2 300 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Självdrag med utrör på taket med vågrätt vinkel?
Hej,
Mitt självdrag i badrummet fungerar inte alls, det blåser in luft. Fick nyss veta av grannen att "ut-kanalerna" som löper ut på taket är riktade vågrätt, det betyder att när det blåser ute så blåser det rätt in i röret, inte konstigt det allt forsar in kallluft hemma i badrummet, dock fungerar det bra i köket. Kommer till sommaren gå upp på taket o titta på båda "ut-kanalerna"
Skall det vara så att kanalerna sitter på detta sätt? kanalerna borde väl vara krökta nedåt pricis som vanliga avlopps-avluftnings-rör gör?
Mitt självdrag i badrummet fungerar inte alls, det blåser in luft. Fick nyss veta av grannen att "ut-kanalerna" som löper ut på taket är riktade vågrätt, det betyder att när det blåser ute så blåser det rätt in i röret, inte konstigt det allt forsar in kallluft hemma i badrummet, dock fungerar det bra i köket. Kommer till sommaren gå upp på taket o titta på båda "ut-kanalerna"
Skall det vara så att kanalerna sitter på detta sätt? kanalerna borde väl vara krökta nedåt pricis som vanliga avlopps-avluftnings-rör gör?
Redigerat:
Vanligtvis brukar rören gå rakt upp
Men anledningen till att ditt rör går vågrätt är omöjligt att svara på utan att ha sett det live.
Kanske suttit fläkt i röret innan, nån kanske har monterat fel, röret kanske inte går att dra upp på tak av nån anledning. Finns tusen förklaringar
Men anledningen till att ditt rör går vågrätt är omöjligt att svara på utan att ha sett det live.
Kanske suttit fläkt i röret innan, nån kanske har monterat fel, röret kanske inte går att dra upp på tak av nån anledning. Finns tusen förklaringar
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kanalerna går genom taknocken o in i något som ser ut som en skorsten av plåt med ventiler på sidorna, denna skorsten ser också ut som en stor plåtbox, kanalerna sitter i denna. Min granne som berättade att kanalerna ligger vågrätt i denna box vilket är för mig konstigt. Tkr kanalerna borde vara rakt upp, speciellt när de är regnskyddade med denna box.Tjoa skrev:
I äldre hus var det vanligt att ventiler som var anslutna till eller i husets murstock skötte ventilationen. Detta fungerade bra iom att skorstenen ständigt hölls varm genom att en värmepanna eller köksspis hade sitt rökutlopp i samma skorsten. Under 70-talet försökte man tillämpa självdragsprincipen i dåtidens villabyggnation fast då med plåtkanaler som mynnade i en plåthuv på taket.Plåtrör har inte de värmelagrande egenskaper som en murad skorsten har och den termiska sugkraften uteblev och föranledde ofta att, istället för att suga ut luft vände luftströmmen och,det sög in kall uteluft i ventilerna istället.Detta gjorde naturligtvis att fukt från tvätt,bad och kök inte transporterades ut utan följde luftströmmen in i bostaden och fälldes ut som kondens på fönster mm. Mest märktes det på sovrumsfönstren på övervåningen.Fuktig luft är energikrävande att värma upp och kan tom vara skadlig för huset så en rätt fungerande ventilation kan rekommenderas. Det enklaste är att montera en fläkt i eller på takhuven som ständigt är i drift,och gärna med ett hastighetsreglage strategiskt placerat tex utanför dörren till tvättstugan.
Bor i hus från 1952. Vi har här ingen murstock utan plåtlåda på taket. Kanalerna är tillverkat av puts o hönsnät, kan hända det går plåtkanaler sista biten genom taket. Eftersom utblåser fungerar utmärkt i köket så undrar jag varför det inte alls fungerar i badrummet. Gjorde tester igår och det visar sig att mycket av luften som går ut ut köket kommer från ventilen i badrummet.exerg skrev:I äldre hus var det vanligt att ventiler som var anslutna till eller i husets murstock skötte ventilationen. Detta fungerade bra iom att skorstenen ständigt hölls varm genom att en värmepanna eller köksspis hade sitt rökutlopp i samma skorsten. Under 70-talet försökte man tillämpa självdragsprincipen i dåtidens villabyggnation fast då med plåtkanaler som mynnade i en plåthuv på taket.Plåtrör har inte de värmelagrande egenskaper som en murad skorsten har och den termiska sugkraften uteblev och föranledde ofta att, istället för att suga ut luft vände luftströmmen och,det sög in kall uteluft i ventilerna istället.Detta gjorde naturligtvis att fukt från tvätt,bad och kök inte transporterades ut utan följde luftströmmen in i bostaden och fälldes ut som kondens på fönster mm. Mest märktes det på sovrumsfönstren på övervåningen.Fuktig luft är energikrävande att värma upp och kan tom vara skadlig för huset så en rätt fungerande ventilation kan rekommenderas. Det enklaste är att montera en fläkt i eller på takhuven som ständigt är i drift,och gärna med ett hastighetsreglage strategiskt placerat tex utanför dörren till tvättstugan.
Förmodar att det inte bara är när du har köksfläkten igång som det drar bakvägen? Går både kök o badkanalerna upp i samma takhuv eller mynnar kökskanalen ut på nåt högre ställe (murad skorsten el likn.) Glänta lite på ett fönster och känn om luften går åt rätt håll i badet då.
Har igen köksfläktexerg skrev:
Yes bad o kökskanalerna mynnar ut i samma huv på taket.
Yes jag öppnade igår köksfönstret med utan förändring varken i badrum eller kök. Satt också helt igen det väl fungerane utsuget i köket och då bromsades inluften i badrummet kraftigt, dock finns det lite inluft fortfarande.
År du säker att badrumskanalen verkligen går upp i samma takhuv. Mynnar kök och badkanalerna på samma höjd i takhuven är suget samma och ditt fenomen borde inte kunna uppkomma. Har du dåligt med luftintag blir båda sämre på att suga men fortfarande lika. Det är möjligtvis inte hål på badrumskanalen nära bjälklaget? Jag antar att bad o kök befinner sig på samma våning.
Säker.exerg skrev:År du säker att badrumskanalen verkligen går upp i samma takhuv. Mynnar kök och badkanalerna på samma höjd i takhuven är suget samma och ditt fenomen borde inte kunna uppkomma. Har du dåligt med luftintag blir båda sämre på att suga men fortfarande lika. Det är möjligtvis inte hål på badrumskanalen nära bjälklaget? Jag antar att bad o kök befinner sig på samma våning.
Var uppe o inspekterade o jag har ett hål faktiskt på badrumskanalen just intill bjälklaget! Ett hål som uppkommit då man trapmat på kanalen, hålet mäter som en apelsin i storlek. Stoppar man ner handen så känner man hur kall luft kommer in. Vill ändå inte tro att det hålet är boven eftersom det är kallt på vinden och den termiska effekten borde uppnås ändå, eller? samt för att grannen några portar bort har samma fenomen i sitt bardum.Jag skall dock laga hålet i nästa vecka så får vi se vad som händer.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden