1 432 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Ventilation i en villa från -62.
Hej!
Vi bor i en enplansvilla med källare från -62. I källaren finns flera ventiler för att få in luft men i boplanet så är den enda ventilationen köks och badrumsfläkten. Nu funderar vi på att försöka få till bättre ventilation, men vad ska vi välja? Vad gör mest nytta i en villa som vår? Vad är mest ekonomiskt och ekologist?
/Patrik
Vi bor i en enplansvilla med källare från -62. I källaren finns flera ventiler för att få in luft men i boplanet så är den enda ventilationen köks och badrumsfläkten. Nu funderar vi på att försöka få till bättre ventilation, men vad ska vi välja? Vad gör mest nytta i en villa som vår? Vad är mest ekonomiskt och ekologist?
/Patrik
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Produkter som diskuteras: "Spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Finns ju förstås risk med att borra upp nya hål på övervåningen att ventilationen i källaren inte blir lika bra = eventuella fuktproblem.
Men källarluften är inget jag kan tänka mig att man vill få upp i vilket fall.
Känns som det enklaste och mest rationella skulle vara att ta upp nya hål på övervåningen och se till att ni kan ansluta frånluft i källaren med. Så att båda plan ventileras men luften blandas så lite som möjligt.
Har ni möjligtvis tvättstuga eller liknande där nere?
Enplansvilla med källare från -62, blåbetong i källaren?
Men källarluften är inget jag kan tänka mig att man vill få upp i vilket fall.
Känns som det enklaste och mest rationella skulle vara att ta upp nya hål på övervåningen och se till att ni kan ansluta frånluft i källaren med. Så att båda plan ventileras men luften blandas så lite som möjligt.
Har ni möjligtvis tvättstuga eller liknande där nere?
Enplansvilla med källare från -62, blåbetong i källaren?
Det är aldrig att skjuta över målet med mekanisk ventilation! Risken är stor för självmål vid självdrag!pzacke skrev:
Där fick jag till det
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden