Har byggt på en våning och har tagit bort murstocken som även om den var kall (elpatron) säkert gjorde att en viss ventilation fanns i huset. Om jag bara sätter in en bunt tilluftsventiler så kommer det inte hjälpa ventilationen speciellt mkt.
Hade tänkt mig frånluftventilation från de två badrummen som ligger strategist över varandra i huset, se bild. Är det lämpligt att lösa ventilationen på detta sätt och vad behöver jag för grejer? Har tittat på luftbutiken.se och hittat denna http://www.luftbutiken.se/takflakt-400a-180m2-p-573.html är jag inne på rätt spår eller?
Hade tänkt mig frånluftventilation från de två badrummen som ligger strategist över varandra i huset, se bild. Är det lämpligt att lösa ventilationen på detta sätt och vad behöver jag för grejer? Har tittat på luftbutiken.se och hittat denna http://www.luftbutiken.se/takflakt-400a-180m2-p-573.html är jag inne på rätt spår eller?
Jo tanken är god ,men det var ju en jävla monsterfläkt du hittat.
Du kommer max behöva 20l/s per badrum, om ens så mycket.
Köp en som tar ca 40l/s och lägg pengarna på en ljuddämpare istället för att köpa en trafo som du måste ha för att sänka varvtalet på den stora fläkten du länkade till.
Sen behöver du ju takgenomföring, lite isolering, spiro detaljer, frånluftsventiler, och säkert nåt mer jag glömt.
Du kommer max behöva 20l/s per badrum, om ens så mycket.
Köp en som tar ca 40l/s och lägg pengarna på en ljuddämpare istället för att köpa en trafo som du måste ha för att sänka varvtalet på den stora fläkten du länkade till.
Sen behöver du ju takgenomföring, lite isolering, spiro detaljer, frånluftsventiler, och säkert nåt mer jag glömt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har funderat vidare på detta och tror jag ska satsa på två st PAX 260 istället, en i varje badrum. De blåser tillräckligt vid forcerat flöde men är det någon som har koll på mellan vilka flöden den går att ställa i när den går konstant?
Någon annan som har någon erfarenhat eller synpunkter på att låta två PAX 260 sköta ventilationen i huset?
Nackdelarna som jag ser med min första lösning är främst att det är dyrare men även att det kommer höras på "suget" i det ena badrummet när någon duchar i det andra. Fördelarna är väl att det går, mot en summa pengar, få hela systemet automatiserat och med fler fläktnivåer.
Någon annan som har någon erfarenhat eller synpunkter på att låta två PAX 260 sköta ventilationen i huset?
Nackdelarna som jag ser med min första lösning är främst att det är dyrare men även att det kommer höras på "suget" i det ena badrummet när någon duchar i det andra. Fördelarna är väl att det går, mot en summa pengar, få hela systemet automatiserat och med fler fläktnivåer.
Jag är glad amatör, men räcker det med utblås på taoaletterna?...mjo kanske det gör. Gäller väl att toalettdörrarna inte är stängda om du ska få nån luftomsättning, ingen luft ut ingen luft in. Man kan ju fräsa upp wc-dörren lite i underkant som det synes på vissa äldre dörrar. Det finns badrums-PAX för självdrags-system och det låter vettigt.
10liter per skalle ska man ha i "varje rum", 5liter per varje dator. Installera tillräckligt många in-ventiler och inte för få, för då får du inget skönt klimat hemma dvs det kommer på vintern storblåsa in i de få ventilerna.
10liter per skalle ska man ha i "varje rum", 5liter per varje dator. Installera tillräckligt många in-ventiler och inte för få, för då får du inget skönt klimat hemma dvs det kommer på vintern storblåsa in i de få ventilerna.
Det lär väl behövas ventiler/galler i nederkant på toadörrarna. Kanske tom går åt en tredje fläkt? Var ska den vara isådana fall, bottenvåning eller övervåning?
Ventilation på vintern är väl ändå en fråga om komfort vs ekonomi så vi får väl se vad det blir som kommer styra... Idag har vi ju självdrag med kall murstock och tycker det är ok så vi får väl se hur mkt vi drar på när det faller under nollan...
Ventilation på vintern är väl ändå en fråga om komfort vs ekonomi så vi får väl se vad det blir som kommer styra... Idag har vi ju självdrag med kall murstock och tycker det är ok så vi får väl se hur mkt vi drar på när det faller under nollan...
nattugglan11 skrev:Jag är glad amatör, men räcker det med utblås på taoaletterna?...mjo kanske det gör. Gäller väl att toalettdörrarna inte är stängda om du ska få nån luftomsättning, ingen luft ut ingen luft in. Man kan ju fräsa upp wc-dörren lite i underkant som det synes på vissa äldre dörrar. Det finns badrums-PAX för självdrags-system och det låter vettigt.
Helt rätt, överluft måste man naturligtvis för samtliga dörrar. Likaså måste uteluft tas in i övriga rum, men det är ju underförstått.
Det räcker med att ventilera med frånluft i toaletterna, men det kan ju även vara lämpligt att förse köket med grundventilation i form av frånluft.
Betr luftflöden så gäller för nybyggnad att luftflödet skall vara 0,35 l/s/m² för hela bostaden och det får reduceras till 0,10 l/s/m² när ingen vistas där
I äldre utgåvor av BBR så fanns det specificerat var och hur mycket luft man skulle ta, men det finns kvar som rekommendationer i byggväggledningen som boverket ger ut.
"10liter per skalle ska man ha i "varje rum", 5liter per varje dator" vet jag inte var du fått ifrån, för det kan vi glömma. Det finns ju ingen anledning att överventilera, särskilt inte med ett frånluftsystem som helt saknar återvinning.
Ok, så endast frånluft på toa funkar. Men vad händer om man sättet en extra frånluft i köket, kan det inte bli knas med luftflödet då med matos på fel ställen?
Ingen som kan säga något om PAX 260? Duger den eller finns det bättre alternativ?
Ingen som kan säga något om PAX 260? Duger den eller finns det bättre alternativ?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Vi köpte samma fläkt för 3 år sedan och körde från början med endast ett utsug på övervåningen och en 160mm ventil. Nu har vi kompleterat med frånluft i dusch och toa på entreplan. Med fläkten i läge 2 på 5 stegstrafon ligger vi på ca 55 l/s och då finns det möjlighet att ventilera lite extra vid behov. Med trafon i läge 5 är det rena tornadon på toan på övervåningen.
Glöm inte att beställa takgenomföring och en transformator.
Glöm inte att beställa takgenomföring och en transformator.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden