4 153 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Roterande FTX
Hej
Jag har nu försökt få koll på olika FTX-aggregat av roterande typ för vindsplacering.
Det som framgår lite dåligt är huruvida de automatiskt ställer om sig till "nattkyla" och "kylåtervinning" på sommaren.
Någon som har Systemair VR400 DC, Enervent LTR-3 eco EC, eller någon annan roterande FTX på vinden?
vore jättetacksam för info
Jag har nu försökt få koll på olika FTX-aggregat av roterande typ för vindsplacering.
Det som framgår lite dåligt är huruvida de automatiskt ställer om sig till "nattkyla" och "kylåtervinning" på sommaren.
Någon som har Systemair VR400 DC, Enervent LTR-3 eco EC, eller någon annan roterande FTX på vinden?
vore jättetacksam för info
Hej!
Jag har precis installerat en roterande värmeväxlare, Fresh Tornado RIRS 400HE.
som skall ha automatisk sommarbypass
Produktblad: http://www.fresh.se/p82063/files/TORNADO_RIRS_SE-2633.pdf
Antar at du har tittat på enervents hemsidahttp://enervent.fi/unit.asp?menuid=20150&langid=2&countryid=200&modelid=5 (hanteringen av kyla verkar vara beroende på vilken styrdon man väljer)
Det var mina 5 öre i frågan
/Håkan
Jag har precis installerat en roterande värmeväxlare, Fresh Tornado RIRS 400HE.
som skall ha automatisk sommarbypass
Produktblad: http://www.fresh.se/p82063/files/TORNADO_RIRS_SE-2633.pdf
Antar at du har tittat på enervents hemsidahttp://enervent.fi/unit.asp?menuid=20150&langid=2&countryid=200&modelid=5 (hanteringen av kyla verkar vara beroende på vilken styrdon man väljer)
Det var mina 5 öre i frågan
/Håkan
Jag har för mig jag kollade i manualen till denna systemair (eller om det var 700 modellen) och vad jag kommer ihåg så skötte den det så som man vill ha. Läs manualen, så borde det framgå.
Tänk på att det räcker inte att de skriver att den har någon typ av automatisk sommar bypass/läge. Endel modeller går bara på tilluft tempen och då kan då få uppvärmning en varm sommar dag.
Det är önskvärt att den (sommartid) kör utan växlaren när det är kallare ute än inne och att den använder växlaren för att kyla varm uteluft om det är varmare ute än inne.
Tänk på att det räcker inte att de skriver att den har någon typ av automatisk sommar bypass/läge. Endel modeller går bara på tilluft tempen och då kan då få uppvärmning en varm sommar dag.
Det är önskvärt att den (sommartid) kör utan växlaren när det är kallare ute än inne och att den använder växlaren för att kyla varm uteluft om det är varmare ute än inne.
ok, har du kollat vad den drar i el? du råkar inte ha en sån där enkel mätare?
jo, det är just det med styrdonen, skiljer mycket i pris. tydligen går det att göra nån extra styrning och syra växlaren, men vore ju skönt att slippa.
Systemair VR400 är ju också ett alternativ, sen finns det ju Flexit SL4R också.
Jag är mest ute efter ett med låg förbrukning, och att det sköter nattkyla och återvinnning av kyla automatiskt. (när det är svalare inne än ute)
jo, det är just det med styrdonen, skiljer mycket i pris. tydligen går det att göra nån extra styrning och syra växlaren, men vore ju skönt att slippa.
Systemair VR400 är ju också ett alternativ, sen finns det ju Flexit SL4R också.
Jag är mest ute efter ett med låg förbrukning, och att det sköter nattkyla och återvinnning av kyla automatiskt. (när det är svalare inne än ute)
Hej Boan, jovisst är det lite oklart ibland. Hittar man temp. inställningar som påverkar det, så är man helt säker på funktionen finns och hur den funkar. Ibland står det i texten. Sedan kan det också vara så att manualen inte är up-to-date med mjukvaran, d.v.s. agg. är bättre än vad manualen visar.
Hittade lite skrivit i gamla trådar:
Hittade lite skrivit i gamla trådar:
Tjoa skrev:Saxat ur manual till systemair vr700 E.
Sommardrift
När tilluftstemperaturen blir högre än inställt
värde kopplas värmeväxlaren automatiskt ur
genom att rotorn stannar (sommardrift). Om
frånluftstemperaturen blir lägre än utomhustemperaturen
(exempelvis om huset är försett
med aircondition) startar åter rotorn. Frånluften
bidrar då till att kyla ner tilluften i värmeväxlaren.
Lampan 12, (fig. 3) lyser när rotorn
står still.
Är det inte den funktionen du är ute efter?
Oj, för det andra citatet så framgår inte vilket agg det är. Tror det var VR700DC, men sök så hittar du säkert tråden.Tjoa skrev:Ett sånt aggregat har jag faktiskt monterat hos kund för ett halvår sen. Fungerar klockrent.
F7 filter i eftersom både han och hans fru är allergiker.
Bästa med det är att det sköter sommarkylfunktionen helt automatiskt. Bekvämt att slippa bry sig.
Förstår inte varför alla är rädda för överläckaget.
Är ju något som inte ens märks när man gör röktester för att se luftspridningen.
Kanske skulle synas om man anordnar en en kommunal majbrasa inomhus, men annars tycker jag man kan bortse från detta som privatkund i sitt lilla hus.
Det är ju inget kärnkraftverk vi pratar om att vi ska ventilera. Eller är det så att vi har en liten kärnfysiker i våra forumled?![]()
grymt bra, ska söka mer. Verkar som SystemAir VR400 DC sköter det automatiskt, och om någon har det så är det ju kanon att få det verifierat (samma som VR700)
det var någon som skrev något dåligt om just VR400, men minns inte var jag såg det...
deet som är lurigt är ju filtren, på utluften vill jag ju ha ett enklare filter som inte kostar skjortan. och på inluften också ha möjlighet till lite billigare filter och bara sätta in EU7 när det är pollensäsong..
det var någon som skrev något dåligt om just VR400, men minns inte var jag såg det...
deet som är lurigt är ju filtren, på utluften vill jag ju ha ett enklare filter som inte kostar skjortan. och på inluften också ha möjlighet till lite billigare filter och bara sätta in EU7 när det är pollensäsong..
Det är en roterande (båda luftströmmarna passerar trumman) och då tycker jag du skall ha fin-filter även på frånluften. Nu har jag ingen praktisk erfarenhet eller vet inte igentligen vad som bör användas, men... F7 minst på båda tror jag är rimligt. Eventuellt kanske F9 på tilluft om du är lite känslig.
Kör inte med något grövre filter på delar av året, smutsar ju ner systemet.
Om filtren är små, så kan man fundera på externa filter lådor.
PS. Jag själv är tokig och kör faktiskt F9 som för/grov-filter!
Kör inte med något grövre filter på delar av året, smutsar ju ner systemet.
Om filtren är små, så kan man fundera på externa filter lådor.
PS. Jag själv är tokig och kör faktiskt F9 som för/grov-filter!
Tvättbara filter fanns för. Jag skulle inte vilja ha det.
Byta var 6e månad, är det små filter? En gång per år brukar väl räcka. Beror på storleken på filtren och hur smutsig luften är.
En variant kan vara att köra med ett grov-förfilter (G3). Då borde du kunna ha finfiltret längre tid. Då måste du dock skaffa filterlåda och lådan på uteluften måste vara kondensisolerad. G3 filter media går att kjöpa på rulle, får väl tio kvadratmeter för under tusen lappen. Det går nog inte bra köra ett plan filter, utan påse behövs. Men det går att sy själv. Råkar det läcka lite så gör det inte så mycket för då tar finfiltret hand om det.
VR DC serien har luftflödesreglering och dessa fördelar fås då:
- Luftflödena hålls rätt i balans, även när filtret börjar bli igensatt.
- Du kan se hur skitiga filtren är genom hur hårt fläktarna måste jobba (om det nu går att se i styrpanelen/displayen).
Byta var 6e månad, är det små filter? En gång per år brukar väl räcka. Beror på storleken på filtren och hur smutsig luften är.
En variant kan vara att köra med ett grov-förfilter (G3). Då borde du kunna ha finfiltret längre tid. Då måste du dock skaffa filterlåda och lådan på uteluften måste vara kondensisolerad. G3 filter media går att kjöpa på rulle, får väl tio kvadratmeter för under tusen lappen. Det går nog inte bra köra ett plan filter, utan påse behövs. Men det går att sy själv. Råkar det läcka lite så gör det inte så mycket för då tar finfiltret hand om det.
VR DC serien har luftflödesreglering och dessa fördelar fås då:
- Luftflödena hålls rätt i balans, även när filtret börjar bli igensatt.
- Du kan se hur skitiga filtren är genom hur hårt fläktarna måste jobba (om det nu går att se i styrpanelen/displayen).
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo mich, andra inlägget syftade på samma aggregat som i första.
Angående filter skulle jag personligen köra F7 på tilluft och F6 på frånluft.
Tycker du att aggregatet blir smutsigt ändå? rengör det med tvål ,vatten och en svamp en gång om året.
Är ingen fara att byta ner sig i filter till F6, men det man ska tänka på är att man justerar in aggregatet med dom filter du har tänkt att köra med. Lägre filter klass, ju mindre motstånd blir det i filtrena, och då släpper det in mer luft.
1000 spänn för ett filter? det lät ju rätt jävla dyrt. Var köper du dom?
Testa här istället---> http://www.nufilter.se/
Dom tillverkar ju sina egna filter. slipper du mellanhänder.
Angående filter skulle jag personligen köra F7 på tilluft och F6 på frånluft.
Tycker du att aggregatet blir smutsigt ändå? rengör det med tvål ,vatten och en svamp en gång om året.
Är ingen fara att byta ner sig i filter till F6, men det man ska tänka på är att man justerar in aggregatet med dom filter du har tänkt att köra med. Lägre filter klass, ju mindre motstånd blir det i filtrena, och då släpper det in mer luft.
1000 spänn för ett filter? det lät ju rätt jävla dyrt. Var köper du dom?
Testa här istället---> http://www.nufilter.se/
Dom tillverkar ju sina egna filter. slipper du mellanhänder.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden