19 132 läst · 26 svar
19k läst
26 svar
Vad vinner man p[ att byta gammalt FTX/aggregat
Sida 1 av 2
Har köpt ett radhus från 1983 med original FTX-aggregat.
Jag funderar på om det är lönsamt att byta ut det gamla aggregatet?
Har nyare aggregat effektivare värmeåtervinning?
Tappar det verkningsgrad med åren?
Går det istället för att köpa nytt renovera det?
Jag funderar på om det är lönsamt att byta ut det gamla aggregatet?
Har nyare aggregat effektivare värmeåtervinning?
Tappar det verkningsgrad med åren?
Går det istället för att köpa nytt renovera det?
Det kan bli lönsamt. Beror på hur dåligt aggregatet är. Det tappar säkert lite verkningsgrad och effektivitet med åren. Men risken är stor om det är ett äldre aggregat att det inte har vart särskilt effektivt från början.
Vissa leverantörer har utbytesfläktar och värmeväxlare till sina gamla aggregat. Tror inte det brukar bli så dyrt.
Vad är det för aggregat?
Finns nog lite matnyttigt här: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/FTX-aggregat-hus-med-130-m-boyta/
Vissa leverantörer har utbytesfläktar och värmeväxlare till sina gamla aggregat. Tror inte det brukar bli så dyrt.
Vad är det för aggregat?
Finns nog lite matnyttigt här: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/FTX-aggregat-hus-med-130-m-boyta/
Jag hade i april en kille som kollade vårat ftx monterat 1986, samma firma kollade den nu. Min fråga var, behöver jag byta nåt som inte är bra? Har anläggningarna utvecklats på nåt sätt som gör det lönsamt eller i vart fall intressant att byta ut nåt?
Jag vart rekommenderad att byta en fläkt som lät lite illa men anläggningen som sådan fanns ingen anledning att byta enl honom, dom som finns idag är inget bättre på nåt av värde.
Jag vart rekommenderad att byta en fläkt som lät lite illa men anläggningen som sådan fanns ingen anledning att byta enl honom, dom som finns idag är inget bättre på nåt av värde.
Ju större flöde, desto större lönsamhet vid byte av aggregat.
Därför blir det svårt att ekonomiskt att räkna hem ett byte av värmeåtervinningsaggregat i ett bostadshus, inom en rimlig pay-off tid.
Det som styr lönsamheten är köpt energi, vilket styrs av värmeåtervinning och effekt på fläktar.
Även om aggregaten i dag är bättre på alla sätt och vis så har det inte hänt så otroligt mycket sedan 80-talet, det är fortfarande luft som ska in och ut.
Därför blir det svårt att ekonomiskt att räkna hem ett byte av värmeåtervinningsaggregat i ett bostadshus, inom en rimlig pay-off tid.
Det som styr lönsamheten är köpt energi, vilket styrs av värmeåtervinning och effekt på fläktar.
Även om aggregaten i dag är bättre på alla sätt och vis så har det inte hänt så otroligt mycket sedan 80-talet, det är fortfarande luft som ska in och ut.
Jag var inte där. Men jag har rekommenderat andra samma sak. Kanske var jagJan-Å skrev:
Kan nog hålla med honom om att det kanske inte är någon ide att byta om man har ett fungerande aggregat efter lite service om man räknar med payoff tiden.
Men att det inte är någon skillnad i prestanda på dagens aggregat och aggregat från 80-talet vill jag nog inte hålla med om.
>Nilvert
Vad är skillnaden då? Jag trodde att det skulle vara mycke bättre värmeåtervinning nu 14 år senare men så lät det inte på ventilationsexperten, han skulle ju fått sälja ett nytt om han kunnat visa att det behövdes så det är lite märkligt att han sa som han gjorde.
Men Du vet nåt som jag inte vet verkar det hur ligger det till?
Var det rent av Du som smög upp från Västra Götaland och ner i min källare?
Vad är skillnaden då? Jag trodde att det skulle vara mycke bättre värmeåtervinning nu 14 år senare men så lät det inte på ventilationsexperten, han skulle ju fått sälja ett nytt om han kunnat visa att det behövdes så det är lite märkligt att han sa som han gjorde.
På själva värmeväxlarna har det ju självklart inte hänt så mycket. Ett gäng flänsar som kyls och värms går ju inte göra så mycket mer high techJan-Å skrev:>Nilvert
Det jag tänker på är dagens fläktar och motorer. Jämför en gammal fläktmotor från 80-talet med en modern EC-motor.
Som sagt. Ett byte av fläktar kan göra mycket. Men att ursprungstekniken är av samma prestanda vill jag fortfarande inte hålla med om