P
PX-21: Kondens i toppen? Då får du brassa på effekten brännaren=upp rökgastempen inte pyrköra brännaren....=Raka rör och öppna spjäll Sen är det som du nämner om man tar bort pannan som det blir sämre vent..;) Mvh
5 svar · 931 läst
P
PX-21: Jag hade gjort tvärtom...bara använda paxfläkten ..För den skulle ju också vara närmast duschen= Mvh
4 svar · 960 läst
J
JKHANSSON: Hallå igen. jag skrev precis samma till freche som mitt första inlägg här. men som ni säger om att kalluft kommer in så tycker jag att det låter rätt, men hur mycket kallare blir det om det är en konstant luft ström utåt?
9 svar · 2,2k läst
P
PX-21: [citat] Ahaa.!.Jag tror inte det är någon fara med övertryck när det handlar om självdrags tilluft.. Så ha gärna tilluftsventiler i varje sovrum det blir bra det.. Mvh
6 svar · 3,2k läst
H
holmertz: Kryp och lukta överallt som mögelsanerarna gör. Orsaken borde ju åtgärdas innan det blir värre.
5 svar · 14,7k läst
Guzzi
Guzzi: Tackar! Ska kolla upp dessa.
3 svar · 2,2k läst
·
B
benox: [citat] Ja, jag tänkte bara att det alltid kommer att vara sug där, oavsett omständigheterna, men inser att så är det inte.
9 svar · 4,4k läst
S
SkaneErik: Vissa modeller går ju både att ställa på golvet och hänga på väggen, till exempel Mitsubishi. Den har även vunnit tester och har gott anseende. http://luftmiljobutiken.se/lego.php?name=Luftmiljo&pa=showpage&pid=49&group=25
2 svar · 1,2k läst
P
Pelle-Pelle: [quote="Mr.D, post: 914205"]tackar för visat intresse. Ny fråga. Om jag nu sätter ett frånluftdon dragit från en kanalfläkt räcker det då att jag sätter 1st don i hallen på övervåningen?:confused: Kommer det vara dugligt att luften från nedre våning letar sig upp till hallen i övervåningen och ut. jag har väldigt öppen planlösning på nedre plan och jag har ju tänkt använda
12 svar · 3,5k läst
J
jerk: Prova något som äter upp vibrationerna. Allt som innebär en fast installation i i husets stomme leder ljudet den vägen ner via takbjälkar över till takskivor väggbeklädnad osv. Prova gummifötter som används vid värmepumps installationer (luft/luft) dom är riktigt mjuka och konstruerade för maskiner som väger ca 50 kg. Det borde fungera ganska bra om du får dessa att monteras så
9 svar · 4,6k läst
G
gaia: verkligen spännande att utförska .... då är den enda vägen är att titta uppifrån med en stark lampa. Roligt att din källare är frisk och torr. Då är huset byggd på rätt ställe :). Det kunde ju vara så att man byggde huset efter en given ritning där det planerades för kaminer som uppvärmningskälla och att skorstenen blev som det blev av bara farten? Sen ändrades det till
8 svar · 6,1k läst
T
Tjoa: 0,35l/s per kvm är det . Men det kanske var det du menade om man tittar på din uträkning av flöde? :) Ja ska du inte ha det uppvärmt i förrådet så hade jag nog tagit allt i badrummet.
4 svar · 1,3k läst
gadu^
gadu^: KnockOnWood, har tyvärr ingen egen bild på taklister, men de är ju ganska vanliga(?) och söker man snabbt på google så hittar man följande... http://taklister.com/
8 svar · 1,9k läst
S
sm7tog: Eftersom både minimastern och varmvattenberedaren är av årgång 1978 och således sjunger på sista versen så funderar jag på lite olika lösningar för framtiden. (husets primära uppvärmning idag är direkt-el.) Den allvarligaste funderingen är att ersätta båda med en Nibe fighter 410P. Rör och slangdragning för den ombyggnaden är inom rimlig nivå i mitt hus. Och det blir separat
0 svar · 1,5k läst
Alpha
Alpha: Ja du, du hittar säkert nå bra ställe när du monterat ihop skafferiet. Ett tips kanske kan vara att avvakta med ventilgallret eller vad du nu väljer att ha på själva skafferiet. Vet ju inte vad du/ni har för typ av ventilation mm som kan göra att det blir varmt i skafferiet istället för svalt dvs bli frånluft istället för tiluft kan väl tilläggas. Börja med att välja placering
3 svar · 1,2k läst
E
exerg: Kondens på fönster är säkerligen ett ventilationsproblem. När du startar luftpumpens fläkt flyttas den kalla luften närmast glaset och ny varmare luft cirkulerar förbi och värmer upp innerglaset till över daggpunkten men fukten som borde ventilerats ut vid källan där den alstrats, är fortfarande kvar. Samma mängd luft som sugs ut måste naturligt ersättas med ny luft utifrån och
2 svar · 1,7k läst
JanneT5
JanneT5: Bara om donen sprider lite mer snett ner borde hjälpa. De jag har nu sprider längs med taket och i en speciell riktning också. Mycket luft koncenttreras åt ett speciellt håll. Jodå jag har dubbla filter i systemet så där följer det inte med damm hoppas jag.
5 svar · 953 läst
v-g
v-g: Lycka till och återrapportera gärna för frimtida ventilerare! ;)
6 svar · 937 läst
M
myrstack: Går något mer i denna pipan i skorstenen eller är det endast dessa två ventilationshål? En riktigt budgetlösning är annars att sätta en temperatur eller fuktreglerad fläkt i badrummet samt ett kallrasskydd i andra ventilationsöppningen. Då förhindrar du i alla fall att du trycker över den fuktiga luften till det andra utrymmet. En annan lösning är en kanalfläkt som suger ut luft
1 svar · 811 läst
R
robowich: Det här ska jag prova på. http://www.palsgatan1.se/2005/byggbok_jul05_files/kapan2.htm Inte lika stor kåpa dock.
8 svar · 5,9k läst
·
T
Tjoa: Jag hade nog bytt till 125 rör, och använt vanliga 125 böjar. man kan med enkelhet rensa två 90 graders böjar. först vid tredje det börjar bli trögt
4 svar · 3,7k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: En del kallrasskydd finns det markerat en linje där man kan klippa av "flärparna", så har man alltid lite drag även om kallrasskyddet är stängt.
3 svar · 3,9k läst
A
AnnetteN: Hej! Har en IVT 570 med tillhörande tilluftsaggregat TA450. Innan TA:t sitter en kanalvärmare på 900W. Utomhus på inloppsdelen sitter ett filterhus, ABB RCDZ-22000, som har ett filterfäste. Själva filtret ser ut som ett örngott, ca 40x40, med en ståltrådsram. På jakt efter ett nytt filter fick jag ett bud från en ventilationsfirma att filtret på utsidan skall tas bort helt. Möjligen
0 svar · 3,5k läst
A
Anders_W: Jag har precis bytt ventilation i mitt hus, från passivt till FTX. Jag blev rekommenderad att bädda ner de rör som går på vinden i vindsisoleringen (jag har vanlig skivisolering). Övriga rör kunde man isolera med vanlig 45mm byggmatta som fästs med ståltråd runt om rören. Bra eller dåligt vet jag inte, men så gör jag. :)
4 svar · 1,4k läst
B
bryggtomten: Har ett ventilationskit från Jula som heter Myson 37W. En ventilatons-fläkt med två hastigheter för frånluft på ställen som kräver högt tryck. 187m3/h Hmax135Pa. Är denna då tillräcklig för att fungera i ett badrum på 7 kvm. Huset på 60 kvm har självdrag, alltså bara lite fönster och tallriksventiler i väggar och en köksfläkt. Ska dessutom installera en kamin snart med
0 svar · 1,0k läst
D
Danne031: Jadå det blev det :)
6 svar · 2,1k läst
B
Beape: Grundprincipen är att man alltid ska ha undertryck i sitt hus. Med aktiv tilluft och passiv frånluft skapar du övertryck i ditt kylrum. Den risk du löper är att den råa kalluften du trycker in tar andra vägar än du tänkt dig, med risk för fuktskador i byggkonstruktionen. Jag har själv funderingar på kylrum motsvarande ditt. Jag kommer dock att använda billig kyla från
3 svar · 3,3k läst
D
D.S: Mitt uppe i mitt bygge och fick besked att har man en IVT 695 Twin som sköter ventilationen i huset också behöver man inte räcka ut var friskluftskanalerna ska sitta, utan det var viktigt med en i varje rum. Någon som har erfarenhet av detta? Kan det stämma? Några säger att det är mycket viktigt med var dom sitter!!
0 svar · 669 läst
sampan
sampan: För ett tag sedan sprang jag av en händelse på den här pdf:en. Den är relativt lättläst och bra. Kolla in den: http://hem.passagen.se/ellak2/Jkap7.pdf
1 svar · 729 läst
V
Victorspa: Den är totalt ca 10 från källargrund till nock. Imkanal betyder väl kanal för ånga och os, dvs köksfläkt så det menade jag egentligen inte utan en vanlig frånluftskanal. Och att koppla köksfläkt till murad skorsten; det måste vara den allra vanligaste lösningen i äldre hus. Ang. min fråga så struntade jag i ytterligare (från) luftskanaler, får räcka med de jag har. ( 2 + Wc
5 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.