Jag har renoverat ett gammalt hus med "självdrag", där vedspisarna har bytts ut mot elpanna -> inte mycket drag längre. Detta märks framförallt i ett par av sovrummen, där det kan bli ganska instängt. Planerar att sätta in nån typ av tilluftsdon där.

Frågan är hur jag ska göra med frånluften. Jag har ett nyrenoverat (tätt) badrum som måste avfuktas, dessutom en tvättstuga som blir väldigt varm när man kör torktumlaren. Båda är lätta att komma åt med rördragning från vinden, dessutom har jag en takkupa med röranslutning 125mm som jag tänkte använda för båda rummen.

Återstår alltså att lösa själva fläktfrågan. Jag vill framförallt bli av med fukten i badrummet och förbättra luften i sovrummen, men jag vill inte höja elräkningen (uppvärmning) allt för mycket.

Några alt. jag har funderat på:

1) kanalfläkt på vinden som suger både från tvättstugan och badrummet. Nån typ av forcering (fuktstyrd samt ev. timer), iallafall från badrummet som lider mest av hög fuktnivå. Bör denna gå på konstant lågfart, eller räcker det med självdraget? Kan nån rekommendera hur man kan bygga en dylik styrning? Verkar inte finnas nån färdig lösning utan jag antar att jag får bygga nåt med trafo för nedreglering av lågfarten, hygrostat + ev. timer för forceringen och förmodligen nåt relä för att koppla ihop det hela. Hur stor fläkt behöver man då för ett hus på ca 150 kvm?

2) paxfläktar i både tvättstuga och badrum. Kallrassskydd för att undvika att dom blåser in i varandra. Fördelar: färdig lösning, enklare, enkel att rengöra. Billigare? Nackdel: Mindre diskret.

Skulle vara tacksam för alla synpunkter, jag har gått och vridit och vänt på det här i månader nu!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.