Ventilation
Lasse676: Hej Jag har ett drygt 50 år gammalt hus - där jag försöker förstå en ritning; i skorstensstocken, symboler som är rektangulära, dels helt vita och dels svartvita. Vad betyder dom? (Allt för att kunna hitta en "ledig" kanal och dra ut köksfläkten i)
PST: Funkar ofta utmärkt.. har man inte FT eller FTX skall ju luften in någon annanstans och då funkar alla "hål" lika bra ventilationstekniskt sett... Sen är det en annan sak att om man har skitig luft eller insektsproblem, kanske en kontrollerad ventil med filter/myggnät är att föredra, eller om man vill styra tilluften i första hand till tex sovrum och/eller skafferi etc..
Fasting65: Tolka det som du vill. Plåtisen satte den däruppe i väntan på en fläkt som vi skulle ta fram.... Nu har den suttit där i 5 år och vi har aldrig varit jättenöjda med den. Produkten är resultatet av ett rejält feltänk. Den funkar när det blåser. Inte annars. Behövs extra ventilation när det blåser? Njae, knappast i ett lite äldre hus som inte är bomtätt. Fläkten funkar kanske
Holpers: [citat] Tack för ditt svar..Nu står frånluften på hela tiden på läge 1. Den gamla köksfläkten hade en egen motor och var från 77 när huset byggdes. Jag har slängt ut den nu. Satt bara med en vanlig stickkontakt så den reglerade inte eller var sammankopplad med frånluftsfläkten. På något vis verkar det ju ha fungerat för förra ägaren i drygt 30 år att ha spisfläkten kopplad
gaia: [citat] Ja, det skulle jag också göra bara för att låta väggen andas, torka ut. Så där 10-20cm från golvet är ju som värst och kan börja lukta illa så det är lika bra ta det bort :). Det som kan börja lukta är möglig tapetlim .... gaia
redheat: finns det inget spjäll som man kan sätta på spisfläkten som stänger vid brand, så brand/ eld ej kan sprida sig vidare till ventilationsaggragat??
Josth: Har min Woods på en hylla i garaget. Nästan parallellt med väggen, aningen vinklad utåt. Snickrade ihop en hylla med kraftiga väggfästen. Byggde en ram som den inte kan rulla ur. Fördelen är att det är mycket varmare uppe vid taket än nere på kalla betonggolvet och kondensavfuktaren fungerar mycket bättre med några grader extra vid garagetemp plus bättre blås genom apparaten.
Josth: Såg Jula har stora hålsågar och förlängare. Kräver en kraftfull borrmaskin. Sen beror det på vilket material det är i väggen.
2:a: villan: Vi kommer att ha ett hembiorum på ca 25 kvm i det nya huset. Jag har bett att få en ljudisolerande dörr till rummet för att inte störa resten av huset när det ska tittas på actionfilm. Dörren är i princip helt tät bakom foder och vid tröskeln, vilket hindrar inte bara ljud utan även luft att passera ut ur rummet när dörren är stängd. I rummet finns två tilluftsventiler av
olmeri: Jag har en kamin i ena sidan av huset (1-plan). Jag tänkt att genom ett fläktdrivet kanalsystem på kattvinden föra varmluft ovanför kaminen till andra sidan av huset. Kattvinden är ju ett kallutrymme även om det inte blir lika kallt som utomhus. Jag vill förlora så lite värme som möjligt men naturligtvis till en prisvärd kostnad. Vad är en rimlig isolering-tjocklek kring rören om
toffer: Håller på att isolera mitt garage (36m2) och har kollat runt här på forumet ang. ventilationen. Kommer att ha det någorlunda uppvärmt och dela av garaget med ett förråd. Om jag förstått det rätt så bör det funka med att ha en högt sittandes tilluftsventil i förrådsdelen och en lågt sittandes tallriksventil vid porten. Eller??
Josth: Montera tilluftventiler (t.ex. Fresh 90) i källarmuren på några lämpliga platser. På bostadsvåningen in med spaltventiler i fönstrena, borra hål för ventgaller nertill på badrumsdörren, kolla om det finns ventilationskanal i köket som kan användas, se till att det "läcker" lite lagom genom murstocken via eldstaden.
Kokosnöt: Fläkt Woods grejer brukar ju av hävd bara bra prylar. Kostar ett rexovent aggregat mkt mer än konkurrenterna? Jag träffade en ventilationsfirma i Växjö idag (där jag bor). De sa oxå att förvärmning är inte speciellt nödvändigt. Används lite och kan alltid eftermonteras om behovet kommer. De ansåg att vattenbatteri var en onödig kapitalinvestering, den är mkt ovanlig här i vart
Segge: Har dessväre inga ventiler på övriga fönster, men fönstrena är orginal från 65 så det är ganska bra "drag" i dom :P
fusion: 3 av kanalerna är trycksatta, källarWC=manuellt styrd fläkt och tvättstuga=går vid >55% rel fukt i källaren (Går endast när frugan hängt kläder på tork samt under juli-aug pga hög fukt%), WC i markplan som går 20 min varje gång man slår på lyset alt >55% fukt samt badrum/bastu i källaren som har takventil med självdrag. De 4 myggnäten var ju helt igensatta av damm så i princip
fusion: Ett litet tips! Meddela även sotaren att ni tar bort den så han inte debiterar er för den vid sotning och brandskyddstillsyn. Kolla med byggnadskontoret i din kommun om du måste avanmäla den.
Mich: Kan nog kanske vara lite vanskligt att jämföra ljuddata i broschyrer från olika tillverkare. Ljudet är också beroende på t.ex. driftfall/belastning. Vissa tillverkare har så du kan se det på deras hemsidor, t.ex. Temovex och SystemAir (tror jag). Det beror också på installationen.
The Tor: Vi bygger om köket i sommarstugan. Huset är från 1939. I köket finns två ventiler. Dom har säkert något namn som jag inte känner till. Det är sådana där ventiler med ett snöre som man kan dra i för att öppna en lucka. Jag tror inte att någon har dragit i dessa snören på minst 20 år. Den ena ventilen försvinner när vi drar ut fläkten den vägen (finns ingen fläkt idag). Den
Mich: Angående våningsplan/källare så frågade jag för att det är enklast att bara dra på vinden (enplans). Rör ner till källaren och i källaren kan ju bli lite trixit och ta tid. Kanske måste en betongborrare anlitas, bara där rinner några tusenlappar iväg.
Striders: Spiro har fördelen att det inte brinner ... Det är inget fel att använda HT-rör som ventilation. Du har säkert redan det på avloppstammarna. Man låter gärna toa-avloppet fortsätta upp över taket så att skiten kan trilla ner genom röret och luft sugas ner uppifrån. Om du har fungerande självdrag och HT rör så gör lite dammavsättning på rörens insida knappast något. Det skall
novi: Jag har också 10 "hål" i min skorsten. Jag ringde kommunen och bad att få ut en kopia på de ritningar de hade på huset och där ingick även skorsten. Utifrån det kunde jag se vad som gick till vad. Det var bl.à. Frånluften i badrummen olika röktas kanaler och imkanaler. Jag har ett 50 tals hus!
kalubah: Till saken hör att kanalen sitter 4-5 cm ovanför blivande innertak, så jag borde kunna gömma en ram. Kanske kan bli problem med att rensa kanalen möjligen om man vill göra det?
svartöra: Lite spridda idéer... lösa plåtar? Någon plåt som ligger emot något annat som den inte borde ligga emot? Cirkulationspumpen? Är pumpen ansluten med flexslangar till husets värmesystem? Är det samma typ av golvbjälklag hos er och grannarna?
Consensus: Jag har en KCC och det blir en del stomljud om den står på ett hårt golv. Ställ den på en matta så halveras bullret.
janwide: Tack :D Att dömma av de inläggen verkar mina 60% vara okej sommartid. Utan avfuktare är det väll omöjligt att ha mindre fuktighet inne än ute (även om rf kan bli lägre inne om man har varmare inne än ute)?
på landet: Ok, så det finns inte takfotsventilation så som bilden beskriver (sista bilden) http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/konsument/vinden/vindsbjalklag/vindsbjalklag.html Då bör ni nog ordna det också om det inte finns mögelstoppare. Lite krångligt att ordna i efterhand, men det kanske är någon som har något trix till det.
myrstack: Om du bara öppnar en ventil i väggen där uppe kommer luftströmmen genom denna mer bero på tryckskillnaden som jag i ditt fall gissar beror på det lilla självdraget du har från första våningen samt det förmodligen större bidraget som blir från din PAX-fläkt. Riktiningen på luften genom denna blir med största sannoliket samma som genom takfönstren så enklast kontrollerar du där
GoEk: [citat] I det här fallet är det en elverkskoja så jag tror inte det spelar någon större roll eftersom det blir duktigt varmt i utrymmet.
Villan32: Okej, då vet man. Har köpt 2 separata kanaler och monterar dem en bit ifrån varandra istället. Tack för svaret.
Izze: Tack kamilenski och norrbottenstorpet för bra tips/feedback! Idag är det bara självdrag i huset och det vore nog som sagt bra med en fläkt åtminstone för badrummet. Avloppsventilationen hade varit kalas om man hade kunnat använda för den sitter väldigt bra till och så har jag el i närheten. Skall jag ut i genom väggen måste jag igenom kakel, trästomme och plåtfasad. Elen blir lite