5 623 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Avfuktare
Jag undrar om det är ngn som har den avfuktare som clas ohlsson säljer och som vet om den är bra och prisvärd eller är det som med allt att man får vad man betalar för? Jag tänkte inte lägga ner en hel förmögenhet utan det kommer att ligga runt 1500-2000 finns det då bättre köp?
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Just den vet jag ej men jag köpte en i den prisklassen på Bauhaus och den var jäkligt bra på att dra ström och väsnas men den fick inte ihop mycket vatten. Handlade i storleksordningen om ett par dl per dygn. Tillbaka med den och jag köpte en Woods haha den körde för fullt ett dygn och fick ihop flera liter vatten sen kör den igång vid behov. Ett riktigt bra köp helt enkelt. Min erfarenhet är att man får vad man betalar för i det fallet (som med så många andra saker också...) Woods avfuktaren kostade ca 4 000 kr.
Jag har tre terrorister(barn) så tvättmaskinen går konstant jag har satt in en braskamin i tvättstugan=före detta pannrum så det finns en kanal där men det verkar som om värmen bara hjälper tillfälligt det blir ändå lite rått i källaren så jag har kollat runt lite och det verkar vara ett vanligt problem när bergvärme sätts in i gamla hus.Ändå har jag två in och en ut ventilation/självdrag i källaren. så jag tänkte skaffa en avfuktare som lite hjälp.
Ja, den som heter DD-TEC10.
Jag skulle vilja säga att den är värdelös/jätte dålig, men allt beror ju på.
Faktiskt så gjorde den lite nytta för några veckor sedan. Då steg fuktigheten i källaren över 60% och även hög i resten av huset. Orsak var det fuktiga klimatet ute. Faktum var att då så lyckades faktiskt avfuktaren att krama ur vatten ur luften. Ungefär en tank per dygn.
Vid lite lägre fuktigheter runt 50% så kommer det inte en droppe vatten i tanken. Har haft den igång några korta stunder ibland efter jag hängt tvätt, inget i tanken.
Jag rekommenderar dig att kolla in Mitsubishi, Woods eller KCC. Tyvärr kostar de mycket mera, men de funkar. Slanganslutning bör du också ha, så du slipper tömma tanken.
Jag skulle vilja säga att den är värdelös/jätte dålig, men allt beror ju på.
Faktiskt så gjorde den lite nytta för några veckor sedan. Då steg fuktigheten i källaren över 60% och även hög i resten av huset. Orsak var det fuktiga klimatet ute. Faktum var att då så lyckades faktiskt avfuktaren att krama ur vatten ur luften. Ungefär en tank per dygn.
Vid lite lägre fuktigheter runt 50% så kommer det inte en droppe vatten i tanken. Har haft den igång några korta stunder ibland efter jag hängt tvätt, inget i tanken.
Jag rekommenderar dig att kolla in Mitsubishi, Woods eller KCC. Tyvärr kostar de mycket mera, men de funkar. Slanganslutning bör du också ha, så du slipper tömma tanken.
Jag antar att det är denna sida du hänvisar till. För mig som är novis på avfuktare och inte vet vad jag skall titta efter ger det ingen större vidare information förutom att man kan se att det skiljer väldigt mycket på hur mycket vatten som dras ut och hur mycket energi som går åt.bra-byggare skrev:
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testresultat/Inomhusklimat/Test-av-luftavfuktare/
Om jag kommer ihåg rätt fungerar en avfuktare samtidigt som en värmepump. Om det är fallet blir det ju mycket mer komplicerat (vilket ändå blir komplicerat i ett sådant testresultat) för att få reda på vad som är bäst.
Faktorerna är ju inköpspris, liter per KwH samt i mindre mån kapacitet eftersom en större avfuktare går kortare tid, medan en mindre kommer att gå mer eller mindre konstant, naturligtvis beroende på hur mycket vattenånga som tillförs.
En intressant text finns på sajten i FAQn där de hävdar att en liter vatten frigör 800w. Jag antar att de menar 0,8 KwH. Om det i så fall skall läggas till den effekt maskinen själv har ger det en COP på ungefär 1,8 eller så, vilket gör att det finns energieffektivare uppvärmningssätt, men att det är bättre än ett direktelselement.
/Peo
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden