Hej
Har köpt ett nybyggt hus för en månad sedan och tycker att ventilationen och väggen mot teknik rummet (teknik rummet innehåller fjärrvärme, ftx fläkt och fiber ) låter för mycket, "har ett störande buller".
Har bett byggherren komma hit och mäta ljudnivån, men innan han kommer så undrar jag ett par saker.
1. Var mäter man ljudnivån från ventilation (håller själva decibel-mätaren), från ventilationens munstycke eller från mitten av rummet (på höjdled) rakt under ventilationen eller någon annanstans?
2. Fläkten och väggen som teknik rummet bullrar från skulle jag själv säga har ett lågfrekvent ljud, är det då rätt att mäta med A-vägning eller skall det vara C-vägning eller båda?
3. Har läst på socialstyrelsens hemsida att det är 30dba som gäller, men detta mått är ett genomsnitt hur funkar det om det ända finns en tillåten max nivå på 45dba då bygggherren kommer och mäter, genomsnitt på vilken tid undrar jag. Måste den sammla in data 24timmar under ett dygn?
4. Och om det visar sig att det överskrider 30dba i vissa rum, säg 35dba vad har jag för rättighet att be bygherren att fixa detta?
5. Hur mäter man det lågfrekventa ljudet, ser på socialstyrelsens att ett mått på 40hertz är samma som 49dba, läser jag rätt på denna tabell då.
tacksam för svar
mvh
/Martin