M
Mister Bempa: Pröva att sätta in ett elektrostatfilter på uteluftskanalen den renar från röklukt. Alternativt flytta intaget. Normal brukar man sätta intaget på norr eller östfasad.
25 svar · 16,7k läst
S
steppen7: Låter ju trevligt, hoppas vårt agg hamnar så lågt också. Fast vi har ju iofs 193kvm att ventilera men det är ju marginellt större.
32 svar · 12,7k läst
L
Lugga: Du ska inte sätta in en fläkt i en kanal som går ihop med en annan frånluftskanal. Då blir risken som du säger att du puttar in fuktig luft i badrummet på övervåningen. Hellre sätter du en kanalfläkt efter båda kanalerna har förgrenat sig, och så kan du även sätta externa fuktstyrningar i duschrummen, som säger åt fläkten att starta när det blir fuktigt. I värsta fall så
1 svar · 3,0k läst
J
Josth: Anlitar en ventilationsexpert med mätutrustning som kan undersöka och mäta luftflödena.
1 svar · 1,2k läst
L
lasse_ka: Tackar.. lasse
2 svar · 7,1k läst
L
Lemon 2010: Superbra svar stort tack! Blev lite osäker på vilken produkt du menade från trygghetsvakten? Den kanske är en del av paketet pro? http://www.lfs-web.se/nyhet_trygghetsvakten_pro.htm Eller är det något annat som inte ligger uppe på siten? Det blir någon stans i källaren, antagligen gillestugan som radonfläkten kommer att installeras.
13 svar · 9,8k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Beror även lite på storleken på spiro, skall man dra iväg kökskanalen lite brukar man rekommendera 160 spiro.
4 svar · 4,6k läst
L
linusa2: Hej, Jag har ett hus med källare som är byggt 1955 (103 kvm+103 kvm källare), huset har självdrag och vattenburet uppvärmningssystem med elpatron. Husets vind och källare erbjuder gott om plats för ev, tekniska installationer. I vår ska vi bygga till huset i vinkel på ca 68 kvm, det ska bli två sovrum ett vardagsrum och ett litet badrum. Nu till min fundering, jag skulle vilja ha tips
0 svar · 2,3k läst
V
Ventilations Bosse: Jag förutsatte att flökten suger nere under golvet,och blåser ut det ut.
11 svar · 3,3k läst
S
sotare: är det bara cirkulation på värmen du är ute efter så skulle det räcka att blåsa ner den kalla luften. då fattas det luft uppe och det blir förmycket nere och då ska det börja cirkulera.
1 svar · 994 läst
C
cullberg: Hej, håller på att hjälper mina föräldrar med att planera deras nya kök. Nu har dom kommit fram till att det blir bäst om man ändrar planlösningen helt, detta innebär att man måste flytta köksfläkten, idag har dom en vanlig Elux fläkt, den drar väl ut ca 450 kbm /h kan jag tänka mig, som det ser ut nu så är det 2st 90 grader böjar och inte jätte långt draget innan det kommer
0 svar · 1,7k läst
E
exerg: Om ditt radhus även har en övervåning och har självdragsventilation i plåtrör blir det alltid så som du beskriver. (dvs inte fungerar rätt) . Oftast beror det på att det finns 2 st ventilationshuvar på taket: En för toan på övervåningen och en för tvätt o toa och ev köksfläkt på nederplan. Utsuget på övervåningen fungerar iom att utsläppet sitter högt upp vid nocken på
1 svar · 2,7k läst
M
martinek: Hej Har köpt ett nybyggt hus för en månad sedan och tycker att ventilationen och väggen mot teknik rummet (teknik rummet innehåller fjärrvärme, ftx fläkt och fiber ) låter för mycket, "har ett störande buller". Har bett byggherren komma hit och mäta ljudnivån, men innan han kommer så undrar jag ett par saker. 1. Var mäter man ljudnivån från ventilation (håller själva
0 svar · 2,3k läst
J
jerk: soliduct.se
3 svar · 2,5k läst
J
Consensus
Consensus: Kila in på Ahlsell eller be någon med kundnummer hos dem att att söka på artikelnummer 6641818. Det är en iskjuts-nippel som går från gamla standarden 150 till nya 160. Kostar en hundring. Alternativt tar du 6641814, som går från 150 till 125. Lycka till!
4 svar · 6,2k läst
S
SandraNo1: Ja jag har påtalat för dem att hyresvärden stänger av fläkten på nattetid. och det kan ju knappast ses som "normalt" eftersom han inte har något pågående arbete nattetid(ej heller dagtid) som rör ventilationen. Tack alla för information Jag är ju sådan att jag vill ha massa kött på benen s.a.s innan jag ger mej in i en strid med en slug och slipad privat hyresvärd vars ända
8 svar · 3,6k läst
Rufus 58
Rufus 58: Tack gaia för praktiska och konstruktiva tips, som verkar vettiga! Ska testa nu lite fram och tillbaks med in- och utluft - i tur och ordning och i olika dela av huset. Sådana här gamla självdragssystem kräver väl en del mekande, eller hur? Dina synpunkter tycks ju stämma rätt bra med sotarns också Återkommer snart med resultaten. :-))
5 svar · 3,5k läst
·
F
Fixar_Krille: Något jag ångrar är att jag inte drog ut utblåset till ett växthus (uterum). Undrar vilket klimat temp man hade haft där, någon som provat.
38 svar · 9,2k läst
NetNut
NetNut: Har du en bra avfuktare behöver du inte någn byggfläkt/kupevärmare. Sätt dit en vanlig "bordsfläkt" eller en lite större golvmodell så du får rörelse i luften. Bara att ha en fläkt som flyttar runt luften kan torka ner torktiden flera timmar om man bara har någon frånluftsventil eller liknande. I mon bostadsrätt har jag byggt om en toalett till tvättstuga och satt upp en vanlig
8 svar · 7,8k läst
S
sarajh: Hej! Tack igen för alla kloka svar! Ska undersöka möjligheten att dra ventilation till WC från duschen. Borde gå men blir en del ingrepp. Och bra tips att prata med personen som gjort OVK och höra vad han/hon har för tips. mvh Sara
8 svar · 2,4k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Exakt...Han mätte aldrig i det tredje och ej tillluften, tyvärr. Skall kolla efter en annan firma, tyckte den här gubben mest var sur. Men jag tycker det flåsar ordentligt i till lufts donen samtidigt som man knappt känner nått i frånlufts donen när man känner med handen. Dock skall det vara 7 l/s inte 9 som jag skrev.
5 svar · 1,6k läst
E
elmont: Du ska fråga en plåtslagare så fixar han en "krona" att sätta på skorstenen.
6 svar · 13,5k läst
F
forcelite: Sådär ser det nog ut i 10 000 tals ventilationskanaler i äldre hus runt om i vårt land. Även i mitt. Leder det till fuktskador? Svar: Nej Värre ifall otätheten sitte på den kalla sidan. I en överlåtelsebesiktning av besiktningsmän/företag tror jag inte det brukar ingå besiktning av bostadens ventilationssystem.
12 svar · 5,5k läst
·
V
Ventilations Bosse: lätt gjort att det blir stopp i kondensslangen, se till att den fungerar
29 svar · 11,5k läst
D
Dsl: Finns inte risken att man får en fuktig källare eftersom den anragligen är kallare än övervåningen?
4 svar · 3,5k läst
M
myrstack: Har du en aning om vad du har för radonvärden eller är det helt okänt? En rekommendation är nog att ha bättre koll på det så du vet om det är 30 liter/sekund totalt du måste suga ut eller 300! Nästa fråga skulle jag säga är vad ni tycker är ett bra inomhusklimat. I många fall handlar det först om att ha ett effektivt utsug ur tex badrum och toaletter och sekundärt bra tilluft i
1 svar · 1,4k läst
V
Ventilations Bosse: tjaa, men jag skulle kanske vända fläkten så att den suger vid golvet och blåser upp "kylan,då flyttar du ner värmen
13 svar · 32,5k läst
V
Ventilations Bosse: Hm, Lossnay har jag provat på ett par ställen, det drar KALLT när det är kallt ute, annars bra
11 svar · 17,1k läst
V
Ventilations Bosse: Hm, om ni pratar med den som gjort OVK-besiktning kan ni kanske få svar. (OVK är väl gjord) eller kika i det protokollet.
6 svar · 13,9k läst
V
Ventilations Bosse: Hm, det finns också ljuddämpande don, kanske hjälper för dig
13 svar · 8,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.