Temin
Temin: Finns det någon bra anledning att använda imkanalen i skorstenen mot att göra en ny kanal närmsta vägen ut genom väggen istället? Om man bortser från arbetet. Jag har alltså en mekanisk fläkt ovanför spisen till den nu. Den värme som kanske kan tyckas positivt för upptorkning av skorstenen vid matlagning torde väl motverkas brutalt av all fukt som samtidigt dras in. I den kanalen
0 svar · 1,3k läst
Kloge
Kloge: Jag har också installerat en kamin för ett tag sedan och undrar nu hur jag gör med mina ventiler för ventilationen. Har så här nu: I rummet som kaminen står i är det halvvägsöppet på tilluftventilerna som sitter på vardera sida huset .Här var förr två rum men väggen är borta och är nu som ett enda stort rum. Har två kanaler i skorstenen som jag har stängt så mycket det går
6 svar · 5,8k läst
L
Linisen_01: Jag ringde till Pax kundservice idag och fick förklarat att Jalusislutare var absolut en nödlösning. Hans tips var att köpa en ny...
23 svar · 2,7k läst
·
Bennysophia
Bennysophia: Jag har inte aktiverat elbatteri eftervärmaren i mitt Systemair VR400DC aggregat. Jag har inte upplevt att det kommer kall luft. Jag skall mäta på det i vinter för att se hur tempen varierar. Jag har vattenburen golvärme från fjärrvärme i övrigt.
1 svar · 3,1k läst
M
myrstack: Ytterligare en sak att ta med i ekvationen: Om det är frånluft som ska gå genom kanalen bör du även tänka på rensbarheten är god med rensluckor på bra ställen. Kör du lösningen längs väggarna i ett U får du se om du kan placera in rensluckor på ett lämpligt ställe eller lämna en renstråd som du sen kan använda för att dra en viska. // Mats
5 svar · 1,2k läst
T
Tjoa: Du ska ha den med kallrasskydd i, då du har hålet i väggen. Hade du haft ett rör som mynnade ut på taket, skulle du haft den utan kallrasskydd.
1 svar · 3,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Pax täckplatta kanske kan snygga till det ... PAX täckplatta
3 svar · 1,2k läst
B
benox: Som svar på fråga 3 så brukar det i nybyggda hus vara separat köksfläkt och ett vanligt frånluftsdon i köket.
1 svar · 1,2k läst
J
jds: Tack för er feedback! Garaget sitter ihop med huset och jag har dörr ifrån garaget direkt in i huset som inte är speciellt isolerad så garaget får rätt så mycket spillvärme ifrån huset. Idag var det 3 grader ute men 15 grader i garaget. Jag har inte kört in bilen i garaget i detta huset så mycket, lång historia, och kommer nog inte göra det heller så jag har nog inga större
7 svar · 1,6k läst
J
John J: Beslutade mig för att testa. Får väl återkomma med resultat om några veckor.
1 svar · 854 läst
A
AndersS: Men snälla du!! Du har en kanal från badrummet som mynnar ut på taket hur ska det kunna rasa ned kall luft då den varma luften strävar efter att ta sig ut uppåt?? Det enda ett kallrasskydd är till för är att förhindra att det drar in kall luft via självdrag i en fläktkanal där det rent termiskt kan förekomma och då i en vägg. Ok det kan finnas andra alternativ, men i ett badrum
8 svar · 8,9k läst
Nilvert
Nilvert: [citat] Ja precis. Utomhusluften behöver man aldrig vara rädd för. Men har man lite småhål här och där så är det lite svårt att kontrollera att det bara kommer in luft. Det kommer tex gärna in på undervåningen och ut på övervåningen. Och var som helst egentligen beroende på väder och vind.
6 svar · 2,4k läst
Nilvert
Nilvert: En ide om du nu vill ventilera både kabinen och badrummet skulle nog vara att dra en slang till frånluftsdonet med ett dragavbrott. På samma sätt som du säkert sett att man brukar ha på torkskåp. Så kan frånluften fungera som vanligt när du inte använder duschen. Kanske inte blir så snyggt om det är långt mellan kabinen å ventilen? Men då kan du ju alltid använda spiro, finns ju
1 svar · 3,1k läst
S
Sisyfos: Dessvärre så har min huv inte en sådan lutning som du talar om med det skulle ju förstås vara en lösning som jag faktiskt inte har tänkt på. Jag kan ju bara bygga på en lutning och sedan köpa en ny större plåt och kröka den runt påbyggnaden och låta den nedre ändan gå utanför huven. Tack för ideeuppslaget.
2 svar · 2,2k läst
S
Saleby: Kan även tipsa om REGO-200VE om du vill byta hela FTX-aggregatet utan att bygga om hela kåken, kanonbra är också att de har flera olika spisfläktar som passar, kolla på http://www.luftmiljo.se
6 svar · 7,0k läst
Nilvert
Nilvert: Ta ett fyrkantigt hål som du vet är såpass stort att kåpan täcker. Lättare att knö igenom isoleringen då kanske?
6 svar · 3,7k läst
Nilvert
Nilvert: Jag skulle ha dragit 160kanal ner till efter sticket på plan 1. Därefter fortsatt med 125 i båda riktningar. Då får du inga lufthastigheter över 3m/s och mycket litet tryckfall och ljudalstring. Dragningen till toan på översta planet klarar du med en 100 anslutning(ev spjäll+extra ljudfälla kan behövas). Om du inte är helt säker på det låga flödet kan du lika gärna använda 125
1 svar · 7,3k läst
·
BiFuel
BiFuel: Vad är det för slags fönster? Om kondensen är mellan glas eller kopplade bågar så beror det ju på att fukt tar sig in där = otätt. Vi håller på att renovera våra 1+1-fönster där kittet är kass på innerfönstret = imma mellan fönstren. Nytt kitt så är problemet löst för vår del.
3 svar · 3,4k läst
I
inez: Tror du bör ha kontaktat en saneringsfirma innan som kommit med förslag till åtgärd beroende på vart radonet kommer ifrån....
1 svar · 828 läst
C
camelot: Hej, det finns i vår lägenhet tilluftsfläktar under elementen där det forsar in kall luft och det låter väldigt mycket om man är lite känslig för ljud och det är tyst som när man vill försöka läsa. Om man bor i en lägenhet högst upp i ett hörn - påverkar det så mycket de andra om man täpper till hålet? Eller kan man lösa det på nåt annat sätt med någon genial teknisk
0 svar · 1,3k läst
G
DIY_freak: Det var denna jag syftade på. Det är ju en vanlig stickpropp. Behöver du ett relä för fast montering så finns det lite olika varianter beroende på var/hur du skall montera. T.ex. för eldosa eller IP-klassat eller lågspänningsmottagare.
13 svar · 8,6k läst
Loner
Loner: Nån som vet vilken typ av givare det är, pt100? /L
5 svar · 9,5k läst
B
bjorn_mf: Jag drog min ventilation genom andra våningen och ut på taket Tror detta blir bästa lösningen då jag får en självdragskanal nu Vilker förhoppningsvis kommer ge en förbättrad luftkvalitet till hela huset Kan starkt rekommendera Vilpes frånluftshuv...mer osynlig än plåtarbeten och väldigt smidig att montera dit efter man tagit upp hålet i taket
8 svar · 1,9k läst
S
Spoz: Är det inte bara att plocka loss fettfiltrerna och där bakom sätter man fast kolfiltrena direkt på fläktarna? Så var det i min Gorenjefläkt som visserligen är en annan modell.
5 svar · 5,8k läst
T
Tjoa: [citat] Svar. =)
7 svar · 6,6k läst
T
7 svar · 6,6k läst
G
gaia: ventilationskanaler=frånluftventiler ska vara kvar men dom ska fortfarande fungera som frånluftventiler. När du eldar skapas skorstensdrag som suger ut stora mängder luft ur huset. Om dina tilluftsventiler är stängda eller för små så saknas det luft ( för stor undertryck) och luften sugs in också genom frånluftsventiler/kanaler som sitter nära skorsten och drar in röklukten. Man
2 svar · 2,9k läst
T
Tjoa: Be en plåtslagare göra fyrkantiga trummor i plåt åt dig i valfria mått och längd? De är inte speciellt dyra om man jämför med att försöka bygga nåt i gips och få det tätt med anslutningar och dylikt.
1 svar · 2,2k läst
D
djb: Är kanalerna ingjutna i tak och golvbjälklag? Isf kan detta öka temperaturen på tilluften iom att kanalerna ej är isolerade och tar upp värmen ifrån dom andra lägenheterna.
4 svar · 8,1k läst
C
callemoj: Kanske det, kanske inte... Jag har personligen ingen erfarenhet av detta bara spekulationer :D ´Men något borde det ju hjälpa och om inte så kan du ju alltid komplettera med några EL-element.
3 svar · 1,9k läst
Loner
Loner: Ja det var det jag misstänkte, att fukten från den garaget stannar kvar i carport:en. /L
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.