8 860 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Ljuddämpare i efterhand?
Hur gör jag för att i efterhand montera ljuddämpare på badrummens frånluftsdon? Har upptäckt att det låter en del i köket när nån går på toa (finns ett frånluftsdon i köket).
Vilken typ av ljuddämpare? Och tar den verkligen bort ljudet? Strålen i holken mm och andra icke-aptitliga ljud som man helst inte vill höra i köket? :O
Det finns möjlighet att komma åt kanaler men just på toaletterna kan det bli lite jobbigt. Hur långt från donet kan/bör ljuddämparen sitta?
Kjell G
Vilken typ av ljuddämpare? Och tar den verkligen bort ljudet? Strålen i holken mm och andra icke-aptitliga ljud som man helst inte vill höra i köket? :O
Det finns möjlighet att komma åt kanaler men just på toaletterna kan det bli lite jobbigt. Hur långt från donet kan/bör ljuddämparen sitta?
Kjell G
Ventilation, helt säkert. Väggarna är det isolering i, två dörrar stängda mellan och ljudet kommer ganska säkert från donet, även om jag inte satt örat till.
Kjell G
Kjell G
I mitt förra hus fanns ingen ljuddämpare, och upplevde inte något störande ljud från donen. I det nya huset är frånluftsanäggningen ritad med en dämpare, men här är också luftpumpen kraftigare ( fighter 360) = knappast hörbart sus från donen. Å andra sidan är det inte mycket att bråka om, då en dämpare kostar ca en 500 hundring.
bilden visar dämparen, visade blden på ett Am forum, där dom talade om trim dämpare, förklarade att min var 4" i båda ändar, det hade man adrig sett förr.......

bilden visar dämparen, visade blden på ett Am forum, där dom talade om trim dämpare, förklarade att min var 4" i båda ändar, det hade man adrig sett förr.......

Verkar som jag inte behöver upp på vinden o röra. Dragningen från toa på bv går genom klädkammaren öv (inkl don där också) och döljs i en liten trumma (har själv klätt in med vitfolierad spån).
Flexen bygger minst men kanske dämpar mindre jmf med saturnus förslag?
(förstod först inte vad bilen gjorde där tills jag scrollade vidare
Kjell G
Kjell G
Det är hans avgassystemKjell_G skrev:Verkar som jag inte behöver upp på vinden o röra. Dragningen från toa på bv går genom klädkammaren öv (inkl don där också) och döljs i en liten trumma (har själv klätt in med vitfolierad spån).
Kjell G
Det enklaste är att sätta en dämpare vid ventilationsaggregatet, det kan mycket väl räcka. De enklaste montaget får du om du monterar en drasut-dämpare mellan aggregat och från/tilluftskanaler (om du har en FTX), annars bara på frånluftskanalen. TÄnk på att drasuten dämpar bättre om den dras ut i hela sin längd och om det finns någon typ av kurva på slangen.
http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/akucomp.pdf
http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/akucomp.pdf
Det är ingen FTX, det finns ljuddämpare i anslutning till fläkten men tanken med den var att slippa fläktljud i donen. Kanske feltänk?
Men nu finns det ju plats för en dämpare, frågan är bara om flexen är lika bra som metallburken. Det kan bli svårt att få till en böj på den, lättare att sätta dit en metalldämpare även om min lilla inbyggnadskanal måste vidgas, inget problem i klädkammaren, plats finns.
Frugan påpekar att det faktiskt ändå hörs via dörren också, stämmer nog för det är en rejäl luftspalt i tröskeln. Men den måste väl finnas eftersom det inte finns nån friskluftsventil i badrummet? Eller ska man kanske satsa på att täppa till där och få in en liten spaltventil i fönstret alt fresh-don i väggen? Men ljuddämparen behövs iaf!
Kjell G
Kjell G
Men nu finns det ju plats för en dämpare, frågan är bara om flexen är lika bra som metallburken. Det kan bli svårt att få till en böj på den, lättare att sätta dit en metalldämpare även om min lilla inbyggnadskanal måste vidgas, inget problem i klädkammaren, plats finns.
Frugan påpekar att det faktiskt ändå hörs via dörren också, stämmer nog för det är en rejäl luftspalt i tröskeln. Men den måste väl finnas eftersom det inte finns nån friskluftsventil i badrummet? Eller ska man kanske satsa på att täppa till där och få in en liten spaltventil i fönstret alt fresh-don i väggen? Men ljuddämparen behövs iaf!
Kjell G
Kjell G
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
I våtutrymmen ska man inte ha tilluftsventiler! Tanken med luftspalten under dörren är att den varma torra luften från huset ska sugas in via den springan, gå så lång väg som möjligt till frånluftsdonet för att på vägen taga med sig så mycket fukt/illaluktande luft som möjligt. Har du en tilluftsventil i badrummet är risken stor att den fuktiga luften sprids till övriga huset. Både lukt som...
Det är bara VÄL konstruerat / placeringsmässigt och volymmässigt FTX som möjliggör byggnation av "lufttätt" bad / WC rum.
Man kan dock installera ett tilluftsdon med ljuddämpare, intill dörren i väggen. Den kräver dock att man byter ut dörren mot en heltäckande och "isolerat" dörr. Annars är det ingen mening med bytet.
Mycket enklare blir att installera en radio i badrummet
p.s. Det går tydligen att skaffa "tysta" till och frånluftsventiler!
Det är bara VÄL konstruerat / placeringsmässigt och volymmässigt FTX som möjliggör byggnation av "lufttätt" bad / WC rum.
Man kan dock installera ett tilluftsdon med ljuddämpare, intill dörren i väggen. Den kräver dock att man byter ut dörren mot en heltäckande och "isolerat" dörr. Annars är det ingen mening med bytet.
Mycket enklare blir att installera en radio i badrummet
p.s. Det går tydligen att skaffa "tysta" till och frånluftsventiler!
Redigerat:
Fanns i bakhuvet men kom inte ihåg det där med friskluft i badrum. Tysta don kan ju vara nåt iofs. Annars ger jag mig nog på ljuddämpare framöver, verkar vara lättaste vägen.
Kjell G
Kjell G
Finns nog en hel del om dessa kanaler, att läsa om på nätet, för det kanske inte är så enkelt ändå. Det framgår inte var kompressorn/pumpen sitter i förhållande till köket, om köket är sista don innan kompressorn, kan det vara något som spökar här. men är sista don innan kompressorn, grovkök eller toa,borde inte ljud transporteras i fel riktning, och knappast lukt heller. Ljuddämparen är till för att minska kompressorljudet, och skall därför sitta så nära aggregatet som möjligt. Minskar man t ex rör dimensionerna från 125mm till lägre, så ökar lufthastigheten och ljudet med detta. Det är också viktigt att man får justerat in donen, om anläggningen skall funka rätt. Biltemas don, kommer från någon av de stora tillverkarna,men till ett lägre pris.Kjell_G skrev:
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Hm, det finns också ljuddämpande don, kanske hjälper för dig
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden