sedvanligt vis. Hurdan ventilation ska man ha? Verkstadsdelen blir hyfsat issolerad med golvvärme (el) och 30cm cellplast, 150cm i väggarna och 300 i taket och jag planerar ha minst 10 grader varmt året runt.

Jag håller på att bygga en gästsuga med hel isolerad källare för snickarbod som blir delvis uppvärmd c:a 25m2. Jag har funderat på en Air-Star då den värmeväxlar och byter luften i intervaller om 30 sekunder dvs. 30sek inblås med uppvärmning (85% värmeåtervinning enligt fabrikant) genom den 30 sekunders utsugningen strax före. Sedan utsug och växlarladdning 30 sek osv., osv, Pris knappt SEK 6.000:-. Medlemmar i Villaägarna har rabatt.
Kanke dyrt men frågan är om det ändå inte kan löna sig dvs. här är allt i ett. Tyvärr är minsta luftvolym per timme 16m3. Jag försöker få Air-Star intresserade för lägre volymomsättningar. De som provat har inte varit nöjda med ljudvolymen i sovrum men i övrigt nöjda om jag förstått de trådar etc. jag läst.

En annan möjlighet för att bara ta bort instängdhet är det danska Solar-Vernt systemet om solläget är tillräckligt bra. En klart intressant ventialtionslösning för rätt läge.

scenic46 skrev:
Tyvärr är minsta luftvolym per timme 16m3. Jag försöker få Air-Star intresserade för lägre volymomsättningar. De som provat har inte varit nöjda med ljudvolymen i sovrum men i övrigt nöjda om jag förstått de trådar etc. jag läst.
Kan inte vara lönt att göra ett aggregat för mindre flöde.
Rekomenderat minluftflöde för sovande person (om jag inte minns fel) är 15m3/h (4 l/s).

scenic46 skrev:
Jag håller på att bygga en gästsuga med hel isolerad källare för snickarbod som blir delvis uppvärmd c:a 25m2. Jag har funderat på en Air-Star då den värmeväxlar och byter luften i intervaller om 30 sekunder dvs. 30sek inblås med uppvärmning (85% värmeåtervinning enligt fabrikant) genom den 30 sekunders utsugningen strax före. Sedan utsug och växlarladdning 30 sek osv., osv, Pris knappt SEK 6.000:-. Medlemmar i Villaägarna har rabatt.
Kanke dyrt men frågan är om det ändå inte kan löna sig dvs. här är allt i ett. Tyvärr är minsta luftvolym per timme 16m3. Jag försöker få Air-Star intresserade för lägre volymomsättningar. De som provat har inte varit nöjda med ljudvolymen i sovrum men i övrigt nöjda om jag förstått de trådar etc. jag läst.
om du ska följa boverkets byggregler så skall omsättningen vara 0,35 l/s * kvm =25 * 0,35 = 8,75 l/s vilket motsvarar 31,5 m3/h.
Så Air-star ensam fyller inte kraven.

Utan att starta pajkastningstråd: Hur löser man vettig ventilation i snickarbod. Då gäller inte bostadsreglerna.
Vad får man och hur löser man detta med tillgänglig teknik på enkelt och effektivt sätt. Mitt förslag, som jag själv nu beställer är en Air-Star vars minsta apparats minimivolym är 16m3. Ett utrymme som används lite behöver frisk luft givetvis men man vill heller inte vädra ut dyr värmeenergi samt att man vill hålla en hygglig fuktbalans.

Kommentarerna om sovrum var citat från andra trådar i detta forum om just Air-Star. Då jag nu undersöker marknaden för "energieffektiva" ventilationssätt inom rimliga kostnadsramar för gäststugor/ fritidshus 15-50m2 som bara delvis bebos och i övrigt står på sparlåga blir frågorna och volymbehoven andra än de för sovrum/ badrum etc. i året-runt-bebodda normalvillor etc.

Svårt att hitta "energieffektiva" system för lokaler som inte används året runt.
Skall du bara använda lokalen på sommaren är det itne direkt länt med någon avancerad lösning på värmeåtervinning.
Och att göra ett aggregat för väldigt låga flöde så blir komponenterna för dyra.

Och även att beakta att pratar vi så lågt som 16m3/h (eftersom den siffran dykt upp innan) så är risken att du har ett större luftflöde än det som läcker in genom fönster/dörrar och andra otätheter.

Dom flesta små "sommarhus" man ser ventileras med ren F-vent (bara frånluft) och antingen inget flöde eller väldigt låg fart på fläkten vintertid.

Det där att jag nämde sovande personer innan var mest för att belysa varför det från tillverkarna inte är interssant att tillverka ett mindre aggregat (finns ingen marknad att sälja till om aggregatet inte är godkännt ens för en person)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.