2 617 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Golvgenomföring för värme?
Jag har ett tvåvåningshus som värms upp med en luftvärmepump i kombination med en fristående kamin som det eldas friskt i.
Som i så många andra fall så blir det mycket varmt (ca 30grader) i det rummet som kaminen är i. Däremot så blir det inte alls lika varmt på ovanvåningen.
Min tanke är då att man skulle kunna sätta in ventilation mellan våningarna genom att helt enkelt sätta in ett rör som går från taket i det rummet kaminen är i och sen upp genom golvet till sovrummet som är på ovanvåningen.
Skulle det kunna funka bra och isf finns det någon snygg och smidig ventil att sätta i golvet? Självklart sätter man inte ventilen mitt i golvet utan i ett hörn under sängen tex.
Tacksam för tips.
Som i så många andra fall så blir det mycket varmt (ca 30grader) i det rummet som kaminen är i. Däremot så blir det inte alls lika varmt på ovanvåningen.
Min tanke är då att man skulle kunna sätta in ventilation mellan våningarna genom att helt enkelt sätta in ett rör som går från taket i det rummet kaminen är i och sen upp genom golvet till sovrummet som är på ovanvåningen.
Skulle det kunna funka bra och isf finns det någon snygg och smidig ventil att sätta i golvet? Självklart sätter man inte ventilen mitt i golvet utan i ett hörn under sängen tex.
Tacksam för tips.
Har en annan ide:
Kanske bättre att skicka ner kalluft från övervåningen, så att varmstiger...
Typ montera en kanalfläkt i det kallarummet och sedan trycka ner den i det varma rummet..
Någon ventilations kille som vet???
Kanske bättre att skicka ner kalluft från övervåningen, så att varmstiger...
Typ montera en kanalfläkt i det kallarummet och sedan trycka ner den i det varma rummet..
Någon ventilations kille som vet???
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Medlem
· Västernorrlands
· 8 inlägg
Jag har (nästan) exakt samma fråga i en annan tråd. Synd att jag inte hittade den här innan så hade vi sluppit dubbla frågor. Nåja... Vad jag har hört ska man inte försöka trycka luft mot dess naturliga cirkulationsriktning så det är nog bättre att trycka värmen uppåt. Men, jag har egentligen inget att komma med... 
Vet folk som gjort den enkla lösning du förespråkar (hål genom tak/golv).
Och vad jag vet fungerar det bra, självklart bättre effekt om du har en fläkt som hjälper till.
Enda nackdlen med "bara ett hål" är överhörningen, alltså att ljud från ett rum hörs direkt till nästa (ex: TV-ljud från vardagsrummet till sovrummet).
Och vad jag vet fungerar det bra, självklart bättre effekt om du har en fläkt som hjälper till.
Enda nackdlen med "bara ett hål" är överhörningen, alltså att ljud från ett rum hörs direkt till nästa (ex: TV-ljud från vardagsrummet till sovrummet).
Nu har jag testat och det funkar. Dock sämre fart på luften än jag trodde att det skulle bli. Hade inbillat mig att det skulle bli rätt bra fart på den varma luften men så bra fart blev det inte på den. En fläkt skulle nog inte vara fel att ha i hålet.FrittDrag_II skrev:Vet folk som gjort den enkla lösning du förespråkar (hål genom tak/golv).
"Överhörning" ser jag inte som ett stort problem då jag bor själv.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrlands
· 8 inlägg
Kul att höra att det verkar funka!
Gjorde du ett eller flera hål?
Gjorde du ett eller flera hål?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden