Jag har en villa med FTX ventilation modell äldre. Denna har varit avstäng ett tag pga igensatta filter. Nu har jag fått tag på opassande filter o kört igång den igen.

Saken är den att med 7°C ute och 22°C inne så blåser den in med ca 11°C i tilluftsdonen.

Hur är det med funktionen egentligen, är det ngt som är fel eller vad kan man förvänta sig för temp i tilluftsdonen.

Till o frånluftsdonen i villan är inte justerade annat än på känn.

Vad är det för Aggregat? Sitter det något eftervärmningsbatteri i / utanför aggregatet.
Har du samma temp efter aggregatet som du har vid tilluftsdonen?

Ja det sitter ett batteri efter aggregatet. Jag har inte hittat ngt märke, antar att det är av någon okändmodell o inte från nån stortillverkare. Misstänker att det är från slutet 70talet!?

Mäter jag inne i växlaren så får jag ca 13 grader.

Låter som ditt värme batteri inte är helt 100. Har du kollat om det sitter någon form av automatsäkring på. säkringar eller liknande? säkring i aggregatet som går till värmebatteriet.?
någon tempmätare efterbatteriet som kanske krånglar?

Du har inte sommar-bypassen sittandes i? Antar att det är en plattvärmeväxlare, den ska ju fixa att växla upp 7 grader till mer än 11 om frånluften håller 22.

Är värmeväxlaren rengjord?

Värmeväxlaren är lätt smutsad, inget alarmerande.

Dock blir det nog så att jag köper en ny FTX då det känns som det är en massa allmännt vajsing på den jag har. Skulle byta kullagren i fläkten igår (som skurit men den gick som den skulle, bara att det blev oväsen) så insåg jag att fläktarna rostat ihop med axlarna så jag kunde inte få av dem.

Renovera, felsöka osv tar nog för mycket tid för att det skall löna sig samtidigt som en ny FTX förhoppningsvis har bättre verkningsgrad och styrning + att jag kan ha bättre filter i nya modeller.

Hmm svårt att veta hur man skall göra, har ju hänt att man lägger en massa tid på felsökning och ändå måste byta rubbet till slut.

Nytt är alltid nytt och med nytt följer garanti. Man kan laga vissa saker i evinnerlighet men har lagrena surit har den nog jobbat ett bra tag ändå ;)

Ja precis, har kollat runt på olika FTXer o gillar HERU 75S verkar ok.

16800:- att köpa men undrar hur mycket själva installationen kostar? dvs ansluta ström o koppla till befintliga rör.

Ketzer skrev:

16800:- att köpa men undrar hur mycket själva installationen kostar? dvs ansluta ström o koppla till befintliga rör.
4st flexslang att ansluta med kostar väl tusenlappen knappt. Elen går väl att göra själv eller ge elektrikern en femhundring för att skifta tre trådar...

Har ringt runt lite, fåt tag på eet ca pris o då beräknades installationen till ca 25000 :D + att han skulle få sälja aggregatet, dvs ca 45000 totalt

skall göra ett sista ryck med gammelhärket idag så får vi se!

Heru 75S verkar som melodin för mig annars!

Ketzer skrev:

Rören kopplar du lätt ihop själv. Beställ aggregatet så det passar dina röranslutningar. (ja det går att välja på de flesta aggregat.)
Elen brukar numera bara vara en stickkontakt.

Liten injustering samt rengörning kanske du ska kosta på dig.
Rensnig och injustering löser en ventilatonsfirma smidigt åt dig, säkert rot avdrag på jobbet med.

Ja eller ring o hör med ventilationsbutiken.se de kan säkert hjälpa dig om du tar ett foto på din gamla härk.

Nu står aset löst på vinden. Skall beställa ett HERU 75 S imorgon, det verkar vara det mest prisvärda vad jag kan avgöra (görs i Kina dock verkar det som).

Sedan rengör jag rören så gott det går o sedan installerar jag det nya aggregatet själv o låter någon kunning justera in hela systemet.

Konstigt när då fått en sån fin offert :D

Låter som du fixxar det enkelt och vad görs inte i kina idag?

Offerten var ju bra på det sätt att jag tar mig i kragen och gör det själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.