Ventilation
peter5916: Offerterna ligger på 45.000:- med avdraget rotavdrag, inkl justering av bef system. Ej inkluderat elarbete.
SwiftD: [citat] Jo, det förstår jag. Men detta var under uppbyggnad och jag hade inte hunnit sätt isolering på rören uppe på vinden. Jag har nu isolerat rören och jag gissar på att det kommer att torka upp av sig själv så småningom.
FrittDrag_II: Viss strypning (tryckfall) vill man alltid ha i donen så man kan injustera. Man får se systemet som en helhet, rätt dimensionerat kanalsystem innebär att man inte behöver strypa så mycket på donen närmast fläkten.
exerg: Standardrören före -75 var 75mm vilket idag är standard 80 mm vilket ändå känns magert för en ventil till ett badrum. Om du vidgar hålet i taket till 105 mm,slitsar upp röret ca 5cm, trär dit en övergång 80-100 utanpå 70-röret och viker slitsarna efter övergångens insida och tätar med tätningsmassa och sätter dit en 100 mm ventil så blir det bättre än det någonsin varit.
cno: Tackar för bra hjälp. Fläkten kommer att vara inbyggd så 160mm är inga problem
pink_painter: Jag har ett liknande problem, med tillägget att mitt hål är för stort och röret sitter på sniskan så att inneluften delvis går rakt upp på kallvinden (har startat egen tråd med). Hur tätar man ihopsättningen på bästa sätt?
ats: Bygger nytt mindre hus med c:a 70 m2 på bottenvåning och loft [ett rum] på halva huset (35 m2). Den delen av huset som ej har loft är storstuga/kök, dvs helt öppet [ryggåstak]. Har funderat på att sätta upp "Rums FTX", en i storstuga, och en på loftet. Har kikat på Mitsubishi Lossnay VL100. För att får frisk luft till sovrumen (under loftet) funderade jag helt enkelt på att köra en
Lizzardo: Nej, de är som sagt redan isolerade
ölk: Då så!! Kommer att fortsätta köra den på halvfart då vi inte är där i veckorna,(läge 3).Alltså läget som installatören satte den på, med tanke på detta... Då vi framöver förhoppningsvis nu kommer att bo i huset permanent (även då vi är där på helgerna) blir det till att ratta upp varvtalet till maxflödet (6) på regulatorn/fläkten,och köra så....skönt att veta att den
tupas: Jag såg att Fresh har en 8 mm tjock ljudabsorberande matta avsedd att montera i standard modulrör. Mattan läggs i röret så att den ligger som en rörskål. Utmärkt att använda t ex mot grannens altan, lekplats etc. Passar till modulrör Ø98/102 mm. Är det någon som testat den här produkten? Kommer den påverka luftflödet?
SwiftD: Tack, Tjoa. Jag har skickat en förfrågan till dessa nu och får se om de kan utföra sådana uppdrag.
mycke_nu: Vekar minst sagt otroligt att marken skulle kunna värma till +14 så här års. Jag uppskattar marktemperaturen här på södra Gotland (mildast i Sverige) till ca 3-4 grader just nu.
BigGitt: TS. Som det är just nu BÖR du ha följande. En konstant gående fläkt i badrummet. Gärna modell större, En tilluftsventil i sovrummet och vardagsrummet gärna en som blåser den kalla luften mot radiator. Och spjäll i köksfläkten. Den ska inte fungera som tilluftskanal! http://www.leifarvidsson.se/documents/4/7/Articles/57/1/19.pdf Kolla på YSO-R
Snabelost: Tjena! Har installerat ett Heru 90 S EC i ett nybygge. Några tips på konfigurationsförändringar som skall göra jämfört med defaultvärden? Det är ju givetvis väldigt individuellt, men det kanske finns inställningar som är "must have". /Magnus
th64: Jag har problem med kondens på insidan av ett lätt undertak. Huset är ännu inte klart och saknar ventilation på vinden. Entreprenören menar att duken/väven är diffusionsöppen så därför ska ingen annan ventilation av vinden behövas. Stämmer det? Huset är uppvärmt och ska vara diffusionstät upp mot vinden. Visserligen har jag ingen garanti för detta då det är en hel del fusk i
BigGitt: Sök är du snäll. En del tillverkare hade dessa instruktioner medföljande varje filter. Men det var förr! Idag vill man sälja nya filter i stället.
millenium99: Hej, Jag bor i en lägenhet från -39 som i det lilla badrummet har både ett ventilationsuttag nära taket och en cirka 10*10 cm lucka 1 meter över golvet som leder till samma ventilationskanal, luckan kan ställas öppen i olika lägen. Jag tänkte nu renovera badrummet och har svårt att se poängen med luckan, som även ligger i våtzon 1 enligt BKR:s branschregler. Är det någon som har
ölk: tackar exeberg!! Har precis kommit hem från huset... Höll på och försöka ställa in friskluftsventilerna i förhållande till frånluftssugen. Vad jag nu vet att jag har i totalvärde på frånluftarna är: ca 18 l/s, vilket ju är för LITE för 85 kvm, varvtalsregulatorn till fläkten står på 4 av 6. Kan jag prova med att maxa upp till steg 6 och förhoppningsvis komma upp i bättre
Abörjesson: Hej. Som rubriken lyder. Vilken hade ni valt? Har fått bra pris på båda men MDE25 är något billigare då den är utgången. Behöver lite hjälp med att välja. DS28 som alla pratar så gott om eller MDE25 som är några hundringar billigare. DS28 http://www.tesscandinavia.se/produkt/avfuktare/ds28.htm MDE25 http://www.tesscandinavia.se/produkt/avfuktare/mde25.htm Ganska lika specar så jag
timia77: Hejsan Vi har stängt av vårt elelement i ACJ:n och har köpt en luftvärmepump istället. ACJ:n går endast med fläkten. Vi har även uppdaterat oss med en ny "minimaster" som heter Flexit SL4 EC. Detta mest för att våra minimaster egentligen var för liten för vårt hus. Vi har fått ett mkt behagligare klimat inne nu. Rekommenderar att göra något liknande. /Maria
Ventilations Bosse: jag skulle ta ett konventionellt aggregat med rot vvx.
peppew: Om det nya fönstret har en metallkant (profillist runt glaset) ger det en köldbrygga som gör att temperaturen där är mkt lägre än tidigare kopplade bågar. Finns info på sp hemsida. Vi hade tidigare inga problem men när vi byte våra 3-glas fönster mot Ekstrands superenergi effektiva ( eller något) fick vi kondens och is i nerkant. Vi gjorde värmekamramätning och förutom att de var
Raukas: Vad jag menade var att en "expert" kan råda er vilken väg ni ska gå. Allt från att förbättra självdrag till att installera ett FTX-aggregat. Själv kör jag med följande: Boendeplan: Spisfläkt av typ non-stop som alltid går (ljudlöst) och wc med självdrag. Källare: Självdrag i badrum samt en paxfläkt i ett förråd med mycket fuktgenomsläpp från mark/berg. Givetvis öppna
Price: Hej, ja jag är också på jakt efter automatisk tilluftsventil, fast av andra skäl. Vi har FTX i huset och två braskassetter. De skapar tillsammans ett så stort undertryck att vi har större radon-problem än vi skulle behöva ha. Jag öppnar gärna ett spjäll, drar i en lina eller vad som helst när jag ska tända brasan, men slipper gärna komma ihåg den efter en timme eller så när
torke1: Borr med speciellt munstycke? Har du träkonstruktion i huset är det bara att skaffa en hålsåg med rätt diameter, skruva på den på borrmaskinen och köra. Är det spaltventiler borrar du ett gäng hål på rad med ett vanligt borr.
Bricco: [citat] Har tvättat filtren i diskmaskin (metallnätt) samt sköljt värmeväxlaren i duschen (allt enligt manual). Luftflödet ökade ganska mycket men temperaturen är densamma.
abe: Jag ska ha två fläktar, en till hällen och en till vedspisen. Jag kopplar båda till samma 125 kanal men behöver jag backventil/kallrasskydd för att inte köra luften från den påsatta fläkten till den avstängda? När jag kör bägge borde det inte vara ngt problem! Någon som har ett y-trör i 125 över:)