3 161 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Värmeförflyttning
Funderade på att föra över värme från pannrummet (vedeldning) till ett annat rum.
Tänkte göra det genom ett rör + fläkt.
Kom sen på att får man göra det från ett pannrum: Säger sotaren ifrån ur brandsäkerhetssynpunkt.
Nån på forumet som vet?
MrPema
Tänkte göra det genom ett rör + fläkt.
Kom sen på att får man göra det från ett pannrum: Säger sotaren ifrån ur brandsäkerhetssynpunkt.
Nån på forumet som vet?
MrPema
Sotare verkar vara lite undliga. Den ena säger så den andra säger si. Det hela beror på i vilken kommun man bor i.
Fråga Sotaren. Men jag kan nog tänka mig att sotaren inte blir så jätte förtjust.
Fråga Sotaren. Men jag kan nog tänka mig att sotaren inte blir så jätte förtjust.
Jag har fått intrycket av alla de som pratar om sina erfarenheter om värmeflyttning att det är betydligt effektivare att få runt värmen om man blåser den kalla luften till det rum som har den varma luften. Dessutom, ta den kall vid golvet och släpp den i det varma rummet högt. Prova så får du se om det stämmer hos dig. Isåfall kan väl knappast sotis ha något att invända. Du måste förstås ha ett naturligt "läckage" via husets dörrkarmar och liknande med större totalt tvärsnitt än kanalarean från prum till det andra rummet.
Klicka här för att svara