Hejsan,
jag är ny på detta forum så var snälla nu. :-)

Efter en mätning av radon visade det sig att jag hade värden kring 360 bequerell dvs för mycket. Det kommer från byggnadsmaterialet och då är det ju ökad ventilation som gäller.

Huset är byggt 1963 och är en suterrängvilla med självdrag, självdraget är nästan obefintligt då den gamla oljepannan gick sönder och ersattes med en bergvärmepump så skorstenen är lite kallare. Ytan är 210 kvadrat, lika stor källare som övervåning dvs 105+105.

Jag har fått en offert där de rekommenderar att jag väljer ett Flexit S7R som sätts i källaren, summan för hela installationen är ca 140000 var av 81000 är arbetskostnad, 59000 mtrl kostnad. (Allt innan ROT och Radonbidrag)

Nu är jag på jakt efter fler som kan FTX och kan ge mig offert, så jag vet om denna offert är rimlig. Någon som vet en bra firma i Västerås trakten?

Redigerat:
Västerås, det bästa är att ringa Widéns Villavent i Enköping. Kenth Widén är suverän att ha att göra med.

Låter som hög arbetskostnad där du. Har medverkat vid ett 15 tal likadana installationer och jobbet ligger alltid på ca 4 dagar för två man. Håltagning och eventuella efterlagningkar kostar självklart extra. Men 80000? Kan man ta ut över 1000kr/h ska jag nog börja montera igen:)

Ta in fler offerter. Arbetskostnaden överstiger ytterst sällan materialkostnaden på dessa jobb.

Jag svarar likadant här som i VP-forum där du ställde samma fråga:

"Jag lämnade för någon månad sedan en offert på en villa i två plan + källare.
Aggregat (Systemair VR700 EC) skulle placeras på vinden.
Jag tror att priset var på 120 000:- med en arbetskostnad på ca 35 000:-
Resten var material. I och med vindsmontaget så blir isoleringskostnaden relativt hög.
Om du bor i någon av storstadsregionerna är priset och den relativt höga arbetskostnaden rimlig. Bor du däremot på mindre ort låter det dyrt."

Eftersom Västerås inte räknas till någon av det största städerna så är priset för högt.

/Raptor

Nu är väl totalkostnaden den som är intressant efter avdrag för ROT och radonbidrag. Då är en hög arbetskostnad bra eftersom ROT-avdraget är på arbetskostnaden. ROT-avdraget har ju inte direkt sänkt arbetskostnaderna om man säger så :rolleyes:
Jag skulle räkna ut vad jag faktiskt får betala men självklart ska Du ta in flera offerter.

Jan-Å skrev:
...Då är en hög arbetskostnad bra eftersom ROT-avdraget är på arbetskostnaden....
Under förutsättning att materialkostnaden har blivit lägre då ja. Alltså att man har sänkt priset på materialet och lagt det på arbetskostnad istället.

Har man behållit samma materialpris och ändå höjt arbetskostnaden så är det ju ingen höjdare :rolleyes:

desp skrev:
Hejsan,
jag är ny på detta forum så var snälla nu. :-)

Efter en mätning av radon visade det sig att jag hade värden kring 360 bequerell dvs för mycket. Det kommer från byggnadsmaterialet och då är det ju ökad ventilation som gäller.

Huset är byggt 1963 och är en suterrängvilla med självdrag, självdraget är nästan obefintligt då den gamla oljepannan gick sönder och ersattes med en bergvärmepump så skorstenen är lite kallare. Ytan är 210 kvadrat, lika stor källare som övervåning dvs 105+105.

Jag har fått en offert där de rekommenderar att jag väljer ett Flexit S7R som sätts i källaren, summan för hela installationen är ca 140000 var av 81000 är arbetskostnad, 59000 mtrl kostnad. (Allt innan ROT och Radonbidrag)

Nu är jag på jakt efter fler som kan FTX och kan ge mig offert, så jag vet om denna offert är rimlig. Någon som vet en bra firma i Västerås trakten?
Är det inte en roterande växlare i den?
Man skall väl inte ha roterande växlare om man har problem med radon, eller?

vedeldaren skrev:
Är det inte en roterande växlare i den?
Man skall väl inte ha roterande växlare om man har problem med radon, eller?
Det som läcker över blir så lite att skillnaden i radon knappt är mätbart så det är inte något man brukar tänka på vad jag vet. Man får väga det mot verkningsgraden antar jag.

Nilvert skrev:
Det som läcker över blir så lite att skillnaden i radon knappt är mätbart så det är inte något man brukar tänka på vad jag vet. Man får väga det mot verkningsgraden antar jag.
Jag har hört flera ventilatonskonsulter som säge att man inte kan använda roterande växlare vid radon, men dom kan ju ha fel.

Ett aggregat utan rot. vvx som har bra verkningsgrad (90% ) är Systemair VM1.

vedeldaren skrev:
Jag har hört flera ventilatonskonsulter som säge att man inte kan använda roterande växlare vid radon, men dom kan ju ha fel.

Ett aggregat utan rot. vvx som har bra verkningsgrad (90% ) är Systemair VM1.
Det är inte så att frånluften innehåller 100% radon som det ibland låter, den lilla återluft som skulle vara i en roterande kommer inte va mätbar.
Sedan skall man även tänka på att platt/motströms-växlare är inte 100% täta då dom sitter i ett aggregat, framförallt efter några år av filterbyte/service.
Och dom flesta radon-ventilationer jag ser här omkring (södra sverige) är gjorda med roterande VVX.

Angående VM1 skall man tänka på att det är temperaturverkningsgraden inte årsverkningsgraden (som blir lägre p.g.a. avfrostning).

Det finns två skolor om det där. Ena halvan säger att man absolut inte får blanda luft.
Medan andra halvan menar på att inblandningen blir så liten att det inte ens är mätbart.

Ungefär samma diskussion som det är med brandventilation.
Ena halvan hävdar att man ska stänga av ventilationen för att inte sprida brand.
Medan andra halvan menar på att fläktarna ska gå upp till 100% för att ge folk 2-3 minuters mer utrymningstid.

*Edit. Pucktvåa. Fritt Drag var före...

Tjoa skrev:
Det finns två skolor om det där. Ena halvan säger att man absolut inte får blanda luft.
Medan andra halvan menar på att inblandningen blir så liten att det inte ens är mätbart.
...
Ena halvan har nog inte gått i skolan:)

Vill man krångla till det går det ju att få till ett relativt kontrollerat läckage från tilluft till frånluft. Då blir den inte mätbara skillnaden inte mätbar:)

Nilvert skrev:
Då blir den inte mätbara skillnaden inte mätbar:)

Skulle vilja kontra med att ägget kom till före hönan, eller hur var det nu... ;):D

Jag tänker mer att går man från självdrag till FTX kvittar läckage då man ändå ökar omsättningen på luft i huset.
För att återgå lite till grundfrågan, håller med vad andra skrivit att arbetskostnaden låter lite hög för det montaget, materialkostnaden stämmer rätt bra.
Hoppas TS fått in fler offerter.

Det är helt ok att montera aggregat med roterande växlare på sjukhus vilka har de högsta kraven av alla.
Då ser jag inget problem i att montera rotarende i radonhus.
Man ska dock sköta sin anläggning ordentligt så slipper man problem. Det är A och O i alla tekniska installationer. Den enda gången det kan bli problem med läckage mellan från- och tilluft är om man inte byter filtren på uteluftsidan men man byter på frånluften. Då kan tilluftfläkten bygga så stora sugtryck att man understiger undertrycket på frånluften vilket kan resultera i läckage från smutsig sida till ren sida.
I övrigt krävs ett smärre haveri för att det ska bli någon mätbar kontaminering.
Havererar någonting så löser motorskyddet och aggregatet stannar helt.

Plattväxlare skulle jag inte välja på grund av kondensavrinning och avfrostning. Avfrostningen sker via timer eller mjukvarumässigt i DUC och har ofta brister i sin funktion.

/Raptor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.