Vårt hus värms med luftburen el. Detta är integrerat i ftx-aggregatet, ett TemoVex från 1986. Elvärmen är på 3 + 3 kW. Nu när det blivit rejält kallt så har vi lagt märke till att dom sista 3 kW aldrig verkar slås på. Aggregatet orkar inte värma huset ordentligt och kontrolllampan för steg 2 har varit släckt varje gång jag tittat efter.
Jag misstänker tidsfördröjningsrelät (se bifogad bild). Alternativet skulle väl vara att både kontrollampan och elbatteriet eller kontaktorn är trasiga.
Är det någon som har erfarenhet av att meka med ett liknande aggregat? Jag funderar på om det enkelt går att själv koppla förbi relät för kontroll (och ev. byta ut det själv om det behövs) eller om allt är "jätteintegrerat". Kan man förresten få tag på ett sådant någonstans?
(Jag har inte skruvat isär något för att titta än, jag tänke skaffa några backupradiatorer innan jag ger mig på aggregatet.)
Elbatteriet har för övrigt inte gått särskilt många dagar dom senaste vintrarna p.g.a. luftvärmepump. (Som står stilla nu när temperaturen ligger runt -20.)