Ventilation
MrJames: Håller med TS! Isolering på insidan skall man undvika och borde inte behövas när du isolerat utsidan...
JanneT5: Jag har utsug i badrummet, köket och klädgaderoberna med luft luftväxlare. byggt 91
jon_h: En tråd om varje fråga, tack. :) http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/76598-sprida-vaermen.html
Faidros: Kolla in Snailmans borste: http://forum.byggahus.se/ventilation/48859-rengoering-av-kanaler.html#post509753
Fasting65: Patsch. Du kan få köpa min - lätt begagnad. Har suttit uppe nåt år, men det är ju inte direkt så de slits... Det är en Aspirator 110-180.
ylven: T.ex. här: http://www.norrkoping.skorstensfejare.se/mainps/page.asp?pageName=contact
TS: "Kan man Koppla in en typ av kanalfläkt på vinden istället för den stora "boxen", alltså samla rören till en kanalfläkt?" Ja, sätt T-kopplingar och öka dimensionen på rören. Om t ex utsugen är 100 mm, låt två bli 125 mm i T-koppling som sedan går ihop till 160 mm före kanalfläkt på 160 mm. Glöm inte att sätta ljuddämpare så att fläkten inte hörs och så att Du inte får
gustavk: Har samma modell. Är nöjd med den men den låter mer än vad jag förväntat mig.. Använder den mest till att torka tvätten.
andersmc: Vi ett tillfälle lånade jag två hygrometrar, eftersom jag ville mäta luftfuktigheten i en källare. Det var tur att jag hade två för när de satt bredvid varandra skilde det ca 20 %-enheter mellan deras värden. Den enda hygrometer man kan lita på (åtminstone för rimliga pengar) är en slunghygrometer, om man nu kan få tag i en sådan. Men den kräver ju en del manuellt arbete för att
petersv: Kolla fogen mellan glas och infästningen så vatten inte kan leta sig in den vägen. Det kan vara problem med färgen som skyddar träet, om det är trä på den nedre delen.
dragkroken: Vi kringgår problemet med att installera FTX-luft-luft värmexling och sparar sista kanalen i vår murstock för ev. kamin eller annat... Tillsvidare får den stå.
Faidros: Jo, men det blir kanske lite knöligare att få tätt om det skall vara över krökar också.
FrittDrag_II: Den elektriska kontakten genom en popnit eller skruv är nära nog den samma (om man inte använder lackerade popnitar eller något annat lustigt). Det som din elektriker pratar om "jordning" kallas oftare potentialutjämning PUS (kolla på el-sidorna i forumet diskuterats rätt mycket där om det). Finns tydligen vissa kommuner som förskriver att man skall använda popnit. Angående
Marlen Eskilsson: Inte för att jag röker eller på något sätt gillar rökare, men jag måste säga att jag tilltalas av ambitionen i "livsnjuteriet" - bygga ett rökrum för att röka två cigarrer i månaden. Helmysigt.
Lazze: Hej du ska ha ljudämpare till varje från eller tillluftsdon annars kan du höra vad ljuden från rummet intill vi har en extra ljuddämpare på varje stam utöver dom vid rummen och ftx . vi gick även upp till 125 rör genom hela huset för att få lägre lufthastighet och mindre ljud .
_Valle_: Jag har faktiskt redan varit framme med fogskumsprutan och fyllt upp varenda spaltventil med fogskum. Men fy fasen fa det sväller, har faktiskt aldrig använt fogskum förut. Men tätt blev det nog iallafall. ;) Fick skära loss bitar av torkat fogskum både på insidan och utsidan efter att det torkat... hehe.. Men nu är det gjort iallafall.... I övrigt sitter själva ventilen kvar fastän
Ante_M: [citat] Tror inte rören måste brandisoleras innan murstocken. ligger mellan betong och gips dessutom.....
Bjarredsbon: Friskluft (inluftsdon i t.ex fönster) eller Tilluft (mekaniskt från t.ex FTX-aggregat) plus frånluft (badrum, toalett, klädkammare) ska du ha, ja. Om du någon gång i framtiden blir sugen på FTX (värmeväxling av frånluft och tilluft) så ska du dra rör för tilluft redan nu.
gaia: [citat] Ja, fukten vädras ut om rummet ventileras med relativt torr luft . Torr luft har vi oftast bara under kall vintertid och när solen värmer ordentligt mitt på sommardagarna. Vår, sommar,höst är luften ofta för fuktig och kommer den i en kall källare så blir den ju inte torrare och i värsta fall kondenserar fukten på alla ytor som är kallare. Tvätten torkar dålig/ långsamt om
TS: Det är viktigt att FLVP:n inte är nitad/ skruvad (fast förbunden) i resten av kanalsystemet utan att anslutningen är mha montageklammer (Lindab terminologi) med gummi mot plåt i FLVP och kanal (obs plåt ska ej ligga an mot plåt). Vidare varierar kvalitén på ljuddämparna. De kvadratiska är ofta bäst och dyrast. Sedan räcker det inte med en dämpare. Dessutom, har Du inte dämpare vid
andymannen: Jag har ljuddämpare vid varje utblås/insug flexibla och det kan jag rekomendera.
gaia: och jag som trodde att jag hade det värst som hade en fogelbo/ fluggsnäparefamilj i kanalsvängen. Draget försämrades inte och det var bara ungarnas kvitter som avslöjade våra inneboende :). Man kan ju enkelt hålla getingar borta med en insektsnät i ingången till kanalen. För oss bör det kanske räcka med en tätt kycklinsgnät ? gaia
gaia: då är ju att öka tilluften/ minska undertryck i ditt hus den mest smidiga utvägen ... utan att grannen blir inblandat ;). gaia
Lazze: Hej mitt aggregat ha automatisk bypass med men när det är svalare på nätterna än 17grader slår det över till återvinningsläge .
Bjarredsbon: Ja, databladsmässigt ser den bra ut - men designen? Jag har inte sett den "live" men på teckningarna ser den nästan fånig ut - som en trumpet intryck i en annan trumpet, eller nåt. Kan någon lägga upp bilder på hur den ser ut när den är fullt utdragen och fullt intryckt? Jag kanske kan ändra mig...
Humulus: Som redan påpekats, så har alla småhus en viss belastning av radon. Nyare bostäder som är byggda med detta i åtanke är naturligtvis det bästa, men äldre bostäder (pre 1990) ligger ofta på mellan 100-300 Bq. Medelvärdet är runt 135Bq för småhus i Sverige om jag minns korrekt. Radonhalten varierar ganska kraftigt med väder, familjen som bor i huset, förändringar i ventilation etc.
MG68: [citat] Ja, du, jag har mycket kvar att göra här.... Hittills har jag bara gjort en prototyp som styr ventilationen efter utomhustemperaturen. Så, i detta nu har jag endast en temperatursensor kopplad (SMT160). Inköpt är 3st Sensirion kombinerade temp/luftfuktighetssensorer som skall placeras inne, ute och på vind. Dessutom är kablar dragna för att ansluta larmet till vent. styrningen så
perkele: Tack! Ska klämma dit slangar som får sitta där permanent. Vad kan man ha istället för vatten, som inte dunstar?
Bjarredsbon: Ok, jag kan svara själv nu :-) Fråga 1 anses ok av en ventilationstekniker. Luftmotståndet i trapp och öppen yta är så pass mycket mindre att det i praktiken inte går att mäta tryckskillnad uppe/nere trots obalans i till/frånluft. Fråga 2 - 10mm räcker gott.