Ventilation
aic: Du har rätt med att bör och skall i juridisk mening men ska vi vara så petiga så heter det ju inte BBR 10 eller 16. BBR är levande och "skall" när man hänvisar korrekt benämnas med BFS osv. Man "bör" aldrig ha ett flöde under 15 l/s i ett badrum. Det är att tigga om fuktproblem. Blanda två fläktar är heller aldrig bra då dessa kommer att motarbeta varandra. Kanske inte mycket men
Beape: När mitt hus (också byggt 1972) bytte uppvärmning till bergvärme satte jag en kanalfläkt som suger luft ur tvättstuga, gästtoa och badrum. Tänk på att fläkten måste gå för jämnan (inte bara efter duschning eller efter klädtvätt) eftersom systemet kommer att bete sig som en frånluftsanläggning - när fläkten är avstängd finns det inte längre någon tillstymmelse till
Alpha: Kommer nu använda mig av en ytterväggskåpa som jag fann hos vissa webbutiker efter lite sökande, sedan blir det ljuddämpare flexibel AKU-COMP från vägghuven direkt till köksfläkten, kommer att räcka med 1,2m bit, skulle det nu av nån anledning börja brinna så får jag väl lossa röret ifrån fläkten och spruta med en släckare så är det klart sen. Så här ser iaf kåpan ut om
Boan: ja, det är ju inte något som syns och påverkar någon annan. har inget emot att göra det, bara undrar om det går göra smidigt.. vilket det på många håll visat sig göra. kör nog på och pratar med dem, vill ju få det noterat ordentligt.
Scorpion.SE: Äsch, skiter i en vinddriven ventilator, kommer inte bli snyggt. Monterar i eldrivna frånluftsfläktar i badrummen istället. Billigare och mer diskret.
ante_jonta: Jo, visst jag vill också andas frisk luft men jag vet fortfarande inte vad som händer ifall jag borrar hål i väggen uppe. Åker den fuktiga luften ut där så att jag slipper fukt på rutor eller tar jag in kallare torr luft genom samma hål då? Och vad blir iså fall resultatet på fönstren. Nu måste jag ju i ärlighetens namn säga att jag faktiskt inte såg så mycket av fukt på
Tjoa: Om du inte får någon bra rekommendation av någon, så slå en pling till http://www.i3ahco.se/ Dom gör mycket service och luftinjusteringar till massa olika ventilationsfirmor. Inga rena installationer men eftersom de jobbar mot ventilationsföretag så kan de säkert plocka ut godbitarna åt dig. Gör även besiktning av nyinstallerade anläggningar. Fråga efter Rolf.
peoe: Det beror naturligtvis på vad syftet med avfuktningen är. Om det enbart är att minska möjligheten för mögeltillväxt verkar det vara 60-65% som gäller. Många anger att mögeltillväxt inte förekommer under 70%. Mer bra info här: http://www.lfs-web.se/mogel.htm
basshunter: Ok ska prova med sånt där rensrör, och se om det blir bättre, i annat fall får jag öka centralfläkten när torkskåpet går. Har inte satt på evakueringsslangen än, men det blir med ett avbrott mellan slang och ventil. Ska dock hitta lite längre slang än den som följde med bara.
peoe: [citat] Jag antar att det är denna sida du hänvisar till. För mig som är novis på avfuktare och inte vet vad jag skall titta efter ger det ingen större vidare information förutom att man kan se att det skiljer väldigt mycket på hur mycket vatten som dras ut och hur mycket energi som går åt. http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testresultat/Inomhusklimat/Test-av-luftavfuktare/ Om
Pelle-Pelle: Hade jag valt aggregat av de två alternativen så hade jag valt 130S. Varför spara 5' på en såpass viktig del i husbygget? Här kommer en mycket kort förklaring, med viss upprepning av det som Mich skrivit. För ditt hus krävs en luftväxling med ca 60 l/s totalt. Du kommer få ut flödet med 75S, men det kommer att låta mer, det kommer jobba nära sin max-kapacitet (kurva 4 av 5 för
Tjoa: [citat] Ja men va fan, bygg ihop en själv då... :) Eller ring och plåga nån stackars före detta kollega till att pruta sönder någon åt dig. :D
ByggBert: Vi har en 600mm elspis och 900mm vedspis bredvid varandra. Imkanalen i skorsten är "pluggad" - igensatt - och vi har istället enbart en Electrolux SilentTech ovanför elspisen som går ut via vinden och genom yttervägg. Hade tidigare funderingar på att montera en gemensam kåpa över el- och vedspis men skippade det då det finns risk för baksug från skorsten - dvs att det istället kommer
Fritidsbyggaren: Perfekt en sån blir det, då slipper jag ju dra och isolera rör i onödan.
IJA: Hej! Vi ska renovera vårt badrum och nyfikna som vi är, så läste vi en OVK gjord för några år sedan och där står det "Felaktig area på frånluftsdon" i vårt badrum (fel 2). Någon som vet vad det innebär? Hålet är ca 120x120mm och sitter ca 2,2m upp på väggen, det är självdrag precis som i hela fastigheten för övrigt. Vi bor på våning 3 av 4 i ett bostadsrättshus från 1911
aic: Stämmer in att man aldrig skall ta luft från en vind. Störtsa argumentet är att du får damm in i tilluften. Damm från exempelvis mineralull. Denna typ av damm sätter sig i dina lungor och kan ej filtreras bort med ett vanligt F7-filter. Ta luften ute.
anden213: Portabel AC är det REA-läge på nu, sommaren har, iallafall hos mig, lagt ner verksamheten. Har sett flera ställen som har 50%. Undrar om inte ett av ställena var Krauta!? Hittar dock inte någon att länka till för tillfället. Jag har samma problem i mitt hus. Har funderat på "frikyla" då jag har en bergvärmepump. Har dock inte kommit till skott ännu.
Tjoa: så långt bort från tilluft insläppet som möjligt. Vilket vanligtsvis är springan över/under dörren.
Pelle-Pelle: [citat] Enlig BBR skall luftflödet i bostäder vara minst 0,35 l/s per m² golvarea när någon vistas där. Vistas ingen i bostaden är det tillåtet att reducera flödet till 0,10 l/s m². I så fall bör det vara närvarostyrt. Att bestämmelserna gällande luftväxlingen i bostäder stämmer inte. Det har varit i stort sett detsamma sedan 70-talet sedan SBN75 började gälla. Innan dess var
Tjoa: Nej, då det inte finns nån given prislista eftersom det finns lika många storlekar på filter som det finns ventilations aggregat i sverige... Men ring och fråga så får du ju exakt svar.
Pelle-Pelle: Ska du "torka bilen" i garaget är det lämpligt att komplettera med en luftavfuktare. Tänk på att den inte är särskilt effektiv om rumstemperaturen är för låg.
Pelle-Pelle: Kolla flödet om du har möjlighet, i ett badrum skall det vara 10-15 l/s. 15 l/s om det inte finns något öppningsbart fönster, men i praktiken är det ändå ingen som öppnar fönstret idag på vinterhalvåret... Du bör försöka få till en springa på en halv cm under dörren, se även till att du får in uteluft i de andra delarna av huset. Skulle du uppleva fortsatta problem så sätter
Tjoa: Be din lokala plåtslagare göra en cirkulär övergång från 135mm till 160mm.
Hasselbol: Det har du helt rätt i Hemmapularen, lukt/fukt ska ut! Tur att det är nån som tänker när man inte gör det själv.
Tandberg: Om du har frånlufts-takfläkt. Har man då spisfläkt också? Om du har en 5 stegs trafo hur funkar styrningen då? styr man bara takfläkten? Och spisfläkten går helt för sig själv?
egerskog: Hej du verkar vara väldigt sugen på låg energiförbruklning på fläkten. om du skall köra en fläkt på låg fart med bibehållen verkningsgrad skall du se om du kan hitta en EC fläkt (DC) det fina med dem är att verkningsgraden behålls vid del last och att man regelerar dem med en enkel 0-10 voltssignal. ordnas med en trim pot.
Max360: Biltemas frånluftsfläkt med fuktstyrd timer för 399:- är det något att våga investera i?
Erik E: Hej detta diskuterades till viss del i en tidigare tråd http://www.byggahus.se/forum/ventilation/113223-foerslag-pa-badrums-flaekt.html#post829459 och mitt inlägg där även kanske kan hjälpa dig så here we go again.. Vi löste det genom att ha en takfläkt från Systemair TFER 125 M ROOF FAN http://catalogue.systemair.com/SE/productgroup/203.aspx som har fungerat kanon. (det är alttså
007: Jag har renoverat ett gammalt hus med "självdrag", där vedspisarna har bytts ut mot elpanna -> inte mycket drag längre. Detta märks framförallt i ett par av sovrummen, där det kan bli ganska instängt. Planerar att sätta in nån typ av tilluftsdon där. Frågan är hur jag ska göra med frånluften. Jag har ett nyrenoverat (tätt) badrum som måste avfuktas, dessutom en tvättstuga som
Jan-Å: Fördelen med ventil i porten är att det brukar finnas möjlighet att justera öppningen alt stänga den helt. Det ger ju lite mer möjligheter än en glipa under porten :) Jag skulle täta och sen ventilera. Då kan man stänga till så det blir varmare ett tag innan man tränar eller hobbyar för att sen öppna och ventilera när man är där och gör av med syret.