Hade planerat ett Heru 75S för vårt nybygge på ca 168 m2 men har nu från skilda håll rekommenderats 130S istället.
Måste erkänna att det tar emot att lägga 5000 kr extra på "ingenting".
Eller vad får jag egentligen för pengarna??? Lägre ljudnivå...?

Finns många faktorer som spelar in, t.ex.

- Ett större ger möjlighet att få störe luftflöde, ibland. Om nu det finns vettig inställning för detta på aggregatet (många saknar detta). Kan t.ex. vara bra om många befinner sig i huset.
- Kan ge lägre ljud. Det lilla kan få jobba på max.
- Större filter. Detta kan ge lägre tryckfall och lägre strömförbrukning. Sätter inte igen sig lika snabbt. Kostar troligtvis mera.

Man måste nog titta på enskilda fallet och överväga för och nackdelar.

Ett exempel gällande ett annat aggregat, Temovex nya EC aggregat. Finns i två storlekar, där det endast är fläktarnas effekt/storlek som skiljer. Vid ca 50l/s så drar det lilla agget mindre ström och ger mindre oljud (enligt specat data).

Hade jag valt aggregat av de två alternativen så hade jag valt 130S.
Varför spara 5' på en såpass viktig del i husbygget?

Här kommer en mycket kort förklaring, med viss upprepning av det som Mich skrivit.

För ditt hus krävs en luftväxling med ca 60 l/s totalt. Du kommer få ut flödet med 75S, men det kommer att låta mer, det kommer jobba nära sin max-kapacitet (kurva 4 av 5 för normalfallet). Forceringsmöjligheten blir begränsad eftersom det inte har mycket kvar att ge.
130S kommer att gå betydligt lugnare och tystare (kurva 3 av 7), energiförbrukningen verkar vara ungefär densamma som för 75S. Men du borde få ett lägre SFP-tal och därmed lägre förbrukning.

Men som tidigare skrivits så är det många faktorer som spelar in.
- Forceringsmöjlighet
- Tryckfall i kanalsysystemet.
- Var placeras aggregatet? Placeras det i en källare etc så är inte ljudet lika känsligt, ljudet till kanaler går att minska med ljuddämpare men det kostar också pengar.
- Styrutrustning.

Om du vill kunna forcera så beakta det vid dimensioneringen av kanalsystemet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.