Min vvs-konstruktör har dimensionerat vårt system med 67 l/s tilluft (241 m3/h) och 73 l/s frånluft (263 m3/h) och har valt 160 mm kanaler.

Problemet nu när jag sitter och letar aggregat är att de flesta FTX som producerar tillräckligt med luft ofta har 250 mm-anslutningar i aggregatet.

Min fråga är om det går att ansluta 160 mm kanaler till en 250 mm FTX eller om kanalerna helt enkelt är för snålt dimensionerade. Vad kan man i så fall göra åt det, med tanke på att kanalerna redan är installerade.

Jag tror 160 rör är rätt så vanligt för det luftflödet. Kolla t.ex. Temovex RT-400S.
Finns övergångar, så inga problem med att ansluta annan dimension.

Tänk dock på att luftflödet är beroende av tryckfallet i systemet. Jag tror man normalt räknar med 100Pa tryckfall i ett 'normal' hus. Men kolla gärna upp det med din vvs-konstruktör.

Ta gärna ett lite större aggregat (och låt fläktarna jobba lite mindre) än ett för litet.

//Michael

zachris kollar du verkligen rätt i aggregatdata, råkar inte vara så att du tittar på aggregat som klarar 263 l/s och inte 263 m3/h (76 l/s).
Finns rätt gott om aggregat som klarar 76 l/s med 160 anslutning.

FrittDrag_II, du kan ha en poäng för jag var osäker på om man skall leta efter aggregat som klarar 67 + 73 l/s (alltså summan av från- och tilluft) eller bara ett som klarar 73 l/s (det största av de två värdena).

Hur brukar aggregaten specas? :)

Du skall inte summera talen.

Titta inte bara på något tal som nämns i beskrivning eller framgår av modell beteckning. Kolla in tekniska data och då en tabell/kurva som heter något i stil med Dimensioneringsdiagram. Där så ser du troligtvis både Tilluft och Frånluft.

HEJ spiro 160 ger ca 4.5 m/s som ger likaså ett lågt tryckfall. Dimensionsförändrig 160--250 Det finns en uppsjö av dimmar att köpa .Men ej på varuhus,endast i fackhandeln. Hej Ventilation knut v hage

Systemair VM2 fixar dina flöden och kör med 160mm anslutning.

Reduktion från 250 till 160
Bör vara sådana du behöver då de flesta aggregat har nippelanslutning (gummi runt stosen/röret). Utan gummi kallas det för muff. kan vara bra att veta :D

Kom ihåg att se till att inte vilja ett aggregat som precis klara dina flöden. Alltid bättre att få en lugnare gång från en lite större fläkt.

Östberg HERU är folk som vi har installerad em hs mycket nöjda med. Det medföljer en trådlös kontroll också så att du alltid kan se parameterar , temperaturer och larm från aggragatet. Mycket smidigt!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.