8 273 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
frånlufts - installation
Hej! i mitt enplanshus med kallvind tänkte jag installera mekanisk frånluft bestående av två frånluftsdon, en i badrum och en i kök kopplat på en kanalfläkt som jag tänkte koppla mot en ledig takhuv. Problemet är dock att denna befintliga lediga takhuv sitter en bit bort från kök och badrum. det rör sig om drygt fem meter spirorör dragning från badrum och drygt tio från kök.
kan det finnas risker eller problem med att transportera luften dessa sträckor?
tänkter mest på badrumsluft med hög fukthalt o.s.v.
Kanalfläkten är en LHG K160M som ger max 136l/s och ska varvtalsstyras med tyristor
kan det finnas risker eller problem med att transportera luften dessa sträckor?
tänkter mest på badrumsluft med hög fukthalt o.s.v.
Kanalfläkten är en LHG K160M som ger max 136l/s och ska varvtalsstyras med tyristor
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Du måste kondensisolera kanalerna på vinden, annars blir det blöt även om du har 1 meter spiro på vinden.
Bara bra med lite längre sträckor för då kan ljudnivån reduceras lite.
Installera även en ljuddämpare så blir det tyst.
Det där med att dra köksventilation i samma kanal som övriga frånluften tror jag inte är tillåtet (är inte säker), skall du göra så måste du även brandisolera spirokanalena.
Bara bra med lite längre sträckor för då kan ljudnivån reduceras lite.
Installera även en ljuddämpare så blir det tyst.
Det där med att dra köksventilation i samma kanal som övriga frånluften tror jag inte är tillåtet (är inte säker), skall du göra så måste du även brandisolera spirokanalena.
Nja det är inte någon köksventilation i den mening att den är kopplad till köksfläkten typ allians, min köksfläkt sitter inbyggd i spiskåpan och är ansluten till en egen takhuv. Jag vill bygga ett separat system för att få omsättning på luften och skapa undertryck för attt bli av med imma på rutorna i huset.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Med flera separata system så riskerar du alltid bakdrag i den ventilation som är avstäng (fläkt) eller går med låg fart.
Under tryck som sådant hjälper inte mot imma på rutorna. Imma beror på att glaset är kallare än luftens daggpunkt. Gör så att glaset blir varmare (3 glasfönster) eller minska luftens fukthalt. Lagom fuktig luft är trevligt (40-60%), i Sverige har vi på de flesta platser för torr luft på vintern. Värmland tror jag inte har för fuktig luft på vintern.
Protte
Under tryck som sådant hjälper inte mot imma på rutorna. Imma beror på att glaset är kallare än luftens daggpunkt. Gör så att glaset blir varmare (3 glasfönster) eller minska luftens fukthalt. Lagom fuktig luft är trevligt (40-60%), i Sverige har vi på de flesta platser för torr luft på vintern. Värmland tror jag inte har för fuktig luft på vintern.
Protte
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Avsaknaden av frånluftsventilation verkar dock bevisligen vara boven till imma på fönstrena då imman försvinner när vi lämnar köksfläkten på under nattetid. Denna har dock bara två varvtalslägen, och låter som ett jas-plan redan på första läget, så att använda den som frånluftsfläkt är inget alternativ. Om jag skulle byta till treglasfönster (=tätare hus) utan att först fixa frånluftsproblemet skulle jag väl riskera att få ännu större problem med imma?
Jag var inne på att skaffa en allians-fläkt på tak men det drar ju även med sig en ny fläktkåpa samt att den allmänna uppfattningen hos ventilationsfirmor verkar vara att man helst ska försöka separera frånluftssystem och köksfläkten som enbart bör användas för att suga ut mat-os, men det kanske bara är de firmor som jag råkat prata med, och som är sugna på att sälja spiro-rör..
Jag var inne på att skaffa en allians-fläkt på tak men det drar ju även med sig en ny fläktkåpa samt att den allmänna uppfattningen hos ventilationsfirmor verkar vara att man helst ska försöka separera frånluftssystem och köksfläkten som enbart bör användas för att suga ut mat-os, men det kanske bara är de firmor som jag råkat prata med, och som är sugna på att sälja spiro-rör..
Du behöver inte "kondensisolera" dina frånluftskanaler, men isolera måste du.
Då du har en varmkanal som passerar ett kallt utrymme (vinden) bör du svepa in den med t.ex. byggmatta (vanlig isolermatta med papper på).
Eftersom du inte skall ha någon värmeåtervinning räcker det med 5cm för att undvika kondens i spirokanalen.
Imma på fönster är precis som du tänkt en indikation på för dålig ventilation (eller extrem fuktavgivning i huset).
Så glöm inte att du måste få in luft någonstans också, friskluftsventiler av någon typ.
Och glöm inte ljudfällor (håller med brine där).
Då du har en varmkanal som passerar ett kallt utrymme (vinden) bör du svepa in den med t.ex. byggmatta (vanlig isolermatta med papper på).
Eftersom du inte skall ha någon värmeåtervinning räcker det med 5cm för att undvika kondens i spirokanalen.
Imma på fönster är precis som du tänkt en indikation på för dålig ventilation (eller extrem fuktavgivning i huset).
Så glöm inte att du måste få in luft någonstans också, friskluftsventiler av någon typ.
Och glöm inte ljudfällor (håller med brine där).
jodå,isolera och sätta på ljuddämpare och ett ev. filter har jag tänkt göra. tilluft ska heller inte va nåt problem då jag har fresh-80 ventiler i sovrummen, samt säkert lite självdrag runt gamla fönster.
..men det här med bakdrag som Protte skrev om är kanske tänkvärt?
Det borde ju vara ett känt fenomen hos alla som har separat frånluftsystem, för allla har väl trots allt även en köksfläkt?
..men det här med bakdrag som Protte skrev om är kanske tänkvärt?
Det borde ju vara ett känt fenomen hos alla som har separat frånluftsystem, för allla har väl trots allt även en köksfläkt?
Har du bara nog med friskluftsventiler (ca 4-6st fresh 80 t.ex.) har du inga större problem med baksug i köket så länge du håller di till vanliga flöde på frånluftsfläkten.
Se bara till att det sitter ett backspjäll (kallrasskydd) i köksfläkten.
Se bara till att det sitter ett backspjäll (kallrasskydd) i köksfläkten.
En oisolerad frånluftskanal bör väl inte lämna någon fukt på vinden då den är varmare en temperaturen på vinden. Däremot tvärtom. När det är kallt ute så kan det kondensera inne i kanalen. Hos oss började det droppa lite vackert efter en dusch. Är det dessutom självdrag så hjälper isoleringen till så att självdragsventilationen inte blir kallrasventilation.
Sne4 du tänker rätt, man måste isolera en frånluftskanal (eller annan kanal) i kallt utrymme för att undvika att fukt kondenserar i kanalen.
Ett vanligt misstag är att man missar att isolera sista biten av kanalen upp i takhuv, med följd att det blir kondens i kanalen.
Ett vanligt misstag är att man missar att isolera sista biten av kanalen upp i takhuv, med följd att det blir kondens i kanalen.
Har just installerat precis ett sånt system som du funderar på Bumling. Fick hjälp med att dimensionera antal don, rördimensioner och lämplig fläkt av personalen på Ventilationsbutiken http://www.ventilationsbutiken.se De var mycket tillmötesgående och bra att ha att göra med om man som jag är helt novis på ventilation. Resultatet blev KANON! Mycket bättre luft inne och imfritt i duschrummet någon/några minuter efter dusch.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden