Ventilation
Krång: Hej, Ger mig in i diskussionen med en fundering. Har ett hus med gavlar i blåbetong. Funderar på att lägga en luftspalt på insidan av dessa gavlar (in mot rummet alltså) och sedan suga luften från denna. Någon som prövat liknande lösningar!? /Krång
Mich: Luftflödes sus/oljudet finns nog för det mesta från början, tror jag. Det går för mycket luft för att det skall vara tyst. Behöver ju inte vara själva fläkten, utan kåpan runt om. Nu för tiden (xx år tillbaks) så är det många som är runda och i de (tror jag) så är väl fläkten och ytterkåpan i ett. Trots allt mycket märkligt att det har monterats och fortfarande monteras
Danne12345: Hej, Grannen håller på att spränga för att kunna utföra grundarbeten med mera och vi fick hem en besiktningsman som satte upp en vibrationsmätare på fasaden. Asvtåndet till sprängplatsen är kanske 40-50meter. Jag frågade besiktningsmannen om det skulle ske någon inspektion samt provtryckning av rökkanalerna, vilket han hävdade inte behövdes. När jag har hört mig för verkar det
Tjoa: Köp en kåpa med spjäll och injusterbart grundflöde i. Så slipper du ha kvar "burken". Se bara till att du tar dit någon som justerar in kåpan när du är klar. tar inte 5 min att göra det, så det blir inte någon jättekostnad.
Tjoa: Att du inte får koppla in en fläkt på frånluften kan jag förstå. Men får du koppla in en kåpa med spjäll i.? Kåpa med spjäll är ju att föredra istället för kolfilter. Vad har ni för typ av ventilation i lägenheten? vanlig frånluft med tillluft ventiler i fönstrena eller? Eller är det självdrag?
Tjoa: Beror på hur mycket du får rum med, eller om du måste hänga det. Men ju mer avvibrerat desto bättre. Absolut bäst blir ju räknat från takstolar-->gummimatta/(vibramatta)--> formskiva---> isolering-->formskiva--> gummi matta. Riktig överkurs är ju att ha dukstos på alla kanaler in till aggregatet, men det behövs inte.;)
fln213: Stort tack allihopa. Efter en del samtal med folket i huset verkar det som det är alliancelösningar som gäller. Fö har jag samma sort lösning som ovanstående (kryddhyllan osv). Ha det fint! Fred
FrittDrag_II: Då thermex har en avancerad sida lyckas jag inte länka direkt. gå in på www.thermex.se sedan "Spiskupor/Fläktkåpor" sedan "Externa motorer och insatser". Där hittar du insatser med filter, lampor och intern fläkt eller styrning för extern.
Tjoa: Se till att det är av-vibrerat och isolera garderoben med tung isolering. (isolering med hög densitet.) gärna ett lager gips innanför isoleringen på väggarna.
PX-21: Hade Anti simex här för nån vecka sen han sa( ha alla småfönster dom gamla i källar grunden) öppna mot den nya utbyggnaden torpargrunden öppna på sommaren....luft från pannrum garage mm det jämnar ut tempskillnaden ...;) Mvh
Raukas: 140 mm är inte standard. Kontakta plåtverkastad för tillverkning av andra mått än 63,80,100,125,160,200,250,315 osv 150 delar finns i begränsat utbud.
hahel: Jag var nog lite trött när jag monterade delar av anläggningen, båda mina problem berodde på kvarglömda ändlock i spirorören :o. /Håkan
4you: så sätta fart på luften i lokalen kanske kan hjälpa till för stunden.
FrittDrag_II: Är väll inte så mycket till kopplingsschema är bara fas, nolla och jord men här. Systemair Produktkatalog du hittar fläkten under "Kanalfläktar med cirkulär anslutning" sedan "Isolerade kanalfläktar", där hittar du el-schema och instruktioner m.m.
tjaboo: Hej, bor på 1:a vån i ett landshövdingehus och har 2 frågor om ventilationen till badrummet, för några år sen användes aceton för att göra rent glasrutor i källaren. En dag när jag kom hem stank det riktigt starkt av aceton i badrummet men ingenting i resten av lägenheten och var rätt snabbt bortvädrat, ett par år efteråt var det en kille här och kontrollerade ventilationen och
hahel: Tack för hjälpen! Det kändes intuitivt så, men bättre att fråga än att stå och göra om det senare. /Håkan
j_orsa: Ventilationsrören ligger runt rökröret (som inte används efter fjärrvärmeinstalation).
Tjoa: Om du inte hittar någon insatsram, kan ju alltid din lokala plåtslagare göra en till dig. Blir inte speciellt dyrt.
Jasse64: [citat] Låter som en sund idé exerg. Något tips på bra avfuktare?
hahel: Tackar för tipsen! Skall ge mig i kast med det då vädret är mindre bra (Försöker undvika Vindsbastu). /Håkan
storkarp: Avfuktare behövs som regel endast några månader om året när det är kallare i källare/krypgrund än ute. Jag köpte en woods ds 15 (tror jag det heter) och efter att ha haft 70-99% fuktighet sänktes den till 58% konstant och då är den endast i drift en del av tiden. Relativt energisnålt och jag har ändå inte satt igen några ventiler. Teoretiskt är det dock bättre att stänga
exerg: Övertempererad luft eller sk luftvärme var förhoppningsvis bara en "fluga" på 80-talet då husfabrikanterna använde ventilationsanläggningen som värmekälla för att göra värmesystemet billigare. Ju varmare luft som krävdes ju mer höll sig värmen uppe vid taket och med kalla golv som följd. Ventilationsluft bör vara svalare än rumsluften som Mich påpekar. Det som upplevs som drag
J.A: Vi ska in med ett f-system i vår kåk. Det handlar om ca 100m2 i markplan och 70m2 övervåning som ska ventileras. (Finns även en källare men den lever ett eget liv när det gäller ventilationen). Jag har varit i kontakt med Alig (Ventilationsbutiken). Deras förslag är en takfläkt TKC 300 C. Frånluft från tre ställen: kök och toa i markplan och toa på övervåningen. Förslaget är
Tjoa: Jag vill inte måla fan på väggen, men kolfilterfläkt är inte en bra lösning. Finns det verkligen inte någon annan lösning? sänka tak? ev synligt rör till köksfläkt gjort i rostfritt spirorör?ihålig låstas balk som går genom rummet som kan dölja imkanalen. Du kommer bli irriterad varenda gång du lagar nåt på spisen som luktar lite.... Om du trots allt kör på kolfilter så
Tjoa: Det du behöver tänka på är att du ska köpa en kåpa utan motor, med endast ett öppningsbart spjäll i. I kåpan skall du även kunna justera in ett grundflöde. Typ allt du behöver veta. Titta in under http://www.franke.se/produkter/index.php?page_category=1 där kommer du hitta en massa fläktar som både funkar för dig och är snygga. Leta efter fläktar med "timerstyrt spjäll" När du
x-amin: http://www.isn.se/ventilation.htm#vvl100 I hear you! Vet inte hur bra de är i förhållande till "riktigt" TFX men funkar gör de säkert, och till ett vettigt pris. btw så finns Airstar oxå http://www.airstar.se/ men jag har lite svårt att vent-killar som tycker de är bra. Airtsar fungerar som en lunga som blåser ut 30 sek innan den blåser in 30 sek. Q vent blåser in och ut hela tiden.
x-amin: Kommer ha värmeväxlare Luft/luft. Tillskottsvärme i form av öppen spis.möjligtvis något extre el-element, men det hoppas jag att undvika. Bergvärme finns i planerna men inte förän om 5-6år när jag bygger ett hus till på min tomt.
Fritidsbyggaren: Aha förstår. Jag kommer ha alla rör på vinden och kommer inte passera några varma utrymmen med kalla rör. Däremot kommer det vara kallt på vinden under vintern och då vill jag att allt ska funka så bra som möjligt. Fins det några tips för det?