Hej,

Jag har precis köpt ett 1.5 plans modulenthus från sent 70-tal (luftvärmepump och direkt-el). Vid besiktningen från Anticimex konstaterades att yttertakspanelen hade mikrobiell påväxt, och att detta förmodligen kunde åtgärdas genom att förbättra ventilationen.

Ventilationen består av mekanisk frånluft via köksfläkt, samt fläktar i badrummen. Den tidigare ägaren har i princip inte haft på köksfläkten pga ljudnivån. Inga spaltventiler i något rum..

Jag skall ta dit en ventilationsfirma, men tänkte först höra om någon har varit i liknande situation och vilka lösningar ni kom fram till?

Byt fläkten i köket till en nyare (o tystare).
Ventilationsaggregat på andra vån?

Köksfläkten skall du använda vid matlagning, inte för ventilation. Finns lösningar med "Non-stop"-fläktar m.m. men inget vettigt.
Se till att lösa ventilation i badrum m.fl. våta utrymme så du minskar mängden fukt i huset.

Non-Stop används väl bara till centralventilation. I övrigt är köksfläkten såvitt jag vet att betrakta som en del i husets ventilation. Det är ju ett hål ut. Min kommentar var emellertid avsedd att föreslå byta fläkten till en som går att använda eftersom att inte använda den överhuvudtaget hjälper knappast.

Jungan skrev:
Ventilationen består av mekanisk frånluft via köksfläkt, samt fläktar i badrummen. Den tidigare ägaren har i princip inte haft på köksfläkten pga ljudnivån. Inga spaltventiler i något rum..
Det du kallar fläktar, det är inte så att det är ventiler, runda vita som man kan vrida innerkonan på? Köksfläkten, är det ett fläkthjul i den eller är det en kåpa med en fläkt på vind eller tak?

En köksfläkt kan ju inte ventilera ett annat rum då den bara suger under sig själv, efter fläkten, i röret från fläkten alltså, blir den en tryckande fläkt och då får man in matoset oi de andra rummen, om det är samma system. Ofta förekommande i bostadsrätter.

För att få ner fukthalten i huset ska du nog välja ett riktigt FTX aggregat så att du hela tiden får in förbehandlad uteluft, alltså uppvärmd och filtrerad. Är det nu fuktigt i huset är det lika viktigt att tillsätta ny luft som att suga ut gammal.

Exempelvis en RDKR från Fläkt Woods

Skulle råda dig till att välja kvalitet före pris. De lite dyrare är mer servicevänliga, tystare, lättare att injustera etc etc...

Lycka till

shadowsinthesun skrev:
Non-Stop används väl bara till centralventilation. I övrigt är köksfläkten såvitt jag vet att betrakta som en del i husets ventilation.
Non-stop var något som Futurum (Franek idag) hittade på för äldre villor där man ville få grundvent i köket (köksfläkten stannar aldrig utan går väldigt långsam) kopplas inte mot centralfläkt, du tänker på Alliance-fläktarna då.
Visst kan man se köksfläkten som en del av ventilationen, men min tanke är att köksfläkten används vid matlagning och inte för att vädra ut luft allmänt.

Är det inte så att du diskuterar två olika saker nu. Den mikrobiella påväxten sitter väl på "vinden" och att det är där du ska förbättra ventilationen för att undvika att det sprids?

Den andra punkten gäller väl ventilationen inne och har nog inget att göra med första punkten?

Detta är för övrigt 2 standardpunkter som Anticimex alltid skriver in. I mitt hus skrev de självdrag och otillräcklig ventilation fast det i själva verket satt en frånluftsfäkt på spirorör från både badrum och toalett.

peter.holm skrev:
Är det inte så att du diskuterar två olika saker nu. Den mikrobiella påväxten sitter väl på "vinden" och att det är där du ska förbättra ventilationen för att undvika att det sprids?

Den andra punkten gäller väl ventilationen inne och har nog inget att göra med första punkten?

Detta är för övrigt 2 standardpunkter som Anticimex alltid skriver in. I mitt hus skrev de självdrag och otillräcklig ventilation fast det i själva verket satt en frånluftsfäkt på spirorör från både badrum och toalett.
Grejen är att om man inte har tillräckligt undertryck i bostaden så kommer fuktig luft att leta sig upp på vinden och kondensera där. Det är därför man ska åtgärda inneventilationen för att minska mögel på vinden. Att öka ventilationen på vinden kan få helt motsatta konsekvenser om man har otur, den bästa lösningen är att minska fukten som når vindsutrymmet och det gör man bla genom att skapa undertryck i bostadsdelen.

ylven skrev:
Grejen är att om man inte har tillräckligt undertryck i bostaden så kommer fuktig luft att leta sig upp på vinden och kondensera där. Det är därför man ska åtgärda inneventilationen för att minska mögel på vinden. Att öka ventilationen på vinden kan få helt motsatta konsekvenser om man har otur, den bästa lösningen är att minska fukten som når vindsutrymmet och det gör man bla genom att skapa undertryck i bostadsdelen.
Hur menar du nu? Skulle alla hus med balanserad ventilation få fukt på vinden, eller är det bara frånluftssystem du menar?

Det han menar är att öka ventilationen på vinden gör vinden kallare & kan på så sätt öka din möggelväxt i stället för att stoppa den.

blir lite som att i stället för att bota sjukdomen så fösöker man lindra syntomen.

Det bästa är att få bort fukten innan den kommer upp på vinden. Detta genom att ha god ventilation innomhus. Då det är där i från fukten kommer (om det nu inte är hål i yttertaket) i från..

Okej, då är jag med på noterna :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.