Vi har frånluftkanaler i huset, det röret som går till köket och där frånluftsdonet sittter låter väldigt mycket, jag misstänker att de inte satte någon ljuddämpare vid byggnation på det röret. Kan man i efterhand sätta någon form av ljuddämpare i slutet av röret för att inte behöva göra någon åverkan.

Enkelt svar. Ja det går bra. :)
Om det är fläktljud.

Om det är väsljud från donet så hjälper inte en ljuddämpare. Då behöver du sänka trycket i kanalen.

Redigerat:
Vi har "väsljud" från donen hemma, men fläkten står på lägsta. Vad finns det då att göra?
Någon föreslog att vi skulle sätta in ytterligare ett don för att fördela trycket lite. Vi har tre idag och alltså skulle man sätta in en fjärde...

Men jag har hört ryktesvägen att det finns don som är bättre anpassade för att minska suset, men har inte hittat dem när jag sökt runt på nätet.

Nä.. Det krävs ju att någon räknar om flödena isf för att det ska bli rätt.

Är dina ljud från rören, fläkten eller donen?

Det brusar mycket från donet i köket och tvättstugan, tror att de ej satt ljudämpare på detta rör som dessa don sitter på.

Ta ner donet och se efter om det ser smutsigt ut i donet samt i röret. Om det är skitigt måste du rensa kanalen, Donet spolar du av med vatten men se till att inte skruva på käglan. Mät avståndet mellan käglans yttre kant och kransen innan du tvättar donet. Detta för att du ska kunna skruva tillbaka käglan till ursprungsläget om du ändå skulle råka skruva på den.

Lycka till.

PS. Det här är ett "tyst" don: http://www.luftbutiken.se/franluftsventil-kgeb-p-1192.html DS.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.