Ventilation
ltz: Ingen fara.. jag hittade via google.. men fann dessvärre inte så mycket användbart som jag inte redan visste.
abbe_: [citat] Angående Punkt 4: I och med att du utökar ventilationssystemet på detta sätt så lär flödet ur dom 4 befintliga utsugen minska. Totalt i huset kanske ventilationen ökar, men det ska den ju. Jag tror du, för att få ett korrekt flöde i 4 gamla och det nya utsuget på övervåningen, måste öka frånluftsfläkten och justera in utsugen igen, i alla fall det på övervåningen
FrittDrag_II: [citat] Finns lite "grunkor" som gör det där men dom har en tendens att få fläkten att låta (tyristor styrning), lättare att själv justera hastigheten med t.ex. en 5-stegs trafo. Skillnaden i "självdragstryck" sommar/vinter i en vanlig villa är inte så stor.
nattugglan11: Knut v hage, Jag hittar inte den sida om ventliation, kan du länka mig dit?
arny: Visst, den skall vara godkänd, så frågan kvarstår: Finns det flexibla ljuddämpare, eller "riktiga" ljuddämpare för 125 mm kanal med en ytterdiameter på max 200 mm som är godkända för montering i imkanal? Det är klart att flödet från köksfläkten är stort, och ljud från den måste man acceptera, men vad jag reagerat på är att man hör tydliga resonansljud från kanalen. Dessa
knut v hage: DET är ett ventilationssystem saknas det är vad tror.Det måste ta hänsyn till antal personer,djur även husets volym.Både huset ock människor tar skada av dessa förhållanden. HEJ KNUT
Lilljonte: Märkligt nog träffade jag en "ventilationexpert" i dag och fick rådet att dra ut mitt rör på gaveln och inte blanda ihop de två olika systemen. Så det får bli så. Mvh
Per-Erik: Flyttar på ämmnet då det hör mera hemma innom Ventilation.
Ingvald: Bygger nytt nästa år i form av 130 kvm bostadshus med FLVP och en bibyggnad (snickarbod/förråd) på c:a 36 kvm. Kommer bara att använda huset på helger och på sommaren,men huvudbyggnaden kommer att vara uppvärmd året runt. I bibyggnaden räknar jag med att använda elradiatorer och att normalt aldrig ha mer än 10-14 grader. Frågan är vilken ventilation jag skall använda i
FrittDrag_II: Ser ut som att du tänkt rätt vad man kan se så där direkt åtminstone. Skulle satsa på 160 spiro fram till åtminstone första avgreningarna så får du inga problem den dagen du vill "uppgradera" lite :)
Per-Erik: Humm.. Gör inte sotaren detta? var 5:e år eller liknande..?
Swetrot: Går det att försöka kolla väggen så att du inte har någonting som ligger och ruttnar eller möglar där bakom värmepumpen? Det kan också vara ett större djur, som t.ex. en katt eller en grävling, och då tar det längre tid innan det blir luktfritt. En annan teori är att det ibland kan bli en "svampbeläggning" i tvättmaskinen som luktar illa. Händer vanligen om man snålkör
knut v hage: Husets total vent 0.5 luftomsättning i timmen ca.Om du sätter en takfläkt ovan skorstenshålen.Bir denna för stark.Och hur går det med övrig vent?.regel,luften går i den minsta motståndet således övrig vent går -baklänges-.Pax fläktar är ej kontunrliga .sm fodras i "ventilatione".dessutom kanske det blir mindre luftmängd,denna fläktskapacitet är mycket lite när man lägger på
Richie: Har fått svar från kommunen. Det hade inga uppgifter om förhållandena i området. Blir nog att vi gör en ordentlig mätning över vintern så vi vet och kan förhoppningsvis utesluta detta riskmoment. knut v hage: Finns det tillgång till sbn på nätet? Vore intressant läsning.
Kjell_G: Någon form av luftväxling måste du ha enligt boverkets regler. Enbart självdrag kan aldrig sörja för det ombytet vad jag förstår, huset måste byta all luft några gånger per dygn (hel omsättning varannan timma). En siffra jag sett är 0,35 liter/s för varje kvm boyta. För en villa på 150 kvm gör det ca 53l/s. Dessutom är det numera krav på att någon form av återvinning ska
knut v hage: HEJ NÄR DET GÄLLER KONDENS BEHÖVS DET ENDAST EN LITEN SPRINGA FÖR ATT TRANSPORTERA KALL LUT MOT VARMARE AREA.DET KAN KANSE KAN KYLA UTIFRÅN OCH LEDA KALL LUFT VIA KONSTRUKTIONEN. NATURLAGARNA GÄLLER!! mvh k.vonhage@hotmail.com
knut v hage: hej HAR DU TILLUFT?? DET BRUKAR VARA ETT VANLIGT FEL.KOLLA OM DET ÄR IGENSATT,FÖR FINT NÄT GÄLLGALLER PÅ UTSIDAN---GER FÖR LITE AREA. k.vonhage@hotmail.com
knut v hage: DET var ruggigt !! Det verkar som skall gå till "börja från 0" Småfläktar & köksfläktar är ej någon lösning. Det måste till en fungerande ventilation.Ventilation är an ständigt varande botrförsel av luft.Således Kanalsystem fläkt som är för ditt hus.Tilluften kan jag ej begripa mig på.Det får man undersöks & tänka på.IS på insidan det var ruggigt.Det måste du fundera på.
knut v hage: Hej,det finns KRYDDHYLLEFLÄKTAR som placerar som namnet anger.Då samlar man ALL VENTILATION till denna fläkt. Jag hoppas att du har plats för att komma fram med kanaler.Obs kökskanelans sträckning är brandklassad och rensningspliktig.Övriga kanaler skall kondensisoleras i kalla utrymmen.Storlek kanaler+donens kapacitet.TilL-luften är oehört viktig det finns ej verkligt bra
pehje: Tack för "fysiklektionen". Går det att säga något konkret om hur jag kan göra just i mitt fall? Eller måste man ta hit proffs för att bedöma och mäta? Hur svårt/känsligt är det? Vad menar du med "ej stora krafter"? Räcker det med små enkla Myson-grejer ovanför dörrarna i mina röda markeringar?
knut v hage: Instämmer Tala Med Din Skorstensfejarmästare
MrJames: Jag har samma problem i pannrummet! Kommer på höst/vinter. Har en golvbrunn i det rummet. Har även en tillufts ventil. Har rengjort och fyllt på avloppsbrunnen men det hjälper inte...
Kjell_G: Lite uppdatering, det fanns såklart med, redan monterat. Problemet var att ena halvan hade hakat upp sig och inte föll tillbaka men nu är det åtgärdat. Tack för tips o hjälp Kjell G
Magenus: Om det är en fläkt i dimension 100 mm. Så kan du anta att högsta flödet ligger runt ca 80 l/s. Sen kommer ju donet (utsuget) att ge ett visst tryckfall och det är egentligen det som bestämmer flödet. Jag vet inte hur mycket ventilation du har i övriga huset och hur stort det är. Men steg 2 är iaf. inte för mycket. Det är jag ganska övertygad om. Vill du vara riktigt säker så kan
keith_mills: Det blev ingen helt ny kanal, vi förlängde den befintliga istället. Det hade blivit för mycket jobb att dra en ny. Vi har platt tak, beklätt med rostfri plåt och ingen verkar jobba med sådant. Det kom en kille och fixade ihop det på en halvtimme. Kostnad 1800 SEK. /Magnus
jimnor: [citat] Jag tycker det ser ut som att den nya lösningen innehåller ett effektivare agregat, likanande det jag håller på att installera i mitt TH. Våran lösning gick på 57', så det är troligen inget dåligt pris du fått!
halloy: Tack! Wow, vilket snabbt svar! Okej, så in med en massa isolering i den gamla imkanalen? Ska den täppas till uppifrån också? Kan man sätta nytt innertak under eller måste man ha återkomst till det gamla röret? Den nya imkanalen kommer att vara helt rak. Vad finns det för lösningar utvändigt?
hempularen: Det där bör du nog kontrollera även med sotaren (antar att vi talar om imkanal från kök?). Imkanalen skall vara brandsiolerad, det kanske ställer till problem om du skall ha ut en del av den genom väggen i badrummet?