12 668 läst ·
32 svar
13k läst
32 svar
FTX: Systemair vs Fläktwoods
Sida 1 av 3
Med vårt nya hus skulle det komma ett Systemair VR700DCV. När jag kollade i huset efter stomresningen stod där en pall med ventilationskanaler och ljuddämpare samt en jättekartong med Fläktwoodslogga. Misstänker därför starkt att det har blivit ett annat FTX-agg.
Vilket märke är bäst? Ska man vara tyst och glad eller ska man bråka? En grej som är bra med systemair är att man kan göra ett veckoschema för ventilationen och växla mellan olika lägen via kontrollsignaler så att man tex kan styra med hemma/bortaknapp mm. Men sånt kanske finns på alla idag?
Vilket märke är bäst? Ska man vara tyst och glad eller ska man bråka? En grej som är bra med systemair är att man kan göra ett veckoschema för ventilationen och växla mellan olika lägen via kontrollsignaler så att man tex kan styra med hemma/bortaknapp mm. Men sånt kanske finns på alla idag?
Nej jag är inte säker, jag blev bara misstänksam då det var en pall vid sidan av med rör och ljuddämpare. Men det är klart, det kanske är fullt med krökar och andra "smågrejer" i kartongen. Hoppas det, för jag tyckte Systemair-agget verkade modernt och fint när jag läste om det.
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad jag vill skriva på ett öppet forum är väl upp till mig.
Eller är det någon form av offentlighets princip som gäller här eller?
Men för att utveckla svaret lite, kan jag skriva så här.
Man kan säga så här att runt 1980 talet så tryckte man in en jävla massa små ftx aggregat i lgh. Detta koncept frångick man efter några år då service kostnaderna på de små aggregaten var och fortfarande är rätt dyr.
Nu har det koncept kommit tillbaka igen iom alla nybyggen av bostadsrätter. Stora byggföretag trycker in små billiga ftx aggregat som håler i 2-3 år, sen börjar problemen komma. Oftast vid första OVK besiktningen.Men då har garantin försvunnit och kvar står bostadsföreningen alternativt bostadrättsinnehavaren kvar med svarte petter. Ett dyrt ventilations system som kommer kosta många kronor i underhåll under väldigt lång tid.
Detta är inte relaterat bara till fläktwoods, Det gäller de flesta agg leverantörerna.
Men fläktwoods har mer problem än andra, baserat på mina egna upplevelser.
Eller är det någon form av offentlighets princip som gäller här eller?
Men för att utveckla svaret lite, kan jag skriva så här.
Man kan säga så här att runt 1980 talet så tryckte man in en jävla massa små ftx aggregat i lgh. Detta koncept frångick man efter några år då service kostnaderna på de små aggregaten var och fortfarande är rätt dyr.
Nu har det koncept kommit tillbaka igen iom alla nybyggen av bostadsrätter. Stora byggföretag trycker in små billiga ftx aggregat som håler i 2-3 år, sen börjar problemen komma. Oftast vid första OVK besiktningen.Men då har garantin försvunnit och kvar står bostadsföreningen alternativt bostadrättsinnehavaren kvar med svarte petter. Ett dyrt ventilations system som kommer kosta många kronor i underhåll under väldigt lång tid.
Detta är inte relaterat bara till fläktwoods, Det gäller de flesta agg leverantörerna.
Men fläktwoods har mer problem än andra, baserat på mina egna upplevelser.
Ja självklart är det ju mindre serviceutgifter om man klämmer in ett stort ventagg som servar ett helt hyreshus än om man monterar 20st små.
Känns ju dock inte så relevant för detta forum? Misstänker att TS bygger en villa va?
Känns ju dock inte så relevant för detta forum? Misstänker att TS bygger en villa va?
Är ju nästan samma aggregat som sitter i villor som sitter i lgh.
Samma komponenter. Skillnaden är ju att i stora lägenhets områden får man insikt om hur jävla illa det är.
Det får du inte som villa ägare där du bara ser ditt eget aggregat.
Samma komponenter. Skillnaden är ju att i stora lägenhets områden får man insikt om hur jävla illa det är.
Det får du inte som villa ägare där du bara ser ditt eget aggregat.