Har en takventil i tvättstugan som verkar sakna drag (har testat att hålla ett a4-papper vid öppningen).

Tvättstugan ligger på nedervåningen och jag kan se en ventil på utsidan på övervåningen alldeles under taket, kan det vara den kanske?

Har lyft bort plastventilen i tvättstugan men ser inget stopp eller så. Finns det några bra tips eller felsökningsmetoder?

B
kan det va blås du har där då?

Hur menar du då?

Kolla röret är rent och öppet. Dra igenom något om det är böjar. Är det raka spåret så borde du se igenom.

För att det skall kunna gå ut luft så måste det komma in luft i huset någonstans.

Du kanske behöver en fläkt. ...men först kolla upp och tänk igenom hela ventilationen i huset.

Har du en fläkt någon stans eller har du tänkt att det ska vara självdrag?
Självdrag funkar dåligt nu under sommaren då temperaturskillnaden är liten.

B
att det är tillluft.
testa med mygg sticka om röken försvinner någonstans.
kan va svårt kolla med bara a4.

Redigerat av moderator:
Avvakta lite och testa när utomhustemperaturen har börjat sjunka under +10 grader strecket eller ännu lägre. Om du har självdrag som "puu" gissar på så blir det liten verkan nu när man har 20 grader både ute och inne.
När det sedan blir kallt ute kan det istället bli så att man får strypa en ventil.

Den är kopplad till husets mekaniska frånluftssystem. Tycker faktiskt att draget ökat (utan att han reglerat husets fläkthastighet nu när det blivit lite kallare, som någon är inne på.

Hade tänkt göra en ny ventil i väggen och sätta dig en pax-fläkt (pga att det blir så fuktigt när man kör tumlare och torkskåp, men nu är jag inne på att man får öka den befintliga fläkthastigheten i hela huset när man kör torkskåpet etc.

Mich skrev:
Kolla röret är rent och öppet. Dra igenom något om det är böjar. Är det raka spåret så borde du se igenom.
.
Det är en böj, men hur "drar jag igenom något"? :confused:

basshunter skrev:
Hade tänkt göra en ny ventil i väggen och sätta dig en pax-fläkt (pga att det blir så fuktigt när man kör tumlare och torkskåp, men nu är jag inne på att man får öka den befintliga fläkthastigheten i hela huset när man kör torkskåpet etc.
Eller man kanske ska sätta en paxfläkt vid befintlig ventil istället (om den nu har kapacitet att öka utblåset)

Använd en dragfjäder för eller rensband. Men en dragfjäder för el i plastmaterial är värd att införskaffa då den är användbar inte enbart för eldragning.

Har man en takventil så skulle jag inte sätta in en väggfläkt, utan lägga ned lite arbete på att fixa den istället. En bekant började mixtra med sitt mekaniska frånluftssystem med nya tilluftsventiler och badrumsfläktar, det sluta med att de hade matos i hela huset när man lagade mat och fick kondens på fönstren i sovrummen, t.o.m. luften från bastun letade sig ut i huset vid bad.

Har du ett centralt frånluftsystem är det där du ska kolla. Antingen reglera den (är det en eller fler fläktar?) eller byta. Sätt inte in massa nya lokala fläktar (paxfläktar).
Om det bara går att öka hela ventilationen är ju det ett alternativ.
Sitter torkskåpens utblås precis vid ventilen? Jag har sätt hållare så att den hänger ca 1 dm under takventilen.

Ok ska prova med sånt där rensrör, och se om det blir bättre, i annat fall får jag öka centralfläkten när torkskåpet går. Har inte satt på evakueringsslangen än, men det blir med ett avbrott mellan slang och ventil. Ska dock hitta lite längre slang än den som följde med bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.