Har en liten fundering över mitt hus.. det är så att vi har problem med radon har haft 520bq/kvm men koppla in radonslang och samtidigt stoppa jag in nya filter (pollen) i 2 ventiler och gjorde ett nytt kortidsprov då hade jag 820bq/kvm:blushing: .

Min undran är nu efter kollat på prottokollet efter inst, av ventilation då suger vi ut 37l/s men vad jag förstår så släpper tilluftventilerna bara in ca 8l/s per/st (har 4 st) det är bara 32l/s och blir nog lite sämre med tätare filter i dom också och luften måste ju in nånstans och radonen kommer in vid golvet efter väggarna. kan det va så att vi behöver en ventil till? Känner att det är vakum i huset när jag öppnar ytterdörren!
Bor i ett Älvsbyhus Höner 102kvm med frånluftpump Nibe 310P och sitter 4 st tilluftventiler.
Radon slangen sugs med en kanalfläkt 62W i grunden ut i husgrunden.

Tacksam för snabba svar!
Mvh tobbe

Ja, det låter som om nu har du ökat undertrycket i huset så att det nu sugs in mer radon genom grunden än tidigare.

vad tror ni om att ställa ner fläkten på frånluftpumpen å göra ett korttids prov och se om det blir bättre?
Och om det blir bättre i så fall öka fläkten och sätta in en till tillluftsventil!

Redigerat:
ingen som kan veta?

Öppna ett fönster istället kanske? Då blir du ju av med ev undertryck.

kan väl inte ha fönstret öppet hella året

tobbej skrev:
kan väl inte ha fönstret öppet hella året
Du skrev ju att du skulle göra en korttidsmätning.

vad e skillnaden på en radonsug gemfört med en kanalfläkt då??

Som jag tolkar din fråga så har du installerat någon slags undertrycksventilation som du kallar radonslang och till den är det kopplat någon slags fläkt. I och med att du har en frånluftsvärmepump och tar in friskluft via ventiler så kommer du ha ett permanent undertryck i huset. Det är normal och så ska det vara. Utmaningen för dig blir att hitta balansen där du mätt mellan inneluften och din grund måste ha ett undertryck så att inte radonhaltiga luften sugs in i huset. Enkelt så måste du ha ännu större undertryck i din grund än vad du har innomhus.

Har du haft en firma på besök som installerat det hela bör de kunna mäta undertrycket på respektive ställe. Ingen idé med någon annan ny kortidsmätning innan du bekräftat att luftströmmen går åt rätt håll och det ska gå att mäta fram. På sin höjd ska en seriös firma kunna lämna en digital korttidsmätare under injustering för att få en bekräftelse på att radonhalten går åt rätt håll

Jag förutsatte att flökten suger nere under golvet,och
blåser ut det ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.