Hej, håller på att hjälper mina föräldrar med att planera deras nya kök. Nu har dom kommit fram till att det blir bäst om man ändrar planlösningen helt, detta innebär att man måste flytta köksfläkten, idag har dom en vanlig Elux fläkt, den drar väl ut ca 450 kbm /h kan jag tänka mig, som det ser ut nu så är det 2st 90 grader böjar och inte jätte långt draget innan det kommer ut på taket.

Nu när dom skall flytta köket så hamnar fläkten på ett helt annat ställe och detta innebär att fläkten hamnar på en yttervägg, jag sa att dom kunde dra ut fläkten på väggen, men problmet är att dom har ett överhäng på taket som är ca 1.5m.

Så det vi funderar på är istället att dra iväg fläkten en annan sträckning upp på taket, det blir då 3st 90grader böjar, stämmer det att varje böj drar bort 20%?

Om man isåfall har ett kök som är på 51 kbm och väljer att ha 160mm spirorör istället för 125 som det är idag, skall man då välja en effektivare fläkt typ fjäråskupan som ligger på 700 kbm /h eller skall man välja en extern fläktmotor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.