8 094 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Varmluften stiger inte till öv
Jag har frånluftsvärme i ett 2 -våningshus. Under vintertid när golvvärmen och braskaminen värmer nederplan
stiger inte värmen till övervåningen. Man kan känna en tydlig skillnad på den varma och kalla luften om man
står i trappen. I trapphuset bildas ett kallt lock från övervåningen. Man kan även känna ett drag nedåt.
Vad kan detta bero på, finns det någon på forumet som har upplevt det samma.
stiger inte värmen till övervåningen. Man kan känna en tydlig skillnad på den varma och kalla luften om man
står i trappen. I trapphuset bildas ett kallt lock från övervåningen. Man kan även känna ett drag nedåt.
Vad kan detta bero på, finns det någon på forumet som har upplevt det samma.
Varmluft skall sugas ut till alla delar av huset, inte knuffas. Troligen tar ditt hus in luft ovanifrån och släpper ut det längst ned i huset, och då stiger ingen varmluft. Kolla lite hur ventilationen ser ut, och hur luften rör sig i huset.
I ditt fall låter det som att braskaminen tar uppvärmd luft från rummet för sin förbränning, och sedan skickar ut det via skorstenen. Då uppstår ett undertryck som suger ned luft från övervåningen, där ventilationen tryckutjämnar genom att ta in kall uteluft.
I ditt fall låter det som att braskaminen tar uppvärmd luft från rummet för sin förbränning, och sedan skickar ut det via skorstenen. Då uppstår ett undertryck som suger ned luft från övervåningen, där ventilationen tryckutjämnar genom att ta in kall uteluft.
Tack för svaren. Det är helt klart ett sug. Ventilationen suger ju in mycket luft men jag har ju
4 st fresh 90 på nederplan samt separat luftkanal i plattan till kaminen.
Kryper man i n i inspektionsluckan i krypvinden så drar det mycket kallt längs reglarna.
Ventilationen har även 2 insug på övervåningen. El-element på övervåning, dock för få
i nuläget. Har även för lite fresh 90 på överv. men det borde ändå inte sugas ner.
Ventilationens hastighet (IVT 490) är på det näst lägsta. Kryputrymmena blir såpass kalla
att vattenröret till WC, som är draget där, fryser när det biter till ute.
Jag har varit inne på samma spår som Per-Erik men känner ingen som helst värme som stiger,
utan bara en markant värmeskillnad så när som på 1 cm i trapphuset.
4 st fresh 90 på nederplan samt separat luftkanal i plattan till kaminen.
Kryper man i n i inspektionsluckan i krypvinden så drar det mycket kallt längs reglarna.
Ventilationen har även 2 insug på övervåningen. El-element på övervåning, dock för få
i nuläget. Har även för lite fresh 90 på överv. men det borde ändå inte sugas ner.
Ventilationens hastighet (IVT 490) är på det näst lägsta. Kryputrymmena blir såpass kalla
att vattenröret till WC, som är draget där, fryser när det biter till ute.
Jag har varit inne på samma spår som Per-Erik men känner ingen som helst värme som stiger,
utan bara en markant värmeskillnad så när som på 1 cm i trapphuset.
Hej
vi har typ av samma problem fast utan braskamin.
Vi har en luft-luftpump som värmer undervåningen. den är riktad rakt mot trappan men värmen vill liksom inte leta sig upp.
Det är självdrag men saknar tilluftsventiler. Jag skall strax sätta in ventiler och hoppas på så sätt få det bättre.
Jag har varit inne på att sätta en luftflyttare från övervåningen ned till undervåningen så den mynnar ut strax ovanför insuget på luft-luftpumpen, men jag är osäker på om det kommer funka.
Och jag tycker som Bygglove att värmen borde stiga av sig själv......
Såhär ser det ut.....fast spegelvänt
vi har typ av samma problem fast utan braskamin.
Vi har en luft-luftpump som värmer undervåningen. den är riktad rakt mot trappan men värmen vill liksom inte leta sig upp.
Det är självdrag men saknar tilluftsventiler. Jag skall strax sätta in ventiler och hoppas på så sätt få det bättre.
Jag har varit inne på att sätta en luftflyttare från övervåningen ned till undervåningen så den mynnar ut strax ovanför insuget på luft-luftpumpen, men jag är osäker på om det kommer funka.
Och jag tycker som Bygglove att värmen borde stiga av sig själv......
Såhär ser det ut.....fast spegelvänt
Och det gör det med säkerhet men om det inte är tillräckligt med värme så blir det ju aldrig varmt där uppe. Den varma luften ( som är ej så varm egentligen) lyfts upp och trycker ner den kala luften men sen kylls för snabbt och vänder neråt igen för att ersättas av ljumet varmluft som kyll snabt igen .... så man känner ingen betydlig värmeökning där uppe. Många fönster, tunt isolerat i taket?coss skrev:
Om du hade det FÖR VARMT på nedre våningen och för kalt uppe så är det för dålig värmetransport.
Om du får lagom med värme på nedre våningen men knappt tillräckligt uppe så är det för lite värme som tillverkas.
Så skulle jag tolka det ...
gaia
Många fönster från -74. platt dåligisolerat tak.
Men vi kan få det riktigt tokvarmt nere och då få upp lite mer värme. De grannar som satte pumpen i trappen har inte det problemet, men då suger den uppifrån och trycker värmen nedåt.
Bättre för värmen men gillar inte inerdelen i trappen......
Men vi kan få det riktigt tokvarmt nere och då få upp lite mer värme. De grannar som satte pumpen i trappen har inte det problemet, men då suger den uppifrån och trycker värmen nedåt.
Bättre för värmen men gillar inte inerdelen i trappen......
Jag förstår tankegången "Gaia" men ett symptom jag har är att luft sugs in i kryputrymmena där det är fullt isolerat, samt tejpat
och plastat. Jag har fullt isolerat i samtliga tak/golv. När jag står i trappan känner jag endast kall luft som vill ner, ej varm luft som stiger. Jag gjorde ett test med öppen låga (stearinljus) i trapphuset, lågan fladdrade kraftigt med riktning nedåt.
Huset jag bor i är byggt 2004.
och plastat. Jag har fullt isolerat i samtliga tak/golv. När jag står i trappan känner jag endast kall luft som vill ner, ej varm luft som stiger. Jag gjorde ett test med öppen låga (stearinljus) i trapphuset, lågan fladdrade kraftigt med riktning nedåt.
Huset jag bor i är byggt 2004.
vi har exakt samma fenomen i vårat hus, känner hur luften rasar ner för trappen, vi har tilluft nere i 2 rum samt frånluft i badrummet samt genom skorstensmuren som också är nere, sen uppe har vi en luftkanal genom skorstensmuren som jag inte vet åt vilket håll luften ska gå egentligen.. och sen inget annat.
vi eldar inget för tillfället så muren är kall.
vi eldar inget för tillfället så muren är kall.
Hej Orcus !
Vad har ni för värmesystem. Det är ju klart att det ska vara drag i ett hus med frånluftsvärme då
pumpen suger in många kubik per dygn. Det borde räcka med ventilerna, till och med i nyckelhålen
sugs det in kall luft.
Bygglove
Vad har ni för värmesystem. Det är ju klart att det ska vara drag i ett hus med frånluftsvärme då
pumpen suger in många kubik per dygn. Det borde räcka med ventilerna, till och med i nyckelhålen
sugs det in kall luft.
Bygglove
Med ett viktigt undantag: Luft som inte cirkulerar är en mycket god isolator för värme. Bor man till exempel i ett äldre hus utan forcerad värme, med yttervägg i betongmaterial, så leder stillastående luft värmen en faktor 30 sämre än betongen. Det innebär att om du har en relativt tjock betongvägg med kyla på utsidan, men rätt långt till ett element på insidan, så får du, om luften inte cirkulerar, kyla istället för värme på insidan av väggen. Nu står luft aldrig särskilt stilla, men om luften cirkulerar åt fel håll (gammalt hus där man stängt av oljepannan så skorstenen inte orsakar drag, isolerat för mycket på ovanvåningen, och blåser ut luft på undervåningen i kök och torkskåp) så kan man uppnå precis det som beskrivs. Utan luftcirkulation åt rätt håll når värmen aldrig upp. Saknar huset ventilation kan det bli varmare om man blåser ut luften med till exempel en utblåsfläkt i badrummet på ovanvåningen.gaia skrev:Och det gör det med säkerhet men om det inte är tillräckligt med värme så blir det ju aldrig varmt där uppe. Den varma luften ( som är ej så varm egentligen) lyfts upp och trycker ner den kala luften men sen kylls för snabbt och vänder neråt igen för att ersättas av ljumet varmluft som kyll snabt igen .... så man känner ingen betydlig värmeökning där uppe. Många fönster, tunt isolerat i taket?
Om du hade det FÖR VARMT på nedre våningen och för kalt uppe så är det för dålig värmetransport.
Om du får lagom med värme på nedre våningen men knappt tillräckligt uppe så är det för lite värme som tillverkas.
Så skulle jag tolka det ...
gaia
--- Mats ---
Klicka här för att svara