3 725 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Är den här värmeväxlaren nåt att ha?
ok, jag noterar.
Ska det vara nån förvärmare eller liknande?
Ska det vara nån förvärmare eller liknande?
Funkar inge vidare med motströms FTX i Norrbotten.
Det blir problem med nerisning av aggregatet, för att få bort isen måste man köra någon form av avisning, förvärme (elvärme).
Det är mycket bättre att montera en roterande FTX, mindre problem och bättre verkningsgrad.
Det blir problem med nerisning av aggregatet, för att få bort isen måste man köra någon form av avisning, förvärme (elvärme).
Det är mycket bättre att montera en roterande FTX, mindre problem och bättre verkningsgrad.
Jag stödjer Krute i hans argument. Rent generellt skulle jag säga att man får mindre problem med roterande växlare. De är mindre komplexa och sköter sig själva på ett helt annat sätt en plattväxlare.
Sommartid måste man se till att ha en förbigång i plattväxlare så att man inte får återvinning då uteluften är sval (relativt) och luften inne är varm. I aggregat med roterande vvx brukar detta sköta sig själv och dessutom så har man kylåtervinning.
Plattväxlare måste ha avfrostning.
Plattväxlare kräver dränering i större utsträckning än roterande växlare.
Plattväxlaren har visserligen en teoretisk möjlighet till högre verkningsgrad, men då de saknar styrning så har de även möjlighet till en sämre verkningsgrad än roterande växlare.
Man får vad man betalar för. Mitt tips för dagen är att titta på ett HERU från Östberg. De är lite dyrare än REC och Fläkt men har fler funktioner och möjligheter från början. Ett aggregat på 180l/s får man för 26' kr.
Sommartid måste man se till att ha en förbigång i plattväxlare så att man inte får återvinning då uteluften är sval (relativt) och luften inne är varm. I aggregat med roterande vvx brukar detta sköta sig själv och dessutom så har man kylåtervinning.
Plattväxlare måste ha avfrostning.
Plattväxlare kräver dränering i större utsträckning än roterande växlare.
Plattväxlaren har visserligen en teoretisk möjlighet till högre verkningsgrad, men då de saknar styrning så har de även möjlighet till en sämre verkningsgrad än roterande växlare.
Man får vad man betalar för. Mitt tips för dagen är att titta på ett HERU från Östberg. De är lite dyrare än REC och Fläkt men har fler funktioner och möjligheter från början. Ett aggregat på 180l/s får man för 26' kr.
Nu blev det sådär trist igen, att flera stycken i princip dömer ut aggregatet utan att veta någonting annat om det än vad det kostar. Om företaget kallat sig Svensk Ventilation och sålt aggregatet för 29900:-, hade det verkat bättre då?
Man kan också få intryck av att några menar att det är billigt därför att det är en motströms-växlare, och de är dåliga. Så är det inte.
För villaventilation finns det i praktiken tre olika typer av värmeväxlare: korsströms, roterande och motströms. Deras effektivitet är i den ordning jag räknade upp dem; typiskt 60%, 75%, 85%.
I korsströms- och motströmsvärmeväxlaren består själva växlaren av ett batteri tunna plåtar (ofta aluminium) där utluften och inluften passerar på var sin sida. De är tekniskt sett enkla, det finns inga rörliga delar, det är inget som slits och behöver bytas. Deras nackdel är framför allt kondensen som ofrånkomligen bildas i dem. Denna måste tas om hand, dvs ledas bort till nåt avlopp. På vintern fryser den dessutom till is. De måste alltså avfrostas på något sätt. Det vanligaste är att inluften får passera förbi växlaren i korta perioder.
Den roterande växlaren består också av tunna plåtar, men dessa sitter som ekrarna i ett hjul. Detta hjul roteras av en motor. De är alltså mer komplicerade, det finns en motor, drivning, lager. Det är alltså lite mer som kan krångla. De låter lite mer, också. Den stora fördelen är att de frostar av sig och ventilerar bort fukten automatiskt.
(I alla fall i den bästa av världar. Men under ogynnsamma omständigheter kan även en roterande vvx isa ihop. Det vet jag av egen erfarenhet. )
En annan fördel är att man enkelt kan koppla ifrån värmeåtervinningen (som man ofta vill på sommaren) genom att stänga av rotationen. På de andra typerna får man i värsta fall plocka ur själva värmeöverföringsblocket, annars kan det finnas nån typ av förbikoppling.
De olika typerna har sina respektive för- och nackdelar. Det går inte att säga att någon av dem är klart bättre eller sämre.
Man kan också få intryck av att några menar att det är billigt därför att det är en motströms-växlare, och de är dåliga. Så är det inte.
För villaventilation finns det i praktiken tre olika typer av värmeväxlare: korsströms, roterande och motströms. Deras effektivitet är i den ordning jag räknade upp dem; typiskt 60%, 75%, 85%.
I korsströms- och motströmsvärmeväxlaren består själva växlaren av ett batteri tunna plåtar (ofta aluminium) där utluften och inluften passerar på var sin sida. De är tekniskt sett enkla, det finns inga rörliga delar, det är inget som slits och behöver bytas. Deras nackdel är framför allt kondensen som ofrånkomligen bildas i dem. Denna måste tas om hand, dvs ledas bort till nåt avlopp. På vintern fryser den dessutom till is. De måste alltså avfrostas på något sätt. Det vanligaste är att inluften får passera förbi växlaren i korta perioder.
Den roterande växlaren består också av tunna plåtar, men dessa sitter som ekrarna i ett hjul. Detta hjul roteras av en motor. De är alltså mer komplicerade, det finns en motor, drivning, lager. Det är alltså lite mer som kan krångla. De låter lite mer, också. Den stora fördelen är att de frostar av sig och ventilerar bort fukten automatiskt.
(I alla fall i den bästa av världar. Men under ogynnsamma omständigheter kan även en roterande vvx isa ihop. Det vet jag av egen erfarenhet. )
En annan fördel är att man enkelt kan koppla ifrån värmeåtervinningen (som man ofta vill på sommaren) genom att stänga av rotationen. På de andra typerna får man i värsta fall plocka ur själva värmeöverföringsblocket, annars kan det finnas nån typ av förbikoppling.
De olika typerna har sina respektive för- och nackdelar. Det går inte att säga att någon av dem är klart bättre eller sämre.
Tittar man på den här billiga växlaren.. så ser det ut som om man gjutit ett hölje
som ser ut att leda luften fint.. jämför man med dom dyra så är det ofta
tvära kanaler som medför motstånd och även ökat ljud.. Så helt klart ser det ut som man har tänkt lite när man konstruerat det här billiga växlaren...
Nej jag tycker som andersmc döm inte ut förän man vet mer...
Men ofta är det så man får vad man betalar för. men är den inte tillverkad
i Svergie med dom löner som vi har här så kan man säkert tillverka samma kvallite i "långtbortistan" till ett betydligt lägre pris.
som ser ut att leda luften fint.. jämför man med dom dyra så är det ofta
tvära kanaler som medför motstånd och även ökat ljud.. Så helt klart ser det ut som man har tänkt lite när man konstruerat det här billiga växlaren...
Nej jag tycker som andersmc döm inte ut förän man vet mer...
Men ofta är det så man får vad man betalar för. men är den inte tillverkad
i Svergie med dom löner som vi har här så kan man säkert tillverka samma kvallite i "långtbortistan" till ett betydligt lägre pris.
Jo så är det, i kalla Sverige.andersmc skrev:
Det stämmer inte heller, I Sverige är roterande mest effektiv pga. att de klarar klimatet bäst. Se energimyndighetens test, Här jämförs några FTX aggregat bl.a. det bästa motströmsaggregatet på marknaden, REC Indovent AB Men det har en speciell konstruktion med förvärmning av uteluften och kostar därefter. http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/FTX-aggregat-hus-med-190-m-boyta/andersmc skrev:
Håller inte med.andersmc skrev:
Jag ska nu i dagarna själv köpa ett FTX-agg. och har forskat en hel del.
För mig blir det tveklöst en roterande. De är helt klart bättre i norra Sverige.
Men du måste väl ändå hålla med om att det måste finnas reservdelar till saker man köper.andersmc skrev:
Och att dom mest enkla funktionerna bör finnas.
Och eftersom det inte finns något produktblad, teknisk data, drift & skötsel anvisning eller någon mer fakta än vad någon själv skrivit in på en hemsida, så blir det ju svårt att rekommendera något.
Såhär är det ju med allt man köper, man måste kolla upp saker.
I min värld är det så att om någonting är bra mycket billigare än konkurrenterna finns det anledning att dra öronen åt sig tills motsatsen är bevisad.
Hur går det Jeppe? Har du fått nån mer information?
Sen finns det många som tycker precis tvärt om. Om någon säljer nånting som är mycket dyrare än konkurrenterna, så är det den försäljaren som ska motivera varför han ska ha ett högre pris.
Om du läst tråden från början hade du sett att det var just de sakerna som jag och andra bett JeppeKnaster att kolla upp. Än så länge så har ingen rekommenderat någonting till någon.Tjoa skrev:Men du måste väl ändå hålla med om att det måste finnas reservdelar till saker man köper.
Och att dom mest enkla funktionerna bör finnas.
Och eftersom det inte finns något produktblad, teknisk data, drift & skötsel anvisning eller någon mer fakta än vad någon själv skrivit in på en hemsida, så blir det ju svårt att rekommendera något.
Såhär är det ju med allt man köper, man måste kolla upp saker.
Tja, så kan man ju se på saken. Din åsikt uppskattas säkert väldigt mycket av till exempel försäljare.Tjoa skrev:
Sen finns det många som tycker precis tvärt om. Om någon säljer nånting som är mycket dyrare än konkurrenterna, så är det den försäljaren som ska motivera varför han ska ha ett högre pris.
Kanske tog åt mig felaktigt där, my bad.andersmc skrev:
Jo, men nu är det ju inte så att en är dyrare än alla andra, utan att en är billigare än alla andra.andersmc skrev:
Vill bara att man ska vara på sin vakt mot saker som sticker ut i mängden. Verkar någonting för bra, är det oftast nåt lurt med det.
Sen om det visar sig att aggregatet har alla funktioner och är ihopsatt av utbytbara delar, så är det ju jättebra. Pressar ju bara priserna ännu mer.
Om vi leker med tanken att denna växlare är korrekt prissatt medan de andra är för dyra?Tjoa skrev:
Det kan ju vara så att detta pris motsvar de faktiska produktionskostnaderna, medan de andra är prissatta efter lagen om tillgång och efterfrågan.
andersmc skrev:
Just nu håller jag på och se om det går att tillverka ett agregat själv.
Jag letar delar och det ser ut som om tanken du leker med inte är helt fel...
Eftersom jag behöver ett agregat för ca 110l/s och i det segmentet finns inte mycket konkurans så... Jag skulle dock vilja ha ett färdigt.. Men det som dyker upp först blir det.. Men nog har annars Tjoa rätt, nog brukar det vara som han resonerar..
Men för 45´så kan man ju få en bil... så inte skall ett agregat kosta det..
Det är ju hutlöst och det är nog vi alla överrens om.
Vad är ett FTX-system jo en massa aluminiumplåtar och två fläktar.. knappast nån hi-tec skall man ha EC-fläktar blir det lite dyrare annars så blir det snorbilligt..
Gör man ettaggregat utifrån detta så kostar delarna ca 5kkr (låda borträknat). Vill man ha ett "fungerande" aggregat dvs filter ja lägg på ca 1kkr vill man ha förvärmning, EC-fläktar.. mm.mm så får man plussa på lite till.. Tyvärr så "är det lite mycket nu" så det känns inte riktigt som allt hinns med.. Men jag skissar just nu på ett korsströmms agregat. det kommer bli bra verkningsgrad ganska så lågt pris men den blir lite stor tyvärr.. Men då har jag valt en ganska så stor växlare just pg. verkningsgraden.
45´för ett aggregat på 110l/s är väldigt dyrt, du borde få ett aggregat som klarar 110l/s för hälften.
Roterande växlare har inte lamellerna likt ekrar (inga jag sett i alla fall), skulle de ha det så förstår jag om man anser dem kass då du inte får lika mycket yta.
För korsströmsväxlare ska du komma ihåg avfrostnig och by-pass för sommarfall, helst automatiskt så du slipper hålla koll själv.
Jag tycker absolut att man ska titta på billiga lösningar, och alternativa aggregat etc. Men man ska veta vad man gör, eller åtminstone konsultera någon som vet. Ett ventilationsaggregat är tyvärr inte så enkelt som två fläktar och någon typ av återvinning.
Roterande växlare har inte lamellerna likt ekrar (inga jag sett i alla fall), skulle de ha det så förstår jag om man anser dem kass då du inte får lika mycket yta.
För korsströmsväxlare ska du komma ihåg avfrostnig och by-pass för sommarfall, helst automatiskt så du slipper hålla koll själv.
Jag tycker absolut att man ska titta på billiga lösningar, och alternativa aggregat etc. Men man ska veta vad man gör, eller åtminstone konsultera någon som vet. Ett ventilationsaggregat är tyvärr inte så enkelt som två fläktar och någon typ av återvinning.
Ligger något i det. Jag kan tänka mig tre produkter att jämföra med:andersmc skrev:
Torkskåp - 5000 kr
Torktumlare - 6000 kr
Värmepump luft/luft - 10 000 kr
Ett FTX-aggregat är mer avancerat än ett torkskåp men betydligt enklare än en värmepump. Ett FTX-aggregat borde inte kosta 25 000 kr. Hur billigt som helst kan det så klart inte bli. Jag tror det är uteslutet att det skulle kosta 5 000 kr med moms, men runt 10 000 kr känns väl inte orimligt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden