Har en fråga till er ventilationsexperter. Har installerat en FLV Comfortzone CE65 i vår nybyggda 1½-plansvilla. Jag har frånluftsdon installerat i badrummen, tvättstugan och köket (totalt fyra). Mekaniska inluftsdon har jag i de övriga utrymmena (totalt fem). Min fråga är hur alla don ska ställas in? De mekaniska donen i ytterväggen har jag helt öppna, och frånluftsdonen har jag ställt in lite på känsla.

/ Erik

Man ställer in dom efter vissa normer som gäller för vissa typer av rum.
Men att injustera ett don utan att ha en tryckgivare/mätare eller en flödesmätare är knappt möjligt.

Fråga närmaste lokala ventilationsfirma så kan dom hjälpa dig med det.:)

Ja det går alltid att kontakta fackmännen, men det är inte lika roligt. Och så blir det mycket dyrare också :) Står dessa normer beskrivna någonstans? Vad kostar ett instrument för ändamålet? Har flera kompisar som bygger, så man kan ju åka runt och leka ventilationsexpert…

/Erik

Det där med luftflöden är mycket flexibelt genom tiden, För några år sen var OLF-Normen som var 3 ggr högre flöden än aktuell byggnorm på tapeten, Allerginormen var en annan som gjorde att det var enklare att sova utomhus för inomhus höll man på att blåsa bort. Comfortpumpen är beroende på ett visst flöde för att kunna ge det man förväntar sig av den. Funkar den med din inställning och att fukten och ev cigarrök försvinner inom rimlig tid och det känns friskt i huset så ok( åtminstone tills nästa ovk-besiktning som i stort sett kan ställa till så man måste ha öronproppar och ögondroppar för att trivas i huset.) Man kan gott vara skeptisk på vad nån har skrivit på ett papper och som skall gälla för alla hus.

http://www.swema.se/index.php säljer det mesta man behöver.
Dock är grejerna inte så billiga då det är proffs grejer. Finns säkert billigare alternativ om man vill söka lite.

exerg skrev:
Det där med luftflöden är mycket flexibelt genom tiden, För några år sen var OLF-Normen som var 3 ggr högre flöden än aktuell byggnorm på tapeten, Allerginormen var en annan som gjorde att det var enklare att sova utomhus för inomhus höll man på att blåsa bort. Comfortpumpen är beroende på ett visst flöde för att kunna ge det man förväntar sig av den. Funkar den med din inställning och att fukten och ev cigarrök försvinner inom rimlig tid och det känns friskt i huset så ok( åtminstone tills nästa ovk-besiktning som i stort sett kan ställa till så man måste ha öronproppar och ögondroppar för att trivas i huset.) Man kan gott vara skeptisk på vad nån har skrivit på ett papper och som skall gälla för alla hus.
Enlig BBR skall luftflödet i bostäder vara minst 0,35 l/s per m² golvarea när någon vistas där. Vistas ingen i bostaden är det tillåtet att reducera flödet till 0,10 l/s m². I så fall bör det vara närvarostyrt.

Att bestämmelserna gällande luftväxlingen i bostäder stämmer inte. Det har varit i stort sett detsamma sedan 70-talet sedan SBN75 började gälla. Innan dess var det mer inriktat på självdrag.
Det har ju i o f s varit tillåtet att ha högre luftflöden, och olika teorier om vad som är lämpligt har kommit och gått under resans gång.

Om en OVK-besiktning ställer till de problem du beskrivit så är det fel på anläggningen.

Som svar till trådens skapare så skulle jag rekomendera att du tar hjälp av en fackman. Det blir i vilket fall som helst billigare än om du ska köpa ett instrument. Men om du kan låna ett instrument och kan grunderna så är det nog inga problem att justera in anläggningen. Har du rena filter så injustera med ca 10% överskott.
Jag tror att din FVP vill ha 60-90 l/s för att fungera, kolla i manualen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.