Ventilation
Mich: Rör med varmluft måste isoleras så dom inte kyls ner. Rören med kall luft (uteluft och avluft) måste kondensisoleras. Alltså isoleras och tätas så att luft inte kan komma in i isoleringen. Detta gäller även (främst) när rören dras i varma utrymmen (inomhus). För om varm/fuktig luft träffar en kall yta så fäller den ut vatten. Du har troligen fått med någon isolering som har
GunnarM: Nu har 40-tals-huset fått ventilation på övervåningen! Vi har tagit upp ett hål till en ledig kanal i skorstenen (som lämpligt nog går vägg i vägg med badrummet på ÖV) och det blev rejält drag: när jag gjorde toapapperstestet ville pappret flyga ut och iväg, så jag antar att det här kommer att fungera. Det blir i alla fall fungera bättre en det som fanns när vi flyttade in,
JesseJames: Flexit SL4 R, S4 R och S7 R finns med EC motorer (och AC så kika i rätt diagram): http://www.flexit.com/shop/filarkiv/DI_06_94273S.pdf
Dr_Jerkyll: Har pratat lite med förra ägaren och funderat över det här. Det är ett gammalt hus utan diffspärrar, någonstans kommer det luften att ta sig in. Förra ägaren hade inga problem med detta och enda skillnaden är att jag renoverat och satt tillbaks de gamla fönstren och tagit ur de kopplade... Jag tror jag försöker utan extra ventiler, går det inte så får jag sätta dit det i
Per-Erik: Pax & Fresh har flera modeller som är fuktstyrda. Det du gör är att du förstärker självdraget när du sätter dit en fläkt. Du ska fortfarande jobba med självdraget. Så du ska köpa en fläkt utan kallras skydd. Jag har själv en pax 230 som går på lågvarv just för att ventilationen innomhus, sen max:ar den när det är fuktigt. ljudnivån är helt ok. Låter inte om man stänger
patrikka: Man ställer in filterlarmet efter det filter som blir igensatt först, och så byter man alla på samma gång. Det kan ju vara så att frånluften är "bombtät", och tilluften släpper igenom rätt mycket luft (i förhållande till rent filter). Då kan det ju bli så att kalluften blir varm i aggregatet och avger vatten pga det.
FrittDrag_II: Tänk på att dom flesta kondensoravfuktare är helt värdelösa under 15 grader i rummet. Visst dom avfuktar fortfarande men nästan enklare att vädra med uteluft och sedan värma lite för att sänka den relativa luftfuktigheten.
patrikka: Man kan väl säga så här att dra du den rakt upp ut genom plåttaket så slipper du se den mer sedan, istället för att ha ett rör, bygga in det kanske för att slippa se det osv i carporten. I längden är det kanske värt att låta plåtis klipp upp ett hål i taket?
patrikka: [citat] Ja 125 rör är det som avses. Av någon anledning vill inte spisfläktstillverkarna följa ventilationsbranchens storlekar på rör osv. [citat] Det ska nog funka med en kineshatt. [citat] Oftast så funkar själva fläkten som kallrasskydd. [citat] Hur menar du med avslutas? Om du menar det jag tror, att du har ett rör från yttertak som leder in i köket och det är det du kallar
TobbeGardner: Hej, En liten fundering... Har ett 1½ planshus med valmat tak. Nästan alla takfacken är stängda pga takkonstruktionen. Jag satte in mögelstoppers för några år sedan men bytte sedan från tegel till bandtäckt plåt... Iom det så försvann alla mögelstoppers eftersom plåtfirman sa att man inte satte några ventiler i den typen av tak... Men... fenomenet som gör att man behöver
Peter_K: Själv upplever jag det som att det har blivit kallare, speciellt på golven och antagligen p.g.a golvdrag.
arny: Har du kallgarage tinar du inte av bilen i garaget. Det är ansenliga mängder vatten som skall torkas bort från en ordentligt nedisad bil. Man får förmodligen inte problem om man kör in bilen varje dag i ett varmgarage heller, eftersom man då sällan har samlat så mycket snö och is på bilen. I ett kallgarage kanske man också är mer generös med ventilation. Det kostar ju inget. Imman
kerran: kanske ett uttjatat ämne,men jag provar i allafall..har garaget klart,men ventilationen bortglömd!garaget är bara 32kvm,6,5 x 5 meter...på ena kortsidan är porten,på andra sidan en vanlig dörr....har INGEN ventilation nu,och det är ju inte alls bra...så,kan ni tipsa mig om vad för sorts ventiler/grejer jag bör använda,och hur dom ska placeras och hur många..var kan jag hitta det jag
quilding: Jag (med 6000 Bq/m3 i källaren) hade en märklig uppmurad lättbetongvägg under källartrappan. Rev bort den och konstaterade att det var jordgolv innanför. Jag gjöt nytt golv under trappan och passade även på att gjuta ner ett rör för eventuell anslutning till radonsug senare. Lite latexfog och tätskiktsgucka i och runt andra håligheter så får vi se vart det bär av. Resten av
Johan Gunverth: [citat] Finns på de flesta byggvaruhus i flera olika fabrikat och med olika övergångar till vanliga runda. Se här vad glad jag blev när ett mellanbjälklag hade hamnat lite fel: [bild] [bild]
Sara_B: [citat] Bra råd, det ska vi testa först, innan vi funderar vidare. Tack.
GoEk: Hej, bygger 30m2 fritidshus baserat på gammal timmerstomme och undrar om ventilationsbehovet? Har läst att braskaminen ska ha inluft nära, antar att man sedan sätter självdragsutluft högt "på andra sidan". Rätt/fel? Vilken dimension, tänkte mig 125mm? Finns det annat att tänka på? Mvh Göran
B6304S1: Tack för tipset B6304S3 :) Jag har själv varit inne på den idén, det borde kunna fungera. Tänkte först pröva att plugga rören till förvärmningen och testa att köra helt utan förvärmning. Finns det någon som har mekanisk till och frånluft utan värmeåtervinning, som kan svara på om det känns kallt med ouppvärmd tilluft? // Kim
master_mimer: Att luften skulle vara bättre i ett ventilerat filtrerat utrymme än utanför verkar rimligt. Att gasblandningen/lukten skulle vara bättre i ett ventilerar utrymme än ett tillslutet verkr också rimligt. men att det skulle vara mindre damm i ett ventilerat utrymme än ett tillslutet verkar orimligt. i en sluten volym med stillastående luft kommer damm antingen samlas på golvet eller under
ylven: Har du isolering under golvvärmen? Problemet som det ofta talas om med golvvärme i källare som inte är byggda för det (isolerade även under kantbalkar mm) är att värmen gör att fuktproblemet kan flyttas till annan del av konstruktionen. Det kan möjligen vara det du råkat ut för.
BAS: Jag har satt en vanlig datorfläkt nere vid insuget. Fläkten är av den större modellen som blåser bra. Att det blev just den beror på att den fanns gratis tillgänglig och det har fungerat sen 1990 nu. Jag var dock tvungen att göra en liten anpassning mellan insug och datorfläkt för att det skulle passa.
jon_h: Och du måste dessutom se till att ha ordentlig tilluft, så du inte börjar suga in luft genom de andra frånluftskanalerna.
hempularen: Ytterligare en sak som kan ge problem i ditt fall. Om du har mer än en 90 graders böj på kanalen (räknat från utblåset på taket, till anslutningspunkten för fläkten) så måste det finnas rensluckor på röret vid böjarna. Att det är Ok med en böj utan luckor är för att då kan man rensa fram till böjen från resp. håll. Du bör diskutera din lösning med din lokale sotare, olika
mickeemma: Hej, och tack för svaren. Jag snackade igår med min vent. firma och det var tänkt att jag bara skulle montera den nya fläkten på den gamla stosen, jag tyckte att det kanske blir lite högt då och att man tappar effekt, men enligt honom så hade han gjort så tidigare i mitt område och det var så det var tänkt också med dom nya varianterna. Men som sagt tack för svaren, kan lägga ut en
Johan Gunverth: Kan det vara ett friskluftsintag för förbränningsluft till en vedspis? Farsan har något liknande i sin gamla murstock.
patrikka: Man kan alltid höra med lokala ventilationsfirmor, de har stora rabatter..
patrikka: [citat] Menar bara om du anliter fackfolk, och det kan ju vara lite knivigt att få upp kablarna dit, och tiden går ju rätt fort om man ska springa upp och ner på taket osv...
nizze_putt: [citat] Hade aldrig hört talas om radonsug förrut. Har i helgen sökt lite och funnit svar ! Jag får be Humulus om ursäkt ! Det som jag pratade om ventilationskanaler i/under platta är nog det som Humulus så rätt påpekar är en radonsug. Vi menade nog samma sak men jag hade inte hört benämningen förr... Jag ber om ursäkt !
Nyman-81: [citat] Är det dessa ventiler som är bra och du menar att jag ska använda: http://www.ventin.se/luftdon-ventiler-yttervaggsgaller-abcyg-c-103_166.html