Byggahus.se
T
TS: Har Du behov av mycket tilluft kan Du sätta spiro 160 mm med t ex alu-galler på utsidan och tilluftsventil för tak/ vägg på insidan. Fläktwoods har sådana. Bör ha riktverkan så att luften riktas uppåt och åt sidorna för att minska risken för kallras. Annars funkra Peter K:s förslag bra. Jämför Du flödena vid 10 Pa tryckskilllnad får Du ca 9 L/s med Fresh och lätt 20 L/s med 160
2 svar · 3,5k läst
J
JesseJames: Då var mitt ftx system med EC motor igångsatt i halva huset (källaren, resten sätts igång när övervåningen är klar). Det blev ett Flexit S4R EC http://ubh.homeip.net/bilder/S4R_SL4R_AC_EC.pdf (läs på rätt modell då de vanliga AC motorerna drar dubbel effekt). Med 50l/s frånluft och 45l/s tilluft i källaren drar aggregatet måttliga 40W på fläktarna (värmeväxlar rotorn av),
0 svar · 2,9k läst
Faidros
Faidros: [citat] Jag skulle vilja montera den där på en vertikal kanal, men det är väl tveksamt om det går. Är det någon som har lyckats hitta PDF:en med installationsanvisningen på den där hemsidan? Min litauiska är inte vad den borde.
12 svar · 4,6k läst
P
Pongu: Här får du några svar! http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10266.0 /Pontus
6 svar · 3,7k läst
D
douglas72: Jag gjorde det du funderar på ganska nyligen, det blev helt ok. Tänkte inte riktigt på om det förändrade ljudnivån något, tror inte det. Mina rör var "nästa" lite lätt på sina ställen tidigare , efter skumningen sitter det stabilt vid genomföringen genom bjälklaget.
1 svar · 3,5k läst
P
Per-Erik: Jag köpte en billig list för typ 150:- som man sätter på bägge sidor av dörren. Man borrar ett antal hål rakt igenom och sätter liste över. Inte så jätte snyggt men det funkar.. Ska man ha snygga grejer får man nog betala.. Kanske det finns någon ventil i en båtbutik (svängskotts ventil)? Dem borde väll ha rea snart?
7 svar · 3,0k läst
L
LinaoMarkus: Räcker det med att veta difftryck över donen (+ nått datablad) eller måste jag ha en Swema för att få korrekta värden?
0 svar · 3,6k läst
P
Per-Erik: En fukt styrd fläkt i duchen är nog aldrig fel. Det finns även sånna som går på lågvarv (hela tiden) och vid en viss fuktighet ökar till max. Pumparna skulle iallfall göra att du får bättre cirkulation av luften i huset vilket inte är helt fel.
5 svar · 2,4k läst
hahel
hahel: Hej! Vi håller på att konvertera en f.d. kontorslokal till bostad, nu behöver vi få till en ny imkanal med takgenomföring för köksfläkten då den bef gick in i ventilationssystemet. Vår första tanke var att beställa en takhuv av plåt men den lokala ventilationsfirman säger att det är svårt att få takpappen (som vi har på taket) att fästa mot plåt och rekomenderade att bygga en
0 svar · 4,8k läst
A
anilov: Om man inte kollar med styrelsen vad som gäller för fläktar så kan man råka ut för att de helt sonika klipper av en fläkt som riskerar att sprida brand i huset. Det gör min förening varje år, när någon stackare tänkt sig att de "inte ska fråga för mycket" ;-) Det beror förstås på hur ventilationssystemet ser ut, men vissa kanaler kan sprida brand om man kopplar in vanlig fläkt
16 svar · 20,4k läst
A
AndersLe: Vinden är torr och har bra luft . Var en tendens till mögel vid inflyttning men vi fick ta bort brädor som stoppade luftflödet ner mot takfoten. Planen är även att sätta in ett antal ventiler i taket som mynnar ut under takpannorna. Nya hus har sådana. Av någon anledning skulle ju allt vara tätt på 30 talet...
7 svar · 4,5k läst
P
Per-Erik: du får mura dit ett väggstos Som denna nedan typ (se länk). Finns bättre modeller vet jag.. Jag har något liknande som är fast murat i skorstenen. http://www.k-rauta.se/vvs_5364.htm
1 svar · 10,4k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Där är rätt bra fart på fläkten i en sådan där protabel AC (en hel del värme som skall transporteras bort). Orkar inte din fläkt i pannan att suga bort den luft som AC'n blåser in får du problem som du redan märkt, du får testa att höja farten på fläkten i pannan.
4 svar · 9,1k läst
S
stoffekna: Hållr med Per-Erik. en fläkt som fungerar mycket bra är en Pax 260.
2 svar · 4,7k läst
S
stoffekna: Finns även på denna sidan.. http://www.exhausto.se/composite-2059.htm dom är lite dyrare men du får en bättre spridning på lusften så du slipper kallras / Mvh Stoffe
2 svar · 5,2k läst
it-snubben
it-snubben: Du kan troligtvis inte koppla in köksfläkten direkt på denna kanal då en imkanal från köksfläkt måste vara speciellt isolerad och dessutom möjlig att rensa. Men du kanske kan koppla på ett avstick på ventilationen, om du har en frånluftsfläkt, så att du får en ventil i köket också. Borde väl egentligen redan ha funnits.
1 svar · 4,3k läst
ClasseClas
ClasseClas: Eftersom du pratar om ett mkt litet rum så skulle jag gissa att det räcker med en avluft på 3-5 liter/s, vilket är vad jag har min klk hemma. Om du har en slät golvtröskel så har du en tillräcklig glipa för tilluften och även om du har en ljudisolerad och lufttät dörr så tror jag att tilluften till kaminen + ev. tjuvluft från matarröret är tillräckligt för det luftflöde som
7 svar · 4,6k läst
SWE_Monstro
SWE_Monstro: jag har fått det förklarat såhär för mig: frånluft (tex PAX): alla "smutsiga rum", tex badrum, kök tvättstuga osv... tilluft: (tex ventil): alla övriga rum, tex vardagsrum, sovrum osv...
1 svar · 3,9k läst
2
2an: [citat] Har tänkt samma tanke... För nått år sedan såg jag en typ av solarivent för luftintag till ftx som låg på taket o va på 4-5 m2, Den skulle klara att höja tempen 30° vid ett flöde motsvarande villa på 150 m2 men jag kan inte hitta denna sida längre tyvärr.. Frågade en firma på Nolia ifjol om detta men det va inget dom lagerhöll men o andra sidan inget problem att
10 svar · 7,4k läst
Gustavson
Gustavson: Tjenare! Jag fick precis min ventritning, dom hade missat en stålbalk i mellanbjälklaget så vi gjorde om ritningen via telefon, och då kom denna fråga upp. Han menade då att det inte skulle sitta något frånluftsdon ovan spis. Någon exakt min. pacering från spis(im-kanal) sa han inte, men jag tvingades ha ett utanpåliggande schakt där jag placerade donet ovanför diskmaskinen ca 2,5m
1 svar · 4,9k läst
V
ValterP: Gamla kakelugnar suger in friskluft genom gamla husens springor. Dvs när man eldar kommer det in lika mycket frisk luft som går ut i skorsten (så när som på CO2 och H2O). Alltså inga slangar utifrån till härden. Valter P Rönninge Kakelugnskonsult
2 svar · 3,8k läst
·
Mich
Mich: [citat] MBU är bara lite plåt (90 graders rör böj), med två hål för trycksensor. Måste ha en differentialtrycksensor (med elektronik). Display behövs också (om inte trycksensor lådan har det). Vill man logga så behövs ytterliggare saker. Jag är ingen expert på detta, utan har nyligen börjat titta på detta. Måste nog ringa runt och kolla vad som finns att köpa. Det som är lite
6 svar · 4,3k läst
P
Pepparkaka: [citat] Det är viktigt att ha ett undertryck i huset. Annars finns det risk att den fuktiga inomhusluften "trycks ut" i väggarna, där den i värsta fall kan kondenseras vilket medför risk för mögel.
34 svar · 8,8k läst
·
Snailman
Snailman: http://www.fresh.se/p93834/files/Varmeatervinning_SE-2376.pdf http://www.rec-indovent.se/pdf/temovex_produktguide.pdf Här kan man se en del...
1 svar · 2,5k läst
T
Tigervilja: Hej Patrik, Tack för bra råd! Både till-och-frånluft måste monteras utvändigt ifrån. Danslokalen är som du kan se på bilderna inte direkt designad för atrt dra fläktkanaler invändigt utan vi tänkte gömma dem under taket utifrån, isolera dem o sedan täcka dem med panel. Menar du att mekaniskt styrt tilluftsdon går att reglera så det blir en viss genomströmning av luft då de
4 svar · 4,8k läst
·
P
Pasta: Här är lite länkar till lagar och förordningar kring arbetsmiljö och häsoskydd för frisörarbete. Sosialstyrelsens författningssamling "Yrkesmässig hygienisk verksamhet": http://www.sos.se/sosfs/2006_4/2006_4.pdf Arbetsmiljöverket AFS 1985:18 http://www.av.se/dokument/afs/afs1985_18.pdf Tidigare sa arbetsmiljöverket att det skulle vara en minsta luftväxling på 3,3 l/s.m² men i den
5 svar · 10,9k läst
·
P
Per-Erik: Om du stänger av fläkten så riskerar du att få fukt problem som följd.. Sen är det som BAS säger. fläkten drar inte mycket. Det är värmen som den blåser ut som är den igentliga förlusten. Finns ju lösningar på att återanvända värmen i från luften. Kanske kan vara något?
2 svar · 6,9k läst
P
perstr: Vi har inte anslutit oss till det komunala vattnet ännu. Har helt enkelt inte rinnande vatten i huset. Lite som en sommarstuga tills vidare m.a.o.
2 svar · 2,3k läst
T
Tottep: Hej Och tack för dom snabba svaren... problemt är alltså hur man ska fästa det där nätet på ett bra sätt för det är ju bara betong där. Fattar inte att man inte bara kan skruva bort framsidan och byta nät....gick dom aldrig sönder tidigare eller undrar hur dom tänkte :D
3 svar · 13,6k läst
P
Per-Erik: Jag gör ett försök att reda ut saken lite iallfall.. :) [citat] Det verkar vara en Frånluft modul som du använder i Bergvärme/jord/luft värmepumpen. Så du även kan utnyttja värmepumpen till frånluften. Normalt i nyare hus så har man frånluftvärmepump som täcker hela uppvärming & varmvatten behovet. Dock om duhar stort hus eller dåligt isolerat (tex gammalt hus) så orkar inte
2 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.