Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag tycker dessutom att det låter som att Notify är involverad i Sveokon på något sätt, dvs han försöker sälja här. Nyregistrerad, bor nära företagets säte och det här är det enda han har diskuterat i forumet.
25 svar · 3,2k läst
B
BigGitt: [citat] BULLSKIT!!! Ni ska ha tilluft på övervåningen! Den krävs för att få igång luftrörelsen och tillförseln av friskt luft. Det är mycket svårt att värma upp ett rum som saknar tilluft.
9 svar · 4,1k läst
T
Tjoa: Kolla med Resema, vet inte om de säljer till privatkunder. http://resema.se/
1 svar · 3,1k läst
A
andreasge: [citat] Skulle eventuellt gärna dränera men mitt hus är från 1920, har flera glasverandor och byggnadsdelar som står på plintar runt om källarväggarna. Det skulle alltså inte bli riktigt fullständigt och problemet skulle troligen vara kvar på flera ställen. Källaren är och kommer alltid vara oinredd eftersom takhöjden inte tillåter annat. Dock finns där en gammal bakugn och
9 svar · 5,3k läst
K
knallhatten: Om du ska köra lite frånluft från tvättstugan med en Pax så hade jag satt den direkt i murstocken utan rör eller slang.
4 svar · 1,6k läst
K
knallhatten: http://www.byggfabriken.com/sortiment/ventiler/
1 svar · 2,2k läst
R
raspen: Jag ska nu i sep/okt flytta in i ett sutterängradhus med ett rätt stort rum längst in i källarplanet (ca 40 kvm) som jag har tänkt göra om till gym. Problemet är att jag tror det saknar ventilation, vilket ju måste till om jag ska stå där och svettas. Vägg i vägg med utrymmet så finns det en liten WC som ju har ventilation, kan man på något sätt utnyttja den? Huset i sig har
0 svar · 901 läst
M
MrWalker35: Hej. har nyligen köpt ett hus och vill lära mig mer om ventilation. Förutsättningarna är: Vattenburen elpanna kall murstock, dålig dränering (vet om det och ska åtgärdas inom sin tid, men inte nu) huset byggt -52 Källare med tvättstuga: tilluft finnes i varje enskilt utrymme, frånluft endast via murstock Plan 1: frånluft köksfläkt?, ingen tilluft. (inget badrum/dusch på detta
0 svar · 919 läst
T
Tjoa: Ungefär så här.-->
1 svar · 3,6k läst
H
Holpers: Huset är inte från förr, det är nybyggt 77 och aldrig renoverat Jag har själv tapetserat över originaltapeten. Är andra ägare på huset. Så det måste vara något annat än igensatta ventiler. Får luska lite mer på detta.
13 svar · 7,4k läst
·
Allium
Allium: Det brukar inte vara några problem med att få varmt på övervåningen, snarare tvärt om. Om trappan är öppen kommer värmen alldeles säkert att spridas uppåt.
3 svar · 2,5k läst
M
mda: Bra förslag. Tack.
4 svar · 7,8k läst
·
T
Titan123: Hej! skall kolla vinden imorgon, frånluftsventilerna sitter i taket och är säkert orginal sen huset byggdes.I murstocken sitter tre pipor och jag tror det finns någon typ av från ventilation där, är dock inte säker.
8 svar · 1,7k läst
H
hus79: Tack så mycket för din hjälp Danne031
6 svar · 1,9k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Det räcker inte med bara värme för att kvalster m.m. skall trivas, krävs även fukt. Sommartid kan du eventuellt få till en miljö som kvalster/mögel skulle trivas i men så fort "vintern" kommer lär dom torka ut. En känd fara är befuktning av tilluften som kan skapa en miljö som både det ena och andra trivs i. Här kommer även filterna in i bilden, med bra filter på anläggningen
4 svar · 1,6k läst
Bezt
Bezt: Jag gick in bakifrån i angränsande rum för att få in elen i min, men du kanske får ett bättre el-svar om du gör en ny tråd i el-forumet så får du nog reda på lite alternativ.
4 svar · 3,5k läst
E
elmont: Jag håller med ventilera mycket, här i norrland har vi för det mesta så torr uteluft att ventilering är perfekt
5 svar · 1,8k läst
D
daniel_o: hej, hoppas det finns någon som kan hjälpa mig. vi ska byta kök snart och vill flytta spisfläkten till hörnet. huset har en fläkt som sitter på taket som går hela tiden, vad är det man ska tänka på om man ska flytta spisfläkten till hörnet? kan man köpa vilken fläkt som helst eller ska det finnas någon som just passar med fläkten som siter på taket. spisfläkten som sitter nu
0 svar · 855 läst
M
martinjo_81: Mycket intressant att följa diskussionerna här. Håller på att bygga ett badrum (tillbyggnad på fritidshuset) och funderar just på om jag ska sätta en gavelventil på söderväggen eller nöja mig med luftspalt?? Har precis gjort en inspektionslucka så har man åtminstone möjlighet att ta sig upp för att kolla läget och i värsta fall åtgärda problem. Har satt luftspalt mellan
40 svar · 10,0k läst
W
wikz: Hej! Går i FTX-tankar men har ett litet problem. Huset är ett 1.5plan från 50-talet med självdrag via skorstenskanaler och jag kan inte komma på någon bra lösning på hur man ska få ner ventilationen till källaren? I källaren finns nämligen ett sovrum och ett badrum, så egentligen behövs ju både till och frånluft, det finns idag skorstenskanaler till respektive rum men går det att
0 svar · 2,0k läst
T
Tjoa: Det får ju bli någon form av låda med don till. Typ i dimensionen 200-200...kolla länken---> http://www.lindab.com/ITCenter/IT-Center/LindabWebProducts/pdf/Comfort/SE/produkt/05_1_pca_se.pdf
1 svar · 1,7k läst
E
emaengs: Sen antar jag att det kommer med ett underbeslag också...detta skär man in under pappen i överkant och limmar med tjära runt om. På så vis har du tätt även där. Jag monterade en liknande för någon vecka sen. Gick på någon timme!
2 svar · 3,0k läst
·
N
norrbottenstorpet: Använd sökfunktionen gällande imkanal. Det besvärliga med imkanalen är att den ska brandisoleras EI15 i hela sin längd, alt fram till ett spjäll (och 60 cm bakom brandspjället om jag minns rätt). I övrigt är det ett spirorör till utsidan huset, gärna 'uppåt' eftersom du dessutom får hjälp genom skorstenseffekt.
1 svar · 1,5k läst
F
Fixar_Krille: Skippa inte luftspalten. Om du inte får till takfotsventilation längs takfoten så sätt mögelstopps ventiler, borra med dosborr under pannorna i takfoten och sätt dit ventilerna säkra upp med mjukfog.
1 svar · 1,1k läst
Bezt
Bezt: [citat] Frågan är om du vill ha en fläkt som 260 som går på lågvarv hela tiden i en källare som suger in fuktig utomhusluft på sommaren. Nej därför röstar jag för en 231.
5 svar · 6,1k läst
B
BigGitt: Båda pumpar jobbar med att kyla. Jobbar för fult pga den dåliga isolering 95mm! Kondensvatten rinner för fullt! Det droppar inte. Det rinner! Hade ett snabbtest idag. 5 timmar utan pumpar. 60%. Startar pumpar o efter 3 timmar 42%. Har 22 gr inne nu. 20 gr ute. Men vill inte ha öppet fönster. Dessa 20 gr ute känns mycket tungt.
12 svar · 3,5k läst
D
DALASOL: Tack för Era förslag! Johan Gunverths förslag tycker jag var genomtänkt och klokt. Jag förstår också förslagen med tilluft i sovrum mm. Förslag som jag också tycker är kloka. Som allmänn ventillation i mitt gamla hus lyssnar jag till att sätta många små tilluftskanaler i "rena rum". Att kunna köra köksfläkten utan att dra in luft bakvägen genom öppna spisen, ställer
10 svar · 7,6k läst
L
Lars_52: Har en friståemnde villa på, nu ca 200m2. Ventilationen är mekanisk från luft med till luft i fönsterventilar. Nu kan man inte köra vetilationen då den skulle kosta ca 6 - 10.000 i energi/år. så jag har stängt av vetilationen. Värre är att jag nu installerat 3 glas fönster i hela huset som då inte läcker som dom gamla. Uppvärmning sker ihuvdsak med en luft/vatten värme pump som
0 svar · 1,2k läst
B
bregje: Bra tips är att fråga hur lång tid de tror jobbet tar. Vi har precis haft kontroll och fått en räkning på 3250 kr. utan specificering. När min man ringde sa de att det tog 2 timmer att fylla i protokollet(själva jobbet tog 45 min). Vi har ett vanligt hus med frånluftsventilation. Rätt så enkel system.
5 svar · 7,8k läst
D
Disktrasan: Är det en nyinstallation bör du kunna kräva att köket inte ska ha mer än 35dB(A) vid grundflöde eller 45dB(A) vid forceringsflöde och vardagsrummet inte mer än 30dB(A). Jag är tveksam till att du kan göra så mycket åt det om det inte är en nyinstallation dock.
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.