FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Det där är inte helt rätt, vid brand så är det inte fläkten som bestämmer vilket håll brandgaserna går åt utan det tryck som branden genererar. Är en hel vetenskap att räkna på brandspridning mellan brandceller. Att sätta in motionerade brandspjäll med central och givare känns som en överdrift i en villa. Jag skulle satsa på brandspjället ovan med smältsäkring, plus
6 svar · 9,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/ventilation/spiro.jpg
5 svar · 4,5k läst
Apprentice
Apprentice: Tack för tipsen. Jag hittade Thermex, snygga grejer absolut, sen hittade jag IKEA. :o
2 svar · 2,0k läst
J
jakim: 2 eller fler med samma svar = rätt svar :D
4 svar · 4,4k läst
S
Skogsbananen: Nu har jag fått svar från en sotare i alla fall: [citat]
3 svar · 3,0k läst
Roine
Roine: Jag pratade med en ventilations kille i dag och han hade en m100 som var nyservad, den skulle jag få köpa för 15000 så nog kan du tjäna lite slantar på den. Dock vet jag inte om det är någon skillnad på tex. mg90 eller en m100 efter som m100 är skapligt äldre konstruktion.
5 svar · 12,3k läst
M
MrNiceGuy: OK! Jag tror att jag förstår nu. Dock tycker jag fortfarande det känns som att det skulle bli bättre fuktsäkerhet om takhuven fick gå utanpå och ligga omlott med underbeslaget. Men jag accepterar faktum :-) Tack för info!
4 svar · 6,9k läst
B
Bror: Har ni en mekanisk ventilation med tilluft behövs det inga ventiler i ytterväggarna. Om det inte är så att ni vill stänga av ventilationen under de perioder när ni inte är i stugan, då kanske det är bra att de finns. Det vanligaste är att man har köksfläkten på en separat kanal för att inte få in fett i värmeväxlaren. Bad, tvättstuga och varmgrund borde gå bra att dra ihop till
5 svar · 5,2k läst
S
stingray350: Då förstår jag... ja man kan justera upp fläktarna. Ska testa att dra på dom lite mer.
5 svar · 3,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: För att få det tyst se till att få plats med ljudfällor. Hastighetsreglering kan man lösa genom att köra på en tyristor vid lågfart och sedan köra förbi den via timrar. Kondensrisk i frånluftskanalerna på vinden löser du genom att svepa in dessa med t.ex. 5cm byggisolering (med papp). Alternativ till kanafläkt kan vara en takfläkt, lite mer ljud utomhus med en takfläkt dock.
1 svar · 2,4k läst
P
Per-Erik: ja.. FTX ger undertryck, ett som är mindre änn FLVP. FTX i otäta hus är inte så effektivt. Men visst det fungerar nog. Fast inte lika bra som i täta hus. Har man fönster ventiler så tar luften den vägen in då det är lättare igenom att det är jobbigt för luften att gå igenom väggar och tak. Ett FL system är tex en FLVP. Huvudsaken är att du har lite undertryck, så sugs luft in i
5 svar · 3,9k läst
R
Roggert: Jag har nyligen renoverat köket och i samband med detta flyttade vi spisen. Detta innebär att jag måste dra nya ventilationsrör för spisfläkten. Måste detta sedan godkännas/inspekteras av sotaren?
0 svar · 2,2k läst
A
AndersG: Jo, jag har hört det, men undrar om det är så bra? Med vår LTR-3 följde iallafall noggranna instruktioner om avstånd.
6 svar · 2,4k läst
S
stingray350: Jo det är ju sant.... läste det i instruktionen till pax tilluftspaket...
11 svar · 3,6k läst
H
hyweu: Har ventilationsanläggningen i groventrén men det har löst sig, eller ska lösa sig nu... får dra om ventilationen så den hamnar sidan om vasken och jag kan dra ledningen dit där. Men tack för tipset iaf :)
15 svar · 9,5k läst
M
MG68: Om du bor i södra Sverige skulle jag nog rösta på ett enkelt F-system: + Billig installation Enkelt att reglera Tyst Underhållsfritt Små driftskostnader (inga filter att byta, låg elförbrukning) Billigt att laga (rörliga delar = en fläkt) - Ingen återvinning Vi bor i södra Sverige, hus ca 200kvm, F-vent, energiförbrukning värme+varmvatten = 13000kWh. Då har vi visserligen en bra
33 svar · 9,3k läst
A
aivo: www.sigro.se har lite saker.
4 svar · 1,8k läst
J
jon_h: Tar och bumpar den här tråden lite. Ingen som har något tips?
3 svar · 2,9k läst
·
S
santos: Jag hade nog gått till stammen. Så man inte tappar förmycket i luftflöde.
1 svar · 1,9k läst
S
santos: Har ett litet akut problem skall koppla in ett frånluftsdon imorgon och min fråga är hur i helvete skall jag göra finns det något bra sätt. skall gå igenom brädat tak. finns det någon sorts genomgång eller liknande? för donet går ju inte att fästa i röret direkt.
0 svar · 1,7k läst
A
AndersG: det är skillnad på planfilter och påsfilter. Min enervent kan utrustas med bådadera. Enerventens påsfilter går inte att tvätta. Planfiltren kan tvätats eller också byter man vidalonduken. Denna kostar här 10€ per kvadrat i lösvikt. http://enervent.fi/filter_order.asp?menuid=30000&langid=2&modelid=7
3 svar · 9,8k läst
B
Bror: Den återförsäljare som jag köpte mitt FTX aggregat ifrån fixade ventilationsritning som prisrabatt på aggregatet. Ett FTX aggregat är ju inte billigt så det förhandlingsutrynnet finns nog alltid. Men har du redan köpt aggregatet så är väl det kört, men prova.
20 svar · 4,5k läst
R
Rogers stuga: ring till velfac och beställ jobbet, det fixar velfac service. lycka till.
1 svar · 4,9k läst
A
Andersaco: Kan du inte ersätta fläkten med en annan model så du får igång tilluften igen?
2 svar · 3,9k läst
S
santos: Jag stack ner ett spirorör i mina o tätade med fogskum. vet ej om det är bra med funkade för mig.
1 svar · 2,9k läst
A
AndersG: Läs först: http://www.lindab.com/sweden/products/pdf/profile/broschyr/BrVillaventilation.pdf Det låter som du har antingen självdrag eller mekanisk frånluft. Jo det är så illa att du borde ha tilluftsventilerna öppna.
1 svar · 4,5k läst
T
Trevoor: vattenburen värme, ved med elpatron...
3 svar · 1,6k läst
Mich
Mich: Rör med varmluft måste isoleras så dom inte kyls ner. Rören med kall luft (uteluft och avluft) måste kondensisoleras. Alltså isoleras och tätas så att luft inte kan komma in i isoleringen. Detta gäller även (främst) när rören dras i varma utrymmen (inomhus). För om varm/fuktig luft träffar en kall yta så fäller den ut vatten. Du har troligen fått med någon isolering som har
8 svar · 2,1k läst
G
GunnarM: Nu har 40-tals-huset fått ventilation på övervåningen! Vi har tagit upp ett hål till en ledig kanal i skorstenen (som lämpligt nog går vägg i vägg med badrummet på ÖV) och det blev rejält drag: när jag gjorde toapapperstestet ville pappret flyga ut och iväg, så jag antar att det här kommer att fungera. Det blir i alla fall fungera bättre en det som fanns när vi flyttade in,
0 svar · 2,6k läst
J
JesseJames: Flexit SL4 R, S4 R och S7 R finns med EC motorer (och AC så kika i rätt diagram): http://www.flexit.com/shop/filarkiv/DI_06_94273S.pdf
11 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.