A
AndersS: Som Bosse V... skriver så är de felkopplade och du får du precis detta fenomenet. Vi hittade två element som man kopplat fel, VVS-firma utfört, vid en ombyggnation och vi märkte det inte förrän vi satte in värmepumpen. Så börja med att koppla dem rätt. Skulle det trots allt inte hjälpa så kan man ev. justera upp hastigheten på cirkulationspumpen i din värmepump, men det innebär
8 svar · 4,1k läst
D
Danne12345: [citat] Jo, precis. Det finns ju en till takhuv på andra änden av huset och det röret går väl till luftvärmepumpen. Det kanske var det aggregatet du menade? Men borde väl vara samma där att lite vatten är ingen större fara.
4 svar · 4,3k läst
2
2:a: villan: Så fort det börjar blåsa ute så börjar vår köksfläkt föra oväsen. Dels står kallrasskyddet och slår, dels hörs alla vindstötar tydligt i ventilationsröret. Klart störande. Sotaren som besiktigade installationen tipsade om att man kan skruva fast muttrar i kallrasskyddet som då tynger ned plåtarna, med den nackdelen att man inte längre kan köra fläkten på läge 1... Ska det
0 svar · 2,3k läst
A
Avemo: Jag är ingen expert på detta, så ta inte för hårt på mina ord, men jag tycker att det låter som att laga en läckande båt genom att borra ett hål till i den. Hur värmer du annars huset? Om husets värmesystem minskar på värmen från elementen för att kaminen värmer extra så ökar kallraset från fönstren alldeles oavsett kaminens tilluft. Om det drar kallt från fönstrens
5 svar · 3,4k läst
·
V
Ventilations Bosse: om du stryper Tilluften och låter frånluften gå så sugs ju kall uteluft in 100m3 kall uteluft= ca 1,5 kw
2 svar · 1,2k läst
V
Ventilations Bosse: Det finns ju andra aggregat som är lika bra,men billigare
3 svar · 2,5k läst
R
redheat: köpte en extra sensor till Hygrometern för att placera på vinden, har en i krypgrunden också skall den placeras vid golvet eller i taket??
0 svar · 1,3k läst
Consensus
Consensus: Ventilation är mer komplicerat än man tror. Att starta från scratch och installera en FTX kräver en projektering av ventilationssystemet. Att sen installera klabbet är en sak man till stor det kan göra själv. En risk som du själv nämner är kondensrisken. Kalla rör i varma utrymmen måste kondensisoleras. Varma rör i kalla utrymmen måste isoleras. Hur mycket står i
5 svar · 1,4k läst
P
ptlf: Ja, det är dom verkligen. Skickade en fråga efter att jag skrivit här. Fick snabbt svar, och dom ska skicka några "vingar" och en beskrivning hur man byter.d^_^b
2 svar · 3,7k läst
M
M_Persson: Hej och trevlig fortsättning. Det har varit lite varmare temperaturer ute nu, kanske varit o nosat på nollan iaf. Gick på toaletten och tittar ut genom fönstret och får då se gul is och snö som hänger ned från taket. Konstigt tänkte jag o tittade i de andra fönstren med, men det är bara vid toaletten som det är så på. Har avloppsventilationen går ut på taket rakt ovanför
0 svar · 1,5k läst
R
Roefv: okej, då förstår jag vad du menar. Tack / Joakim
5 svar · 4,1k läst
·
F
fsn: Mina föräldrar har ett REC Temovex 250 som dom ganska nyligen dragit igång. Mäter 23 grader på luften vid frånluftsventil och ca 12 grader på tilluft. Utetempen har under mätperionden varit ca 10-12 minus. Det ger också förbannat lite kondensvatten (som fö rinner ut på golvet för att det har slarvats med silikonsprutan vid tillverkningen). Är detta normala temperaturer, jag tycker
0 svar · 1,2k läst
L
Lemon 2010: hej Lejon76, jag är i samma situation som du, har ett badrum som skall renoveras. I dagsläget går ventilationen ut med självdrag i ett gammalt asbetsrör till skorstenen och ut. Kommer snart ha samma uppvärmning som du men eldar mindre. (skall kolla om jag har ett rör i skorstenen så den ej vittar) Jag trodde det var smart att leda ihop ventilationen till ett ställe för framtida utbygge
6 svar · 5,0k läst
H
Håkan_65: Hej! Är det någon som vet om det finns en enkel utrustning för att temp.styra flera fläktar från en enda tempgivare. Typ trådlös överföring av aktuell temp till varje fläkts styrutrustning. Styrutrustningen är en PAR 1000.
0 svar · 1,0k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Låter ju kanon :) Har lagt 160mm avloppsrör.
8 svar · 1,2k läst
C
christiancarlsson: Har bara mekanisk frånluft heter det väl då kökfläkten går på låga varvtal och styr utsuget i badrum,toalett å tvättstuga, även då fläkten inte är igång. Annars så är det bara dessa ventiler som tar in frisk luft,
2 svar · 11,1k läst
S
steppen7: Bygger en gäststugedel i garaget och funderar nu på ventilationen. Stugan kommer ha ett litet rum på typ 10kvm med bäddsoffa och ev liten kokvrå. Det ska också bli en liten WC/dusch på ca 2kvm. Från rummet kan klättra upp på ett sovloft om ca 10kvm som ligger ovanpå garagedelen. Det blir snedtak i hela gäststugedelen med 4m i nock. Jag tänker mig att man bygger ett platt innertak på
0 svar · 4,0k läst
T
Tjoa: Jo men om huset är från 1947 och inga ändringar är gjorda så utgår man vid besiktning från reglerna som var 1947. Och i självdragshus är kravet egentligen bara att kanalerna ska finnas och att de inte ska vara täppta eller igenrasade.
23 svar · 8,3k läst
J
jerpa_84: Menar att om fläkten i de badrummet inte får tillräckligt med luft från tilluftsventiler fönsterventiler mm så kan den ta luften från en självdragskanal istället allstå luften går bakvägen i tex ett annat badrum, men de går ju enkelt att testa med rök tex. Luften tar alltid lättaste vägen.
10 svar · 1,7k läst
S
steb: hej fina bilder : en sak bara du har satt filtrerna fel ;) varför rena utblåsluften ? jag har en fråga till dig var ska termostaten sitta ? kan man justera när den ska gå på.
3 svar · 1,9k läst
T
Tjoa: [citat] Det där är en riktigt skitdålig ide. Det finns en anledning till att det är så uppstyrt med sanering av asbest. Dra nya rör på vind. montera dit en kanalfläkt med tyristor och en ljuddämpare. Isolera kalaset.
1 svar · 3,3k läst
T
Ti_Tan: Jag tänker byta ut min tio år gamla luft/luft värmepump typ ”Nilan VPL 15” mot något modernare med bättre verkningsgrad och skulle vilja ha förslag på vad jag ska byta till. Huset är på 110 m2 i blåbetong och radonsanerat med utsug i tvätt och bad och inblås i övriga rum. Värmepumpen som står för ventilationen är monterad på vinden. Storleken på den är höjd 715 mm, bredd
0 svar · 1,5k läst
P
Anonymiserad 122687: [citat] Detta låter bra men den högra väggen vätter emot en annan lgh så jag är tyvärr så illa tvungen att förlita mig på tilluften ifrån barnrummet (hade nog inte fått borra håk i fasaden ändå tyvärr). luften känns bra när alla dörrar är öppna men den blir snabbt dålig när allt är stängt.
8 svar · 1,9k läst
·
T
Tjoa: Alla tillverkare har det. lindab, fläktwoods, hallströms. Men tveksamt om de har det i lager.Kanske små detaljer såsom 125,160 i begränsad mängd,men sen är det nog stopp. Brukar va så att man får beställa, så tillverkar de det du vill ha. Dyrt som fan är det med. Kolla med din lokala ventilation/plåtslagare med. De har ju oftast fraktfritt.
1 svar · 725 läst
B
BaraJoWe: Tack för ideerna, jag skall fundera på vilken lösning som kan funka bäst
3 svar · 5,2k läst
M
Micke o Marie: Tror vårt kostar ca 50 Tkr men det är 2 våningar och stort. Hur mycket dyrare? Jag gissar 70%...
8 svar · 2,0k läst
E
eviljava: [citat] Jaså? Be honom gärna definiera "allmän kunskap". Det låter nämligen som ett ord som lämnar öppet för egna tolkningar. Hur som helst: Det är ju inte ditt problem att han saknar nödvändig kunskap, eller hur? :D Saknar man egen kunskap brukar man vanligtvis anlita en besiktningsman. När det gäller lägenheter är det dock inte så vanligt att man anlitar besiktningsmän. Detta
15 svar · 2,6k läst
M
mr_s_d: har ett stort badrum som inkluderar med tvättmaskin o torktumlare tvättbänk. tonåringar som duschar förjämmnan....funderar på sätta in en avfuktare... förslag på lämpligt fabrikat.....finns ju en massa på marknaden
0 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.