4 115 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Enklare ventilationshuv?
Hej, jag kommer att behöva en ventilationshuv (eller två) för mekanisk frånluft och avloppsluftning. De som jag hittar till försäljning är betydligt dyrare än jag hade trott (så är det ju ofta
), någon tusenlapp eller två, men i vissa inlägg verkar folk prata om enklare varianter där man t.ex. fixar isoleringen av rören själv. I de dyrhuvar jag hittar är sånt fixat redan.
Har jag missförstått något och det är dyrhuv som gäller? Om inte, var hittar man enklare huvar? Och är dyrhuvarna säkrare mot t.ex. läckor som gör att man är dum som snålar?
Har jag missförstått något och det är dyrhuv som gäller? Om inte, var hittar man enklare huvar? Och är dyrhuvarna säkrare mot t.ex. läckor som gör att man är dum som snålar?
Ja, det är tegel. Men jag hade inte tänkt knåpa själv med annat än isoleringen. Eftersom det talats om hur man isolerar rören i huven i andra trådar och de som jag hittat har färdigisolerat ända upp så tänkte jag att det kanske finns lite enklare (men tegelpanneanpassade
) huvar utan isolering att köpa. Har jag fel? Om inte, i så fall var?
Det är oftast inte själva isoleringen i genomföringen om man nu skall ha sådan, som är svår att få bra själv.
Det viktiga är själva genomföringen och att man löser det rätt med underlagspappen, eventuella undersbeslag och huv så att du inte får in vattten.
Brukar finnas underbeslag och lite plock ganska billigt på ställen som säljer skorstenar och tillbehör om du ändå vill försöka.
En bra huv från ABC får du annars för dryga 1500:-
Det viktiga är själva genomföringen och att man löser det rätt med underlagspappen, eventuella undersbeslag och huv så att du inte får in vattten.
Brukar finnas underbeslag och lite plock ganska billigt på ställen som säljer skorstenar och tillbehör om du ändå vill försöka.
En bra huv från ABC får du annars för dryga 1500:-
Klicka här för att svara