Hej

Har ett 50-talshus med källare och självdrag med frånluft genom ventiler upp i skorstenen. Har idag inga problem med fukt men tycker kåken slösar otroligt med energi.

Funderar på att försöka utnytja spillvärmen på bostadsplan till källaren genom att med en fläkt suga varm luft från säg vardagsrummet och flytta den ner i källaren via ett rörsystem och kanalfläkt. Bygger jag bort mig totalt med denna lösning eller är det ett bra sätt att nyttja överskottsvärme till källaren. Systemet kommer ju främst vara i drift vintertid.

Mvh
Magnus

Jag är inte ventilationare, men risken med din lösning kan vara att du överventilerar vardagsrummet. Den mängd luft som passerar ut via din fläkt läggs ju till den mängd som ventileras ut genom den befintliga ventilationen. Den totala mängden sugs in via tilluftsventil i yttervägg eller i fönster.

Sen är jag inte så säker på att du gör någon besparing eftersom du ju flyttar värmen för att värma upp källaren (som är ouppvärmd idag?)
Möjligtvis kanske om man stängde till frånluften i skorstenen och sög ut den via källare och sen ut. Men det kanske finns någon luftmontör här som har en bra lösning på detta? :)

Det är altså befintlig frånluft från vardagsrummet som skall tryckas ner i källaren i stället för ut genom skorstenen direkt. Källaren är uppvärmd idag.

Mvh Magnus

Ja det är ingen konstig lösning och fungerar. Köp någon paxfläkt som är gjort för kontinuerlig drift och kör på lågt varvtal.

Finns inte risken att man får en fuktig källare eftersom den anragligen är kallare än övervåningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.