Finns det någon praktisk plåt huv eller holk som nån nämnde i en äldre tråd att ha på ytterväggen i stället för en massa plåtbeklädnad runt om själva utblåset för KÖKSfläkten.

Takhuvar med finns ju vet jag men liknade för yttervägg har jag dock inte sett men borde ju finnas?

En länk eller tillverkare vore högst intressant att få om nån har vill säga?

Tackar i förhand.

Klurar fortfarande på hur man monterar spiroröret genom väggen och vad som behövs, imitt fall bara rakt ut dvs husets tjocklek + 30cm utstick enligt brandnorm.

Använder man sig av väggstos på insida och utsida för att få röret stabilt eller hur gör man, vad behövs förutom brandmatta 3cm, spirorör 125mm + hål.

Kan man helt enkelt bara sätta på en 90 böj och en takhuv på utsidan?

Man frågar på byggvaruhus och får svaret -ja de var en bra fråga
Man söker på nätet efter information = nada

Så man hamnar här till sist :)

Tackar återigen i förhand på lite rådgivning!

Kommer nu använda mig av en ytterväggskåpa som jag fann hos vissa webbutiker efter lite sökande, sedan blir det ljuddämpare flexibel AKU-COMP från vägghuven direkt till köksfläkten, kommer att räcka med 1,2m bit, skulle det nu av nån anledning börja brinna så får jag väl lossa röret ifrån fläkten och spruta med en släckare så är det klart sen.

Så här ser iaf kåpan ut om någon är intresserad http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/ABC-YK.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.