Ventilation
Tjoa: [citat] Sant!, snöade in mig på att aggregatet var på vinden. Felaktigt antagande av mig. :p
Danjell: Okej, vi är ganska många i familjen och har fem sovrum så det behövs ganska bra drag på ventilationen när alla ungar ska duscha osv... Siktar på 4mm då. Tack!
razza77: Hej bor i en tegelkåk från -69, har bytt fönster i kåken & dom har u-värde 1,2. ska sätta in tilluftvent tänkte jag, men min fråga är om jag måste montera utlufts fläkt med? har en paxfläkt på toaletten. MVH
JohanHusum: Om man förser en vinddriven ventilator med en enkel typ av varvtalsreglering, den typen med två kulor som vid högre varv ökar svängradien och därmed begränsar farten. Den typen av reglering sitter ju bla i gamla ångmaskiner. På det sätter borde den snurra lagomt vid lite vind och inte toksnurra vid mycket vind
hakaner: Har du satt upp plasten (diffusionsspärren) så bör du nog se till att ordna med ventilation lite snabbt... vet inte vad som händer om det står helt ouppvärmt, men om du inte värmer eller ventilerar så riskerar du att få fuktproblem rätt snart. Svågern byggde sitt garage men väntade ett tag (ett par månader) med att sätta in ventilation och nu hänger innertaket i vågor pga. fukten.
v-g: Ja det ligger i projekthögen som tyvärr är såpass stor att den når över nocken, detta ligger någonstans i höjd med balkongen ;)
harvest: uppfyller du bara nedanstående krav så är det ok. Kanalen skall vara rensbar i hela sin längd samt isoleras med 30mm brandmatta.
mape17: Efter samtal med ett par ventfirmor med specialitet inom villavent samt en som jobbat med att designa ventsystem i många år både för villor och större lokaler har jag kommit fram till följande. Jag använder befintligt rör från FTX-kökskåpa och ansluter en ny fläktkåpa till det och kapar röret på vinden och går ut genom taket. I nuläget installeras inget separat frånluftsdon i
prinki: Hej, funderar på att installera ett FTX system med värmeväxlare i villan. Söker efter FTX-installatörer i Skåne med omnejd som helst både kan leverera materialet och stå för installation. Någon här som kan tipsa om något företag som kan hjälpa mig? Tack på förhand.
tanaris: Jag har räknat om lite och bestämt mig för att köra 100 mm överallt, om inte annat än för att det känns fånigt att köra 8 l/s på 125 mm-don (som det blir på ett ställe). Men då dök det upp några nya frågor: Imkanalen betjänas idag av en kombinerad spiskåpa och takfläkt med fem lägen där fläkten på taket går hela tiden och fläkten i kåpan kompletterar i vissa lägen. En
Allium: Vill nog tro att det vanligaste är på temp bara, i alla fall på större aggregat.
sampan: Nu är dom klara här, nästan. Eftersom det har varit extremt struligt med dom hela vägen från den dag jag skickade in beställningsbekräftelsen så valde jag att lägga ner diskussionen om kondensisolering. Så snart jag får tid kommer jag att göra om den delen själv. Det kostar mindre energi och är ett betydligt roligare sätt att spendera sin tid än att tjafsa med dom. Det kommer så
Tjoa: [citat] Ska väl funka , om du sätter en renslucka vid böjen som går in i väggen. typ en sån här---> http://www.lindab.se/frameset/run_frame.asp?LangRef=4&Area=2&topID=3&ArticleID=2692&MenuID=195&Template=../templates/a_masterweb_standard.asp&ExpandID=820&T=39&L2=1
Peter_K: Mätte upp systemet igår kväll och fick fram följande med Östebergs fläkten på läge 2. Toalett nedervåning 6,5 l/s Badrum nedervåning 14 l/s Toalett övervåning 31 l/s Totalt ca 51 l/s för hela huset, boyta ca 140 kvm totalyta inkl källare ca 205. Sänker jag till läge 1 som väsnas mindre blir totalen 34 l/s vilket väl är i minsta laget och då ger inte badrumsdonet på
Spröjsarn: Jag söker fönsterventilation att montera i själva glaset (spröjsade fönster) och som med spjäll kan reglera flödet. Typen av ventilation är förekommande på båtar men jag har inte lyckats hitta denna form av ventilation för husfönster. Är det någon som har erfarenhet av lösningen och vet var jag kan köpa dessa runda ventiler? Tacksam för snabbt svar!
ptlf: Ok,någon som vet hur man får tätt det nya röret in i muren,tror det blir svårt få bruk på ovansidan för det är typ kloss mot taket:mad:
AndersS: Gör om den till en enbart frånluft och låt tilluften tas från någon annan ventil i källaren i något annat utrymme. Du skulle då kunna ha en fläkt med kallrasskydd, eller ännu bättre en fläkt med konstant lågfart som sedan med automatik går upp på högvarv när fuktigeten ökar. Det är inte skönt att få kallras, jag känner igen problemen när vi byggde duschrummet/toa i
Allium: Rent praktiskt så måste du ha återvinning vid nybygge för att uppfylla byggreglernas krav på energiförbrukning.
Allium: Köp svep för ventilationsrör av samma storlek som slangen. Fäst svepen i en bladskruv i taket. Sätt svepen ganska tätt för att minska "hänget". Men som tidigare skrivts, snyggt kommer det inte att bli...
xjonas: Nej jag har inte den möjligheten (har kort/litet takfotsutskjut). /J
Tjoa: Ja det funkar. Brukar själv använda ett svep i rätt storlek, eller hålband. Gängstång med en bladhylsa och ett Z-järn som man skruvar in i bjälklaget kan man ha. (det du kallar distans)
Bosse_A: [citat] Problemet är om huset är så tätt med diffusionsspärr och annat så att luften har svårt att komma in i huset. I vårt fall blev luften unken under den månad vi inte hade några ventiler. Vi var tvungna att ha något fönster lite öppet så att vi fick in luft. Nu med de nyinsatta ventilerna är luften inomhus frisk och bra igen. Som ett kuriosa kan jag nämna att man i vissa hus,
coss: Han sa att jag inte över huvudtaget behövde göra något så länge som den inte ligger dikt an mot brännbart material. Men då pratade vi om köket och röret i köksskåpen. Resten av röret som går bakom gipset i trapphuset är redan isolerat. När jag då sa att jag trycker väl in gips runt omkring så sa han typ "kan du väl göra om du vill". Han sa att en villa ses som en brandcell,
harvest: http://www.ladusvalan.se/information/Instruktion%20for%20drift%20och%20skotsel%20av%20Minimaster.pdf här finns lite matnyttigt att läsa
Tjoa: Har varit uppe någon gång tidigare i någon tråd. Kan inte sätta fingret på det men det känns som de inte berättar hela sanningen om det. Citat från hemsidan: "Hur fungerar EFRW? EFRW innehåller en tryckvakt och en elektronisk kontrollventil. När köksfläkten startas känner tryckvakten att ett övertryck uppstår i fläktslangen varpå strömkretsen sluts till kontrollventilen som
Tjoa: Verkar väl rätt rimligt med tanke på arbetstid, pappersarbete och resor.
Kjellstrand: Kikat lite på webben, tror ni en typ av dimmer som kan reglera varvtal på 1-fasmotorer att fungera på min takfläkt? Något i stil med detta Kanske fel forumskategori för frågan men men Tacksam för svar!
Hasti: Jag har en avloppstam som jag isf använder i klädkammaren.
Tjoa: [citat] Bra poäng, nu är väl jag miljöskadad men jag hade vänt i dörren om jag såg att det var kolfilter fläkt monterad i lgh som jag var intresserad av.
Yrrol: tack, ja det lät ju inte så dyrt iaf. får höra med sotarn.. :)