D
Danne031: Fönsterventiler sätter man in om man vill slippa fula mer synliga ventiler på vägg eller i tak. Någon form av tillluft måste du ju redan ha idag..
2 svar · 2,7k läst
T
Tokv41: Det finns inga vanliga kåpor som har den där fläktmotorn inbyggd i kåpan alltså? Det är ju bara en tom låda med en fläkt i? Alt sätter man alltså en fläkt i badrummet som sprutar ut luft och tar bort den kanalen och kör en vanlig köksfläkt l köket?
2 svar · 2,2k läst
bearpower
bearpower: Jag har ännu inte riktigt förstått en sak. Om jag inreder vinden och har luftspalt mot yttertaket och ventilation i takfoten. Behöver jag mögelstopp ändå trots att jag bygger ett litet innertak? Tack på förhand!
0 svar · 798 läst
N
Niclas Jonsson: Självdrag bygger på att det är långa kanaler. Är det bara ett hål i väggen och ut, så blir det ingen utluft, det blir inluft. Hål i väggen, då behöver ni en fläkt med kallrasskydd (som hindrar att det blir inluft). Går befintlig ventil till kanal till taket, så kan ni använda den, men duschångan måste på något vis komma dit.
1 svar · 1,3k läst
T
Tjoa: Klart du kan, Är ju bara att vädra under tiden den är trasig. Typ när du duschat och så.
1 svar · 932 läst
T
Tjoa: Om ventilen bara kan suga luft genom ytterkåpan när du inte kör med kolfilterfläkten så tycker jag att det funkar. Det du ska tänka på är att ventilen ska gå att ta loss och kunna rengöras, samt att det finns ett utrymme för ev rensviska att tryckas upp i röret. Ett tips kan vara att du plockar ner teleskop/ytterskalet när ovk:n äger rum så besiktningsmannen slipper leta och riva
1 svar · 3,8k läst
MathiasS
MathiasS: Du ska absolut dra den kortaste vägen. Kortast möjliga raka rör utan några krökar ger din optimala installation. Har du en frihängande fläkt behöver du all kapacitet du kan få så det är värt att göra sig lite extra besvär. Glöm ej heller att se till att du har ordentligt med tilluft.
1 svar · 2,1k läst
B
Balt1911: Hej. Sitter med en trafo vrtec framför mig och elektrikern som skulle koppla in den smet iväg på en sistaminuten resa. Så behöver eran hjälp. Kablarna jag har kvar ner är nolla fas jord samt styrfas/tändkabel eller vad man nu säger. Enligt kopplingsschemat till vrtecen så ser man ju vart man ska koppla fas nolla samt jord på plinten. Dock lite osäker var den fjärde kabeln ska sitta.
0 svar · 1,8k läst
B
BobLewis: Är i färd med att byta tak samt därefter inreda och isolera övervåningen. Alltså finns det ganska goda möjligheter att nu göra en mer genomtänkt ventilationslösning än tidigare. Just nu är det ett provisoriskt utblås för imkanalen (köksfläkt) genom väggen, strax under takfoten. Badrumsventilationen blåser genom en annan vägg och avloppsluftningen sticker upp i en liten takhuv.
0 svar · 1,5k läst
bearpower
bearpower: QUOTE=Consensus;1041612]www.thermisol.se http://www.maco-takisolering.com/ Det är ett par exempel på "isolering på rätt sida". Då hamnar hela konstruktionen på varma sidan och man kan riskfritt öppna upp till nock.[/QUOTE] Tack för svaren! Var lite otydlig. Det ska inte gå riktigt ända upp utan blir litet innertak. Så luftspalten går från där snedväggen börjar och upp mot nocken
3 svar · 4,9k läst
2
2:a: villan: [citat] Tack till Nilvert och FrittDrag_II, nu blir det 160mm rör och dito dämpare.
15 svar · 8,1k läst
Humulus
Humulus: Tjoa: Man ska se det som i första hand en teoretisk risk. Dessutom så är denna teoretiska risk liten, jag var mest ute efter att försöka visa på att sambanden är mera komplexa än vad som först kan ses. Vi har dock i några fall mätt kontaminering i bef filterpaket, dock så betyder det inte automatiskt att man får en betydelsefull ökning av partiklar i bostaden, men man kanske bör
22 svar · 12,0k läst
Totte_S
Totte_S: Jag fick en offerten på 99´000, varav ca 47´000 arbete. En annan off. på ca 90´000 varav ca 48000:- i arbetskostnad. FTX ventilation 1½ plans hus, 165 m2 Båda inkluderar aggregat, isolering, injustering etc men utan byggställning för tillträde till vinden
2 svar · 2,9k läst
·
P
pean70: Kolla ventin.se. handlade av dom i fjol. Valde dom pga väldigt bra hjälp med ritning och tips som är viktiga att tänka på. Mejla en husritning till dom så får du en ritning i retur. Priserna är likvärdiga alla andra. MVH
1 svar · 1,1k läst
H
hakaner: Det tycker jag, jag har två bekanta som båda två åkte på denna nit när dom byggde garage. Dom väntade med att sätta in ventilation, vilket resulterade i att fukthalten blev hög och innertaket hängde ner sig... (Innertak liknande Huntonit-skivor)
1 svar · 952 läst
D
djb: Hur är det med emissioner? Som sagt tidigare låter verkligen som att det kommer bli skitigt efter ett tag. Är aggregaten Euroventcertifierade? Låter onekligen intressant med nya aggregat men jag skulle nog avfärda dom som ren skrot om jag ska vara ärlig. Suspekt låga priser ungefär som 3.000 kronors bilen på blocket. Den funkar när du kör hem den men sen är det rena skroten hehe. Enda
26 svar · 21,2k läst
R
-Raptor-: [citat] Du använder kondensisolering med aluminiumfolie och tejpar alla skarvar med alutejp så att det blir lufttätt. Då är det ångspärrat. Eller så isolerar du med cellplast typ Armaflex. /Raptor
4 svar · 2,3k läst
T
Tjoa: Ring deras support så skickar dom pdf eller snigelbrev.
1 svar · 2,3k läst
K
KungAnka: Nej, inte FTX, utan bara ett centalt mekaniskt frånlufts-system.
2 svar · 1,0k läst
C
_chrille_: Det låter inte skoj alls det där men kolfilterfläkt hade jag inte velat ha. Jag hade det i ca 2år och vilket skit! Spelar ingen roll hur många som säger att det fungerar bra för att skydda sina dåliga investering... Matos fett m.m ska ut ur hemmet! Tycker jag iaf :D
1 svar · 1,8k läst
E
exerg: Det var, om inte vanligt men förekommande, att det fanns såna inkopplingar. kanalerna var liggande, murade kanaler på vinden och fram till centralfläkten där både rök o ventilationsluft gick ut. En sådan inkoppling finns tom på brandstationen i min hemstad. Frågan är om fläkten klarar sig om man sätter in spiskassetter av sämre sort och får 5-600 graders rökgastemp ifrån flera
2 svar · 1,9k läst
Nilvert
Nilvert: [citat] Det är aldrig att skjuta över målet med mekanisk ventilation! Risken är stor för självmål vid självdrag! Där fick jag till det:)
7 svar · 1,4k läst
K
KungAnka: Spänningsreglerbar och kan monteras utomhus. Perfekt! 1000 kr plus moms är helt rätt pris också.
2 svar · 1,4k läst
A
Anhyan: Tack för alla svar!
4 svar · 2,3k läst
VVX
VVX: Ta ner donet och se efter om det ser smutsigt ut i donet samt i röret. Om det är skitigt måste du rensa kanalen, Donet spolar du av med vatten men se till att inte skruva på käglan. Mät avståndet mellan käglans yttre kant och kransen innan du tvättar donet. Detta för att du ska kunna skruva tillbaka käglan till ursprungsläget om du ändå skulle råka skruva på den. Lycka till. PS.
7 svar · 14,8k läst
C
Crebel: Ah, tack för bra tips! Hittade fler bra varianter hos Soliduct, bla ABC... Bara man vet vad man ska söka på så blev det plötsligt så enkelt att det nästan var pinsamt :-)!
5 svar · 4,1k läst
B
BigGitt: Kör med Fresh ventil. Kan sätta in olika filter. Grovfilter, pollen filter...
2 svar · 2,7k läst
·
J
Jensiator: Tack så mycket för ditt inlägg. Vi har tänkt att sätta in en kamin på mitten eller översta plan. Så det betyder att jag skulle skicka varmrök igenom rökkanalen och luft ner i ventilationskanalen. På mellannivån har jag en luftvärmepump. Men om jag har kala väggar nere i källaren. Vart skulle jag få fuktproblem i källaren när den varma fuktiga luften kommer ner? Hamnar det på
3 svar · 1,9k läst
H
HenrikHuslöse: [citat] Ligger något i det. Jag kan tänka mig tre produkter att jämföra med: Torkskåp - 5000 kr Torktumlare - 6000 kr Värmepump luft/luft - 10 000 kr Ett FTX-aggregat är mer avancerat än ett torkskåp men betydligt enklare än en värmepump. Ett FTX-aggregat borde inte kosta 25 000 kr. Hur billigt som helst kan det så klart inte bli. Jag tror det är uteslutet att det skulle kosta 5 000
28 svar · 3,7k läst
T
Tjoa: Kolla in här http://www.ostberg.com/, där bör du kunna hitta någon fläkt som passar. Antingen kontaktar du din ventilationsfirma/plåtslagare där du bor eller så köper du en fläkt via nätet. Typ här.---> http://luftbutiken.se/
1 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.