3 725 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Är den här värmeväxlaren nåt att ha?
Sida 1 av 2
Har ett hus i två plan(150+150 med betongbjälklag) och funderar på att installera en värmeväxlare på kallvinden. Har jävligt dålig koll på det här så därför undrar jag om nån annan kan säga bu eller bä när det gäller den här vvx jag hittade på en mässa här i Luleå idag.
Hur hightech är det egentligen?
http://www.bestprice.nu/webshop_v2/index.php/flaktar/hvx500.html
Hur hightech är det egentligen?
http://www.bestprice.nu/webshop_v2/index.php/flaktar/hvx500.html
Tja syftet är att återvinna värmen i frånluften. Huset är från -58 med fjärrvärme, dålig isolering och noll tilluft förutom otäta väggar och andra glipor. Frånluft genom köksfläkten samt i badrum med PAX-fläkt
Jag ska plasta och tilläggsisolera väggar och tak så när jag ändå håller på tänkte jag eventuellt att man skulle installera ett FTX-system. Fast jag vet iofs inte om det lönar sig. Har idag en förbrukning på ca 35000 kwh á 48 öre så man ska inte gnälla men går det att sänka ytterligare så är det ju givetvis bra.
Tänkte först sätta det på vinden men jag har ju plats inomhus så det kanske är bättre. Aggregatet är tillverkat i Kina, som så mycket annat.
Jag ska plasta och tilläggsisolera väggar och tak så när jag ändå håller på tänkte jag eventuellt att man skulle installera ett FTX-system. Fast jag vet iofs inte om det lönar sig. Har idag en förbrukning på ca 35000 kwh á 48 öre så man ska inte gnälla men går det att sänka ytterligare så är det ju givetvis bra.
Tänkte först sätta det på vinden men jag har ju plats inomhus så det kanske är bättre. Aggregatet är tillverkat i Kina, som så mycket annat.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det står väldigt lite information om den på hemsidan. Rent tekniskt ser den inte så tokig ut; motströmsväxlare är den som har bäst verkningsgrad, den är kompakt, kapaciteten verkar bra, och den är väldigt prisbillig. Något som inte står alls är hur det är med filter. På bilderna ser det ut som om det inte är några filter alls, men det kan ju vara så att jag bara inte ser dem. Men går det att få tag på filter att byta med?
Filtren sitter i mitten (se bilden längst i mitten och den till höger). Du ser ett handtag i mitten längst ner, där drar man ut de båda filtren. Jag pratade bara med en kvinna på mässan och hon visste inte så mycket utan det var hennes man som hade kunskapen och han var inte där för tillfället. Butiken ligger bara 300m från där jag bor så det blir att gå dit nån dag framöver och surra med honom. Jag antar att det ska gå att få tag på nya filter, annars är det ju inte mycket att ha.
Kan man ha självdrag på sutterrängvåningen och värmeåtervinning på ovanvåningen eller blir det knas?
Kan man ha självdrag på sutterrängvåningen och värmeåtervinning på ovanvåningen eller blir det knas?
Utan att vara kritisk så är det väl som alltid att man får vad man betalar för.
Det du ska kolla är väl om det finns avfrostningsfunktion.(Bittert i vinter om den inte finns.)
Fråga om det sitter någon trafo i som du kan styra flödet med? 138l/s i en villa på 200m2 är lite i överkant mot vad man brukar ha.
(dubbelt så mycket)
Filter som någon nämnt innan.
Hur ser reservdels frågan ut om tio år när du behöver byta något?
Finns det någon manual som du kan dela med dig om eller är den sidan du länka till all info som finns?
Det du ska kolla är väl om det finns avfrostningsfunktion.(Bittert i vinter om den inte finns.)
Fråga om det sitter någon trafo i som du kan styra flödet med? 138l/s i en villa på 200m2 är lite i överkant mot vad man brukar ha.
Filter som någon nämnt innan.
Hur ser reservdels frågan ut om tio år när du behöver byta något?
Finns det någon manual som du kan dela med dig om eller är den sidan du länka till all info som finns?
Ja det var ett litet fint agregat.. Det finns ju annars små filterlådor att köpa separat. och även förvärmningslådor... fast då springer ju priset iväg lite
om man skall köpa till en massa x-tra delar.
Om du får fram mer info så får du gärna skriva lite mer om agregatet.
Har dom andra storlekar??
om man skall köpa till en massa x-tra delar.
Om du får fram mer info så får du gärna skriva lite mer om agregatet.
Har dom andra storlekar??
Jo, det finns fler. Den jag pratade ovan är den dyraste och största.
http://www.bestprice.nu/webshop_v2/index.php/flaktar.html
Jag har ingen mer info för tillfället men jag ska ta mig förbi deras butik när jag får tid. Får man bara namnet på tillverkaren så kanske man kan hitta info på deras hemsida.
http://www.bestprice.nu/webshop_v2/index.php/flaktar.html
Jag har ingen mer info för tillfället men jag ska ta mig förbi deras butik när jag får tid. Får man bara namnet på tillverkaren så kanske man kan hitta info på deras hemsida.
Jag skulle själv behöva ca 360 kubik/tim sen borde man väl överdimentionera lite så 500 skulle nog vara bra för mig med... och helt intressant pris.
Om data är bra förståss.. ca 45kkr får jag betala för det som jag tittat på..
och får man en för 10kkr så kan man leva med att man får en x-tra burk för filter
och en för förvärmningen.. och då kommer ju slutpriset hamna långt under 45
Om data är bra förståss.. ca 45kkr får jag betala för det som jag tittat på..
och får man en för 10kkr så kan man leva med att man får en x-tra burk för filter
och en för förvärmningen.. och då kommer ju slutpriset hamna långt under 45
Jag tar på mig uppdraget
De håller till i den nedlagda icabutiken här. Nu kan jag iofs inte så mycket om FTX-system så ni får säga vad jag ska fråga om 
Hon sa att de hade ett monterat där i butiken som de har kört hela vintern och det hade visst fungerat utmärkt trots den extrema kylan.
Nån som kan svara på min fråga? Kan man ha självdrag på sutterrängvåningen och värmeåtervinning på ovanvåningen (huvudvåningen) eller blir det knas?
Hon sa att de hade ett monterat där i butiken som de har kört hela vintern och det hade visst fungerat utmärkt trots den extrema kylan.
Nån som kan svara på min fråga? Kan man ha självdrag på sutterrängvåningen och värmeåtervinning på ovanvåningen (huvudvåningen) eller blir det knas?
Ja det kan nog bli knas om utrymmena inte har stängd dörr mellan sig.
Jag tror man brukar ha lite övertryck när man kör FTX och då riskerar man kanske att få mottryck i självdraget...
Du bör få en brochyr på aggregatet så det inte bara är muntliga ord utan svart på vitt...
(1)Verkningsgrad
(2) hur många hastigheter kan man programmera in..
bra att kunna ha en forsera, en vanlig,en natt och en borta inställning.
(3) Hur högt tryck klarar fläktarna. dvs 500m³/timma vid vilket tryck..
här bör man väl få se en kurva.
(4) elförbrukning
(5) vilken typ av fläktar AC eller DC -fläktar
(6) det finns säkert annat som jag inte tänker på nu.... andersmc du har kanske lite o tillägga..
(7) Ja just buller värden
Jag tror man brukar ha lite övertryck när man kör FTX och då riskerar man kanske att få mottryck i självdraget...
Du bör få en brochyr på aggregatet så det inte bara är muntliga ord utan svart på vitt...
(1)Verkningsgrad
(2) hur många hastigheter kan man programmera in..
bra att kunna ha en forsera, en vanlig,en natt och en borta inställning.
(3) Hur högt tryck klarar fläktarna. dvs 500m³/timma vid vilket tryck..
här bör man väl få se en kurva.
(4) elförbrukning
(5) vilken typ av fläktar AC eller DC -fläktar
(6) det finns säkert annat som jag inte tänker på nu.... andersmc du har kanske lite o tillägga..
(7) Ja just buller värden
Redigerat:
Bara för aggregatet? Vilket märke?Krillew skrev:
Tryck, ljud och watt fanns på hemsidan.
Fast kanske inte så utförligt.
Power suply (V/PH/Hz) 220-240,1~,50/60
Air flow (m*3/h) 500/500/390
ESP (Pa) 100/60/30
Rated power consumption (W) 190/175/150
Noise lewel dB(A) 33/31/27
Tjoa skrev:
REC TEMOVEX RT-700s
http://www.ventilation.nu/product.php?printable=Y&productid=5032
Ja det är 3 olika flöden/ljudnivåer/och effekt..
Då finns det förmodligen 3 lägen som förmodligen inte går att ändra på.
Men det är ju ett billigt aggregat och som Tjoa skriver man får vad man betalar för..
Men med ett så lågt pris så finns det utrymme för egna moddningar.. om agregatet för övrigt är bra...
Redigerat:
Vad Jeppe ska fråga om? Krillew har väl täckt in det viktigaste. Men fråga hur den ska monteras; om den kan monteras vertikalt eller horisontellt, avfrostningen är viktig, år det att göra någon förbikoppling under sommaren. Om de publicerar en riktig manual så hittar man nog svar på de flesta frågorna där.
Kan man köpa på sig filter för en 10 år med en gång? Det känns kritiskt. Om underhållet upphör så blir apparaten snabbt helt värdelös.
När du ändå håller på så kan du försöka utverka en speciell rabatt för Byggahus-medlemmar. Det räcker med att en medlem köper en växlare (och är nöjd med den, förstås) så får de marknadsföring värt tiotusentals kronor.
Kan man köpa på sig filter för en 10 år med en gång? Det känns kritiskt. Om underhållet upphör så blir apparaten snabbt helt värdelös.
När du ändå håller på så kan du försöka utverka en speciell rabatt för Byggahus-medlemmar. Det räcker med att en medlem köper en växlare (och är nöjd med den, förstås) så får de marknadsföring värt tiotusentals kronor.