L
Läkaren: [citat] Ja du har rätt! Om du bara kunde ha skrivigt tidigare...haha Efter att jag hade provat vända polerna åt alla möjliga håll och hörn så fick jag nog och skruvade ner hela fläkten. Jag tog isär hela maskineriet och vände på hela grejen med koppar lindningen. Jag skruvade fast fläkten och drog igång på skiten, och till min snurrade fläkten äntligen åt andra hållet....hurra
11 svar · 16,9k läst
Mich
Mich: Tanka gärna ner Lindab Kanalsystem katalog och läs. Det är inga direkta praktiska tips i den, utan mer teori. Jag vet tyvärr inte om det finns någon enkel punktad lista med praktiska tips någonstans.
1 svar · 4,1k läst
T
Tjoa: Jo, är nog kondens de tänker på.
3 svar · 2,0k läst
F
Fågelholk: Utan att veta till 100% så tror jag att det inte blir något problem.Jag fick fjärrvärme i höstas och inte märkt något problem, det är ju så att på vintern har du ett väldigt bra självdrag utan att pannan går. Det är ju på sommaren som man vill ha ett bra "drag" och då går inte pannan så ofta ändå så det blir inget drag ändå. Enda skillnaden är kanske att luftomsättningen
1 svar · 1,3k läst
B
basshunter: Tänkte göra en ventil i väggen så att jag kan dra utblåset från torkskåpet dit, men eftersom det finns ett avbrott (ett avsiktligt fäste i slangen) mellan själva slangen och väggen undrar jag om det är tillfredställande att han ventilen i väggen istället för i taket.
0 svar · 2,2k läst
E
exerg: Du kan ju se på www.Ekovent.se och Eko-SRL som är spjället och LF-230 med fjäderåtergång som är motorn. Det finns många andra liknande fabrikat. Är motorn bara på 230 volt så öppnar den när du tänder ljuset och stänger.... Det går naturligtvis att även styra motorn med tex en timer om man är rädd att glömma att släcka ljuset.Det hela bygger dock på att du även sänker
5 svar · 1,7k läst
·
T
Tjoa: [citat] http://www.franke.se Finns fler alternativ att välja på. bara att läsa på under design kupor. säkert en 10 sidor med olika rostfria fläktar...
4 svar · 3,0k läst
S
Stjärnås: Är på väg att köpa luftavfuktare till ett litet utrymme med duschkabin, tvättmasin och torktumlare. har hittat en tre-i -ett med AC, värmefläkt och luftavfuktare. Kan detta vara något eller bör jag satsa på en ren luftavfuktare?
0 svar · 1,1k läst
S
stickans: Har ett sluttningshus från mitten av 70-talet. Med tanke på att vi i stort sett bara vistas i bottenplanet när vi duschar och tvättar, så är som regel temperaturen där nere vintertid, oftast så lågt som runt 15 grader. Till följd av den rätt låga temperaturen kan det kännas lite rått där nere vintertid. Kan detta vara skadligt för huset? Husets ventilation bygger enbart på
0 svar · 1,2k läst
T
Tjoa: Kan ju bli bökigt att rensa en sådan historia du beskriver. Eller jag kanske missförstår dig i din beskrivning hur du ska göra.
1 svar · 984 läst
P
pkn: Hej, Har funderingar på att ventilera källaren med en form av FTX lösning pga av problem med radon men även uppvärmnigsekonomi. Har redan en radonsug i bottenplattan men vill nu ventilera bort den sista delen av radon samt även förbättra ventilationen generellt i källarplanet. Tänkte en försiktig trycksänkning som förhoppningsvis inte skall förvärra min radonsituation (?). Huset
0 svar · 1,1k läst
F
funk: Där ser man. Då har jag lärt mig något nytt idag med. Tackar!
6 svar · 1,1k läst
it-snubben
it-snubben: Jag gjorde samma för ca två-tre år sedan: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/60083-styra-franluftsflaekten-fran-flera-rum.html Du behöver en separat kanal för kökfläkten, ny trafo för takfläkten, elektriker som kopplar osv. Så totalkostnaden är svår att säga. Men blodigt dyrt tycker jag inte det är. Direkta kostnader för mig i sammanhanget: Trafon kostade väl ca 1500-2000 kr
1 svar · 2,2k läst
G
gaia: dom som har problem har redan installerat en avfuktare :). För att ha nytta av värmen så måste du värma källaren mest hela tiden så att ständigt inkommande fukt inte kan kondensera på kalla ytor och det kommer att kosta i slutändan mer än inköp av en avfuktare. Avfuktaren kan man ställa in så den jobbar bara när det behövs :). Vatten från avfuktaren kan ledas direkt till avloppet
7 svar · 3,3k läst
T
Tjoa: Finns nån tråd sen innan som behandlar detta ämne. Men vill minnas att en kamin drar oerhört lite luft så det räckte gott och väl med en 100 eller 80 hål, tom ännu mindre om man hittar.
1 svar · 1,0k läst
S
Socke: Har monterat in en värmeförflyttare, Integra Sam från Fresh. Jag har ännu så länge bara förflyttning på samma våningsplan men denna fungerar lika bra mellan två våningar. Bra produkt!
9 svar · 9,8k läst
T
Tjoa: Filtrera bort cigarettrök är bland det svåraste som finns. Kanske prata med grannen och be han röka inomhus vid fläkten...:D
1 svar · 1,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Det verkar som att du har rätt typ av köksfläkt. Att sätta in FTX i efterhand kan va rätt komplicerat, du saknar ett kanalsystem (tilluften). Och rent ekonomiskt är det svårt att räkna hem en installation av FTX (installationskostnad / besparing).
7 svar · 7,6k läst
T
Tjoa: Ja det går, ibland drar man rören ute på taken, Ibland går det helt enkelt inte att komma igenom pga att det är för trångt. Dock så isolerar man rören rätt kraftigt, lägger plast runt och sen klär in med plåt. Men snåla inte med isoleringen,så du eldar för kråkorna.
1 svar · 1,2k läst
v-g
v-g: Kanalfläkt är (enligt mig) det bästa och absolut det snyggaste. Har själv utsuget ovanför duschen samt ett automatiskt påslag om fuktigheten stiger ovanför 50% (clasohlson säljer såna) Har även manuellt påslag med låg/hög hastighet med automatiskt avslag efter en viss tidsperiod (30 min om jag inte minns fel).
5 svar · 17,6k läst
Mich
Mich: T.ex finns Ventilationsslang VK2000 PVC, säljs t.ex. via Ahlsell (artikel nr 238537). Ligger på 25 meters rulle. Många andra slangar är på 6 meter. Ett tips är annars att dela spiro rören på mitten. De blir då 1,5 meter, det borde väl gå att få ner. Eller om du kan öppna upp någon gammal luft ventil och trä in rören igenom.
5 svar · 4,5k läst
T
Tjoa: Borde finnas data blad på hur mycket dom dämpar gentemot dom vanliga. kolla på deras hemsida eller ring och fråga. Värdet anges i dba
2 svar · 2,1k läst
P
petersson79: Hej, Bor på ett ganska så utsatt läge för väder och vind. Satte igår in en Fresh-ventil i det emst utsatta läget. Hur stor är chansen att det trycker in vatten igenom gallret när det blåser mycket? Behöver man ett regnskydd på? Till saken hör att det inte är så lätt att komma åt när väl målarställningen är borta...
0 svar · 2,1k läst
O
OlofG: jag bor i ett äldre myresjöhus från 84 där sitter det ett FTX aggregat fårn CBA produkter tillsamman med en elpanna (pannan dok bytt 91)
1 svar · 1,9k läst
S
Simpsson: låter som vettig och logisk förklaring. Har grunnat på att fräsa i karmens överkant...men risken finns ju att det blir skit fult. galler i dörrarna är inte heller så snyggt.. detta lilla problem borde uppkommit hemma hos tusentals svenskar....hur har dom (ni) löst det?
3 svar · 11,0k läst
E
emaengs: tack, kollar in!
2 svar · 2,4k läst
S
Spackelspaden: Ok, tack för svaret. EC-motorer borde alltså löna sig. Nån annan som har nåt aggregat att rekommendera. Eller för den skull några andra tips att ge?
2 svar · 1,7k läst
J
cheetah1: Jaha.. Disregard..
4 svar · 3,1k läst
Mich
Mich: Ett tips är avfuktare. Speciellt om ni skall hänga tvätt och kanske har barn (brukar bli mycket tvättande då). Fler ventiler kan vara en nackdel vid vissa väderförhållanden, kommer in mer fuktig luft. Kan faktiskt till och med bli kondens på väggarna under ventilerna (har haft det själv några gånger). Är lite svårt att ge allmänna råd om källare, men en sak som jag skulle vilja
1 svar · 3,1k läst
T
Tjoa: [citat] Har du tänkt att dra installationen själv på semestern? Eller varför så bråttom? Dom bästa anläggningarna med tysta och välfungerande komponenter är dom som är riktigt genomtänkta. Dom man går och klurar lite på för att få exakt så som man vill,utan synliga dragningar. Kanske vänta tills nästa sommar och läsa in sig lite först? Eller dra ventilationen på
7 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.