Hej,

Hade en ventilationssnubbe som mätte upp 2 av 3 från luft don. Ett i duschen som är precis under FTX aggregatet och en i köket som är en 3-4 meter längre bort. Det som ligger i källar delen (tvättstugan) mättes inte.

Jag hade sämre från luft på det närmaste än det som är längre bort!!??

Vid max fart på fläkt låg det på ca 9 l/s resp 10-11 l/s.

Hur kommer det sig.. det är ju ett j_kla flås på till luften. Kan det var nått som drar kyl luft så jag inte får suget??

Olika injusterade don, spjäll på kanalerna, någon skarv som gått upp, förklaringarna kan vara många.

Att donet sitter precis under aggregatet behöver inte betyda att det sitter där kanalmässigt, upp på vinden och kolla hur det är draget. Om det sitter på ett avstick nära aggregatet brukar det finnas ett spjäll där för att justera ner flödet.

Du kanske har två olika fläktar i aggregatet som och frånluften går saktare. Du kanske har en massa damm i frånluftskanalerna. Kolla i aggregatet så att inte nått filter sitter igen och att fläktarna snurrar ungefär lika fort. Är det ett nyare aggregat kan man lätt ställa hastigheterna på fläktarna separat. Är det äldre kan både från och tilluft sitta på samma motor. Fick du inga råd av ventilationskillen ? han om någon borde ju veta hur det fungerar??

Vi bytte till nya filter när han var här. Jag kan ställa hastigheten från bo planet med ett vred. Verkar som det är en motor endast flödet blev som högst när den är full gas.Skall ta och kolla rören till våren när det blir plusgrader är ju svinkallt på vinden nu. Det är möjligt att det är mkt smuts oxå.

Jag har inte rört spjällen sedan det installerades (2002) efter installation av bergvärme och radon halten var lite hög. Jag köpte huset 2004. Har inte sett något protokoll av inställningar och flöden.

Liten fråga: Har du 9l/s på ett och 10-11 l/s på det andra donet? detta är en väldigt liten skillnad.
Varför mättes inte det tredje donet? Mätte han tilluftsflödet?

Det kan kännas som att det "flåsar" mycket från vissa tilluftsdon även om luftsflödet i sig inte är högt.

Exakt...Han mätte aldrig i det tredje och ej tillluften, tyvärr. Skall kolla efter en annan firma, tyckte den här gubben mest var sur. Men jag tycker det flåsar ordentligt i till lufts donen samtidigt som man knappt känner nått i frånlufts donen när man känner med handen. Dock skall det vara 7 l/s inte 9 som jag skrev.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.